X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Chcę blogować, ale nie wiem, jak zacząć. Ratunku!

Wszystkie materiały w sekcji "Newsroom" to informacje prasowe publikowane przez firmy niezwiązane z socialpress.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane poniżej treści.

PublBox

Masz już pomysł na blog. Jesteś podekscytowany, pełen zapału, projekty pierwszych tekstów już czekają gotowe w Twojej głowie. Jednak czegoś brakuje. Jak spiąć to wszystko całość? Podpowiadamy – sam pomysł na blog nie wystarczy. Zajrzyj do artykułu, aby przekonać się, w jaki sposób rozpocząć prowadzenie bloga, który zaangażuje czytelników, a Tobie da mnóstwo satysfakcji, a także aby przeczytać, co mają do powiedzenia kobiety, które już odniosły sukces w blogosferze: Ola Gościniak, Barbara Stawarz oraz Janina Bąk.

Prawdopodobnie nie jest to pierwszy wpis tego typu, jaki czytasz. Naszym zdaniem jednak, zanim zaczniesz blogować, musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań, bez których nie da się pisać bloga na poważnie.

Jak wziąć się do pisania

\

O czym chcesz pisać?

Nie ma nic gorszego niż blog pisany bez planu i pomysłu. Wybierz tematy, na których się znasz, które naprawdę Cię interesują i które odgrywają w Twoim życiu jakąś rolę. Musisz mieć radość z tego, co piszesz. Wszystkie wpisy musi coś łączyć – jakiś zamysł, widoczna idea. Odpowiedz sobie również na pytanie, po co chcesz pisać. Dobry artykuł cechuje się tym, że jest w jakiś sposób użyteczny dla odbiorcy i zaspokaja jakieś jego potrzeby. Musisz zdawać sobie sprawę z tego, jaki jest Twój cel, jaką wiedzę chcesz przekazać użytkownikom. Jak znaleźć tematy do artykułów? Kategorie wyszukiwanych przez ludzi informacji w ciekawy sposób podzielili pracownicy Google. Na podstawie zapytań do wyszukiwarki wyznaczono następujące kategorie:

  • chcę coś zrobić, ale nie wiem jak
  • chcę czegoś się dowiedzieć
  • chcę coś kupić
  • chcę pójść w jakieś miejsce

Tak zwane mikromomenty na pewno pomogą Ci wzbogacić treści, które tworzysz.

Dla kogo piszesz?

Miej świadomość, że pisanie dla wszystkich jest równoznaczne z pisaniem dla nikogo. Musisz wiedzieć, do kogo tak naprawdę piszesz, aby dobrze dostosować język oraz argumenty. Wybierz grupę docelową swojego bloga, osoby, z którymi chcesz nawiązać dialog. Budowanie person to już nie kilkuminutowe przemyślenie, jak wygląda Twój czytelnik. W sieci znajdziesz mnóstwo profesjonalnych narzędzi do budowania person (np. Personapp).

Ok, załóżmy że masz już swoje persony, ale jak ich używać? Skup się na detalach, jeśli piszesz o miejscach, dodawaj odniesienia do życia prywatnego, stosuj porównania, które będą pasowały do Twojej grupy docelowej. Jeśli większość Twoich czytelników to kobiety, używaj żeńskich odmian czasowników. Warto też odwoływać się w tekstach do tego, co ludzie już wiedzą. Pomoże Ci to w pewnym sensie stać się dla nich autorytetem.

Wyróżnij się, niech Twój blog będzie unikatowy

Internet jest pełen blogów o niczym. Setki blogerów stawiają na ilość, kopiując pomysły innych. Oczywiście nie mamy nic przeciwko inspirowaniu się twórczością innych, szczególnie tych, którzy odnieśli sukces. Kluczem jest jednak inspirowanie się nimi w jak najbardziej kreatywny sposób. Pomyśl o tym, co Cię wyróżnia. Jakie są Twoje mocne strony? Co w Twoich tekstach jest najlepsze, najciekawsze? Zadbaj o to, aby Twój styl był unikatowy, niepowtarzalny – tylko wtedy istnienie Twojego bloga przyniesie Ci profity. Ważne, abyś pokazał, kim naprawdę jesteś. Pokaż się zarówno od strony zawodowej, jak i prywatnej. Ludzka część jest tak samo ważna, jak ta profesjonalna. Wyrazisty blog to nie tylko wiedza, to również osobowość autora. Pamiętaj o tym. Bądź sobą, pokaż ludzką twarz – to na pewno docenią Twoi potencjalni followersi.

Pisz “do szuflady”

Nie wrzucaj od razu do sieci wszystkiego, co stworzysz. Zanim zaczniesz, przygotuj kilka tekstów, aby spośród nich wybrać ten najlepszy. Świetnym pomysłem jest tworzenie treści na bloga na zapas. Postaraj się czerpać inspirację z codzienności – noś ze sobą długopis i zapisuj pomysły. Bardzo ułatwi Ci to pisanie oraz planowanie przyszłych wpisów.

Pisz codziennie, nie tylko wtedy, kiedy masz natchnienie. Nie wszystkie treści trafią do publikacji, ale wyrobisz sobie nawyki i procedury, dzięki czemu pisanie kolejnych tekstów będzie łatwiejsze. Pisanie trzeba ćwiczyć. Gdy tego nie robisz, pewne umiejętności zanikają. Pamiętaj jednak, aby nie wszystko, co piszesz, publikować.

Ludzie, ludzie i jeszcze raz ludzie

Stali czytelnicy to najlepsze, co może spotkać blogera. Nic bardziej nie motywuje do pisania niż świadomość, że ktoś czyta Twoje artykuły, komentuje je, odnosi do sytuacji ze swojego życia. W szczególności komentarze odgrywają ogromną rolę, choć wbrew pozorom trudno je pozyskać. Najprościej zacząć od komentowania innych blogów. Nie chodzi oczywiście o zostawianie komentarzy typu: “super”, czy “ciekawy tekst”. Zacznij dialog. Zostaw u innych swoje przemyślenia, daj coś od siebie.

Automatyzuj powtarzalne czynności

W sieci znajdziesz setki programów i aplikacji umożliwiających zautomatyzowanie publikowania treści. Warto z nich korzystać – one naprawdę mogą ułatwić Ci życie! W szczególności jeśli tworzysz posty publikowane cyklicznie lub potrzebujesz pomocy w planowaniu strategii treści. Jest to ogromna oszczędność czasu. Warto sprawdzić, co oferuje PublBox. Jest to narzędzie, które nie tylko pomoże Ci odkryć nowe, inspirujące pomysły, ale również da Ci możliwość pełnej automatyzacji ich publikowania, a dodatkowo pomoże zadbać o szatę graficzną.

Automatyzuj treści w PublBox

Co radzą kobiety, które osiągnęły sukces w blogosferze

Spytaliśmy kobiety sukcesu, jakich porad mogłyby udzielić tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z pisaniem bloga. Rozmawialiśmy z trzema kobietami, których blogi w ekspresowym tempie podbiły Internet i doczekały się setek udostępnień w mediach społecznościowych. Pierwszą z nich jest Ola Gościniak, autorka bloga “Jestem interaktywna”. Oto, co mówi:

\

Jeśli prowadzisz bloga to czynnością, którą należy regularnie wykonywać są backupy, nawet jeśli masz cykliczne robienie kopii zapasowych swojego bloga, to pamiętaj, aby regularnie sprawdzać, czy rzeczywiście nie pojawił się żaden błąd i czy backupy się zrobiły. W momencie, gdyby nastąpiła awaria hostingu albo atak hakerski, to tracisz cały swój dobytek — wszystkie artykuły, komentarze. Dlatego nie zapominaj robić, ale też sprawdzać backupów!

Ola zgadza się też, że serwisy do automatyzacji social media są przydatne blogerom.

Na pewno warto spróbować, sama korzystam z kilku takich serwisów przy planowaniu postów cyklicznych oraz kiedy tworzę strategię publikacji na cały miesiąc. Oszczędza to bardzo dużo czasu, warto jednak zostawić sobie też miejsce na te bardziej spontaniczne wpisy, bo często to one właśnie mają największe zaangażowanie.

Przepytaliśmy również autorkę bloga “Hola Cuba” – Barbarę Stawarz. Powiedziała nam, że:

\

Jeżeli początkującemu twórcy treści zależy na budowaniu zasięgu, to przede wszystkim powinien pozostać konsekwentny i nadal publikować treści. Nie ma nic ważniejszego w budowaniu marki osobistej niż działanie, które przekłada się na interesujące i angażujące treści. Podkreślam jeszcze raz – DZIAŁANIE – bowiem o naprawdę fajne treści z pozycji kanapy jest trudno. No chyba, że mamy poczucie humoru Janiny Bąk.

Kolejna kwestia to pomysł na swoją markę. Jeżeli już jesteśmy twórcą, a nadal nie ma upragnionych zasięgów, to może praca domowa nie została odrobiona i nasza komunikacja jest mało wyrazista? Trudno zbudować silną markę bez konkretnego pomysłu i planu na komunikację. Celowo nie używam słowa strategia, by nie brzmiało to jak obszar poza zasięgiem. Grunt, by każdy twórca o taki plan zadbał już na początku swojego działania i weryfikował w trakcie.

Trzecia rzecz, którą bym wskazała to dialog. Twórcy, którzy mają największe społeczności, potrafią zaangażować odbiorców w swoje życie. Dziś świetnie służy temu komunikacja efemeryczna, np. InstaStories.

Spytana o trzy najważniejsze rzeczy w blogowaniu Janina Bąk (“Janina Daily”) powiedziała natomiast:\

Gdy założyłam bloga, to przez pierwsze dwa lata czytała mnie tylko mama, tata i mój pies, a potem mój pies zdechł. I to był bardzo trudny czas, bo każdy brak zainteresowania był mi jak taki gorzki jarmuż w słodkiej cukierni życia, ale mimo to systematycznie, trzy razy w tygodniu, tworzyłam dobrej jakości treści. Ta systematyczność okazała się być później szalenie ważna – bo gdy po dwóch długich latach zaczęło do mnie przychodzić coraz więcej osób, to czekało na nich już sporo tekstów, które chętnie czytali, komentowali, udostępniali dalej, przez co sporo moich archiwalnych treści pojawiło się w wielu miejscach w sieci. Wiem, że to bywa trudne, ale ta cierpliwość połączona z systematycznością są kluczowe i to one odróżniają tych, którzy w blogosferze moszczą się na dłużej, od tych którzy szybko znikają z sieciowych firmamentów. Bądź netflixem blogosfery i nie każ nikomu zbyt długo czekać na swój nowy tekst.

Trzy najważniejsze rzeczy, o których musi pamiętać każdy bloger: jakość, systematyczność, cierpliwość.

Jak wypromować swojego bloga

Pisanie to jedno, zdobywanie popularności to drugie. Możesz mieć angażujàce treści, z którymi Twoi czytelnicy się identyfikują, ale nie zawsze zasięgi Twoich postów muszą być takie, jakich byś oczekiwał. Oczywiście to, co piszesz, i w jaki sposób, jest najważniejsze. Możesz jednak trochę ułatwić sobie start promując swój blog. Jak to zrobić? Przede wszystkim rozwijaj angażujące relacje ze swoimi czytelnikami. Prowadź z nimi dialog, pokaż, że ich zdanie jest dla Ciebie ważne. Duża szansa, że dzięki temu Twoje teksty będą udostępniane dalej.

Angażujący content w sześciu językach

Dobrym pomysłem jest również pozycjonowanie bloga w wyszukiwarkach, tak aby znalezienie go było bardzo proste. Bierz udział w spotkaniach dla blogerów, interesuj się tym, co w marketingowej trawie piszczy. Staraj się regularnie promować swoje treści w mediach społecznościowych, na przykład na Facebooku czy Instagramie.

A jeśli nagle okaże się, że Twój blog rozkręcił się, zasięgi są spore, a teksty mocno angażują czytelników, może pora zacząć myśleć o tym, jak zarobić na swoim blogu pierwsze pieniądze? Internet pełen jest serwisów, dzięki którym możesz zmonetyzować ruch na swojej stronie.

Podsumowanie:

Internet pełen jest porad, technicznych aspektów i wskazówek odnośnie prowadzenia bloga. Nie można jednak kopiować bezmyślnie innych, tym sposobem tworzy się bowiem kolejny nic nie wnoszący blog. Postaw więc na to, co naprawdę Cię kręci. Tylko jeśli wiesz, o czym piszesz i co przynosi Ci radość, blog przyniesie Ci satysfakcję. Zadbaj o unikatowość, ciekawe treści, które zaangażują użytkowników, czytelność. Dodatkowo stań się częścią społeczności – nie tylko czerp z komentarzy innych blogerów, ale też sam komentuj wpisy innych.