X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jakiego rodzaju treści są najpopularniejsze w social media

Wszystkie materiały w sekcji "Newsroom" to informacje prasowe publikowane przez firmy niezwiązane z socialpress.pl. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za prezentowane poniżej treści.

^0C8757D51F011A2074430B8684144444F188709A07F7F5EF24^pimgpsh_fullsize_distrPublBox

Kto liczy na dużą popularność w mediach społecznościowych, powinien mieć świadomość, które treści cieszą się największym zainteresowaniem użytkowników. Istotne są nie tylko aktualne wyniki badań, ale również trendy na przestrzeni ostatnich lat, które obrazują, w jaki sposób zmienia się nasz stosunek do poszczególnych treści. Pora przedstawić najbardziej przydatne dane, uzupełnione poradami dla osób zaangażowanych w działania z obszaru social media.

Media społecznościowe – podstawa internetowej aktywności

Media społecznościowe od ponad dekady odgrywają znacznie ważniejszą rolę niż tylko narzędzi łączących rozrywkę z komunikacją. Posty na Facebooku, Twitterze czy Instagramie wyprzedzają artykuły w tradycyjnych mediach i oficjalne oświadczenia przekazywane na konferencjach. Jednocześnie pozostają portalami, z których korzysta się w praktycznie każdym wieku i niemal we wszystkich państwach.

Od samego początku treść przekazywana w social media wykraczała poza tekst (znacznie ograniczony, np. na Twitterze do 140 znaków, od niedawna do 280). Użytkownicy mogą oglądać, komentować czy udostępniać dalej obraz, film albo dźwięk. Nie byłoby fenomenu memów czy gifów, gdyby nie tak szeroki zasięg portali społecznościowych. Miar popularności wśród użytkowników jest wiele, a jeśli zajmujesz się tym profesjonalnie, na pewno zależy Ci na dobrym wyniku – jak największej liczbie polubień, udostępnień, komentarzy czy innego rodzaju interakcji (udział w ankietach, oglądanie materiałów wideo na żywo itd.).

Mówi się, że młode pokolenie nie potrzebuje tradycyjnej telewizji czy innych mediów, skoro są portale społecznościowe. To fakt – ale warto podkreślić, że coraz więcej internautów przestaje się interesować Siecią poza social media. Jeśli dociera na „tradycyjne” strony, to poprzez linki. Dzień zaczyna od sprawdzenia powiadomień na Facebooku, Twitterze czy Instagramie, a nie lektury dłuższych artykułów. Banalne, lecz tak ważne w tej dyskusji stwierdzenie: media społecznościowe mają potężną moc. Jakie w takim razie treści najbardziej interesują użytkowników?

Angażujące posty w PublBox

Tendencje wśród użytkowników mediów społecznościowych

Na podstawie badań przeprowadzonych dla „New York Timesa” w 2013 roku można wskazać przyczyny, dla których chętnie dzielimy się z innymi treścią poprzez udostępnianie. Dla niemal połowy użytkowników jest to chęć wpłynięcia na decyzję innych na podstawie własnych doświadczeń, np. z konkretnym produktem. Aż 94% Internautów uważa, że dzielenie się contentem jest użyteczne dla innych. 68% użytkowników podkreśla poprzez „share’y”, kim są i na czym im zależy. Ponad 2/3 ma zaś poczucie, że wykazuje w ten sposób zainteresowanie światem.

Z tego samego raportu wynika, że już do 2013 roku dominującą popularnością wśród użytkowników social media cieszył się obraz. Ze wszelkich możliwych aktywności to właśnie udostępnianie zdjęć było najważniejsze dla osób zarejestrowanych na Facebooku, Twitterze czy Google+. Okazało się, że 40% osób lepiej przyswaja informacje z obrazu niż tekstu, co z kolei wpływa na potencjalne zwiększenie ruchu o 12% dzięki zastosowaniu infografiki. Dość powiedzieć, że kilka lat temu Pinterest czy Snapchat były dopiero rozwijającymi się mediami społecznościowymi, a dziś są wymieniane jednym tchem z Instagramem, Facebookiem czy Twitterem.

Pora zajrzeć do kolejnych badań. Ciekawe wyniki zostały przedstawione (w 2016 roku) przez agencję marketingu treści Fractl. Wynikało z nich, że na Facebooku preferujemy zabawne treści. Lubimy „śmieszne filmiki” i memy, choć często udostępniamy także treści polityczne i newsy. Kobiety dwukrotnie bardziej niż mężczyźni interesują się treściami, które dotyczą dzieci czy zwierząt. Są także bardziej zaangażowane, jeśli chodzi o posty związane z inspirującymi historiami czy apetycznym jedzeniem. Z kolei im młodsi użytkownicy, tym bardziej są zainteresowani udostępnianiem zabawnego contentu w rodzaju memów.

Jeśli chcemy skutecznie zrozumieć mechanizmy rządzące aktualnie social media, musimy odnieść się do aktualnych badań i raportów. Dzięki ustaleniom portalu Growista znamy wnioski, które można wyciągnąć w 2018 roku na podstawie analizy aż 100 tysięcy popularnych postów z 2016 i 2017 roku. Oto kilka z nich.

Badania pokazują, że coraz trudniej o przebicie się z „wirusowym marketingiem” ze względu na ogromną liczbę wszelkiego rodzaju memów w Internecie. Tak czy inaczej najlepszym środowiskiem do rozpowszechniania treści jest najpopularniejszy portal społecznościowy, czyli Facebook. Korzystne tendencje, jeśli chodzi o udostępnienia, zachodzą także na portalach LinkedIn oraz Twitter.

Jednak najważniejszym trendem jest przede wszystkim wzrost zainteresowania materiałami wideo. Mamy coraz szybszy internet w smartfonach, coraz lepsze ekrany w dowolnych urządzeniach, z których zaglądamy do Sieci. W tej sytuacji w mediach społecznościowych królują filmiki, a wideo marketing zmienił także nastawienie odbiorców. Staliśmy się bardziej krytyczni, zwracamy uwagę na jakość – zarówno techniczną, jak i merytoryczną. Pod względem liczby tradycyjnych znaków wygrywają posty krótkie i konkretne. O ile długa, wyczerpująca treść jest pożądana w działaniach SEO, o tyle w social media przebijają się treści przede wszystkim zwięzłe i błyskotliwe.

Wnioski ważne dla Twojej aktywności

Generalną zasadą popularności treści w mediach społecznościowych jest ich atrakcyjność. Oczywiście, obrazy i filmy, najlepiej w zwięzłej i lekkiej formie, świetnie trafiają do mas, ale czy na pewno jest to dla Ciebie najważniejsza informacja?

Pierwszym krokiem dla każdego specjalisty w social media jest poznanie grupy docelowej. Inaczej zdobywa się popularność, będąc lokalnym portalem informacyjnym, fanklubem znanego klubu piłkarskiego, producentem ceramiki czy serwisantem infrastruktury informatycznej. Każde medium społecznościowe ma specyficznych odbiorców, również w zależności od kraju. To, że śmieszne memy na Facebooku rozkręcają polubienia i udostępnienia, wcale nie oznacza, że użyjesz ich w swojej kampanii. Atrakcyjność jest bowiem pojęciem względnym. Jakość definiują użytkownicy, każdy z osobna, a są obszary, w których np. wartościowy link czy dłuższy opis tekstowy sprawdzają się znacznie lepiej niż humorystyczny filmik albo komentarz wypełniony emoji.

Pamiętaj, że tworzenie filmów oraz profesjonalnych grafik jest dziś o wiele łatwiejsze. Istnieją strony z darmowymi lub bardzo tanimi szablonami, przez Internet łatwiej także znaleźć freelancera do współpracy przy konkretnej kampanii. Specjaliści w zakresie social media coraz częściej wpisują do CV umiejętność tworzenia memów, infografik czy krótkich animacji, ponieważ wiedzą, że przyda się to w codziennych, kreatywnych działaniach. Najważniejsze to zachować spójność i wyjść naprzeciw oczekiwaniom swoich odbiorców – tylko wtedy można liczyć na popularność użytych treści.

Jeszcze jedno: trzeba być na bieżąco i nie bać się zmian. Ciągły monitoring mediów pozwala nadążyć za ewolucją, jaką przechodzą konkretne portale społecznościowe (np. wypełniony funkcjami Facebook czy Instagram, który z portalu skupionego wokół zdjęć płynnie przechodzi w stronę filmów i relacji, także na żywo). Trendy i oczekiwania użytkowników także się zmieniają. Ty jednak skupiaj się przede wszystkim na swojej grupie docelowej i jej pozytywnych doświadczeniach z treścią, którą mogą od Ciebie otrzymać.