reklama
Raport „E-commerce w Polsce 2011”, opracowany przez firmę Gemius, to podsumowanie trendów w handlu internetowym jakie zaobserwowano na naszym rynku. Twórcy pokusili się o zbadanie zarówno opinii internautów robiących zakupy w Internecie, jak i firm prowadzących tego typu działalność.
Okazuje się, że dokonywanie zakupów w Internecie deklaruje już 70% użytkowników Sieci. Jako zalety najczęściej wymieniają oni: oszczędność pieniędzy (38%), wysoką jakość (17%) oraz oszczędność czasu (15%).
W jaki sposób konsumenci oszczędzają pieniądze? Przede wszystkim dzięki korzystaniu z coraz popularniejszych porównywarek cenowych (56%), jak również odwiedzaniu portali z opiniami (53%).
Potrzebę oszczędzania czasu widać z kolei na przykładzie sposobu w jaki internauci korzystają z serwisów aukcyjnych. Coraz powszechniejsze jest „odpuszczanie” licytacji na rzecz opcji natychmiastowego kupna za określoną cenę (na Allegro „Kup teraz”).
Rośnie popularność dokonywania płatności za pośrednictwem systemów płatności internetowej (DotPay, PayPal), zarówno wśród kupujących w e-sklepach (23%), jak i na serwisach aukcyjnych (22%).
Wyniki raportu udowadniają również rosnącą świadomość internautów w temacie serwisów zakupów grupowych. Spośród tych, którzy słyszeli o portalach socialshoppingowych jedynie 20% nie potrafiło wskazać nazwy chociażby jednego (rok temu ten odsetek wynosił aż 60%). Najbardziej znany jest oczywiście Groupon (66%), wyprzedzając Citeam (38%) oraz Grupera (26%).
Jak oceniają rynek sami przedsiębiorcy? 40% uważa, że jego kondycja poprawiła się w stosunku do poprzedniego roku. Sklepy internetowe w większości deklarują dobrą kondycję finansową, a wiele z nich zanotowało wzrost zysków i obrotów. Dodajmy, że ta część badania powstała we współpracy z porównywarką cenową Okazje.info .