X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Co zastaniemy pod choinką? Zobacz, jakie prezenty kupowaliśmy w internecie

Elektronika i odzież – e-sklepy z tymi produktami cieszyły się największą popularnością podczas grudniowych zakupów w sieci. Rok temu w grudniu strony e-sklepów odwiedziło 71 proc. internautów, a pięć lat temu w tym samym miesiącu ─ 63 proc. Zobacz więcej w najnowszej analizie Gemiusa.

reklama


Gemius sprawdził, jakiego rodzaju sklepy internetowe były najpopularniejsze wśród polskich internautów. W analizie uwzględniono ruch na stronach internetowych e-sklepów w grudniu w latach 2011-2015.

– Strony WWW e-sklepów odwiedzają coraz młodsze osoby, które często mają już dostęp do narzędzi płatniczych, na przykład kart kredytowych. Na zakupy w internecie otwierają się też coraz starsi internauci. Coraz popularniejszy staje się m-commerce oraz multichanneling, czyli rozpoczynanie zakupów na jednym urządzeniu, a finalizowanie na innym ─ mówi Marek Molicki, menedżer regionalny w Gemiusie.

Elektronika najpopularniejsza w sieci

W ciągu ostatnich pięciu lat w grudniu największym powodzeniem cieszyły się e-sklepy oferujące AGD, RTV, elektronikę, fotografię i komputery. W analizowanych miesiącach odwiedzało je średnio 33,3 proc. użytkowników sieci. Popularne były również sklepy z odzieżą (29 proc.) oraz sklepy wielobranżowe (28,8 proc.). Najmniejsze zainteresowanie budziły e-sklepy z erotyką (1,2 proc.) oraz z kwiatami (0,5 proc.).

fot. Gemius

fot. Gemius

E-perfumerie w górę

Analizując preferencje Polaków dotyczące grudniowych e-zakupów, widzimy, że w ostatnich latach na popularności najbardziej zyskały e-sklepy z perfumami i kosmetykami ─ w grudniu 2011 roku odwiedziło je 4,1 proc. użytkowników sieci, podczas gdy w 2015 roku było to ponad trzy razy tyle ─ 13,8 proc. internautów.

Książki, muzyka i filmy w dół

Podczas grudniowych zakupów w sieci w 2011 roku e-sklepy z książkami, muzyką i filmami odwiedził co czwarty internauta (26,1 proc.), rok temu był to co piąty użytkownik sieci (22,6 proc.). W 2015 roku Polacy nie tak chętnie jak przed pięciu laty zaglądali na strony internetowe sklepów oferujących broń i militaria ─ spadek z 3,2 proc. w grudniu 2011 roku do 2 proc. w grudniu 2015 roku.

Prof. Grzegorz Mazurek, kierownik studiów podyplomowych marketing w internecie w Akademii Leona Koźmińskiego, wyjaśnia:

Ogromną rolę w zmianie zakupów muzyki czy filmów odgrywa ich dostępność w modelu streamingu. Firmy z rynku muzycznego i filmowego, zamiast sprzedawać pudełkowe DVD czy płyty CD w opakowaniach, raczej udostępniają nam kody lub sprzedają subskrypcje na dostęp do tych materiałów. Zmieniają się również preferencje najmłodszej grupy obdarowywanych ─ obecnie dzieci nie postrzegają fizyczności prezentu jako czegoś koniecznego. Dostęp do gry w internecie lub możliwość dokupienia gadżetów do wirtualnego bohatera są traktowane na równi z otrzymaniem prezentu tradycyjnego, a często nawet jako coś bardziej atrakcyjnego.

Grudniowe zakupy rok temu

Jak pokazują dane Gemiusa, w ostatnim miesiącu 2015 roku niemal trzy czwarte użytkowników sieci odwiedziło strony internetowe e-sklepów. Największym powodzeniem cieszyły się elektronika (38,9 proc.) i odzież (36,9 proc.), najmniejszym kwiaty (0,5 proc.) oraz militaria (2 proc.).

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail