reklama
Procter&Gamble nie po raz pierwszy skłania do refleksji swoich odbiorców kampanią reklamą. Zaprezentowany dziś spot przygotowany na Igrzyska Olimpijskie Pyeongschang 2018 pod hasłem “Miłość ponad uprzedzenia” to kolejna odsłona kampanii “Z dumą wspieramy mamy”. Na prawie 100 dni przed ceremonią otwarcia Igrzysk Olimpijskich PyeongChang 2018, Procter & Gamble, światowy partner olimpijski, zaprezentował spot pt. „Love Over Bias” („Miłość ponad uprzedzenia”), czyli najnowszą odsłonę nagradzanej kampanii „Dziękuję Ci, Mamo”. Film pokazuje, jak mógłby wyglądać świat, gdybyśmy wszyscy patrzyli na siebie oczami matek.
Filmy z poprzednich kampanii olimpijskich P&G zdobyły uznanie krytyków i należą do najczęściej oglądanych spotów olimpijskich wszechczasów. „Miłość ponad uprzedzenia” przedstawia prawdziwe historie zmagań sportowców widziane oczami ich mam oraz oddaje ducha Igrzysk Olimpijskich, których zadaniem jest nakłanianie do jednoczenia się wokół rzeczy, które łączą mimo różnic. Ponieważ wszyscy, którzy doświadczyli uprzedzeń i osądów ze strony innych mają bardzo potężnego sojusznika, osobę, która była przy nich od samego początku, broniąc ich mimo wszelkich przeciwności losu… swoją mamę.
Walka z uprzedzeniami
W filmie znalazło się sześć krótkich scen ukazujących walkę sportowców z uprzedzeniami, które są tak zróżnicowane, jak dyscypliny, w których oni rywalizują:
- O dziewczynce dorastającej w kulturze, w której kobiecość wyklucza rywalizację
- O chłopcu, który marzy o dyscyplinie sportu, na której uprawianie ledwo stać jego ciężko pracujących rodziców
- O dzieciach różnych ras, wyznań i orientacji seksualnych, które nie mogą znaleźć nikogo podobnego do siebie, kto uprawiałby ich ukochaną dyscyplinę sportu
Film podkreśla rolę mamy jako pierwszego i największego obrońcy swojego dziecka – osoby, która dostrzega w nim potencjał niezależnie od opinii innych. Jego celem jest sprowokowanie do rozmowy o uprzedzeniach i o tym, jak mogą one hamować rozwój potencjału ludzi, a także potrzebie poszukiwania rzeczy, które mogą nas zjednoczyć, pomimo dzielących nas różnic.
Wsparcie Mam
Sportowcy na całym świecie są zgodni, że na drodze prowadzącej do Igrzysk Olimpijskich często natrafiają na przeszkody, wynikające z uprzedzeń na temat wyglądu, preferencji seksualnych czy praktyk religijnych. Niedawne badanie przeprowadzone w imieniu P&G przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski wśród olimpijczyków wykazało, że 55% badanych doświadczyło w dzieciństwie uprzedzeń i osądów ze strony innych osób, większość ankietowanych (53%) odpowiedziała, że ich mamy stanowiły największe wsparcie w obliczu uprzedzeń, z którymi się spotykali, a niemal wszyscy (99%) stwierdzili, że tym, co pomogło im zostać olimpijczykami, było wsparcie ich mam.
Inspiracją dla Procter & Gamble byli sportowcy, których kariera zawodnicza i osobiste doświadczenia odzwierciedlają ideę kampanii:
- Michelle Kwan, Stany Zjednoczone– dwukrotna medalistka olimpijska, której rodzina wspierała jej marzenia, mimo trudności finansowych,
- Zahry Lari – trzykrotna mistrzyni kraju w łyżwiarstwie figurowym ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich
- Mathilde Petitjean, Togo – pierwsza reprezentantka państwa Afryki Zachodniej w narciarstwie biegowym,
- Carina Vogt, Niemcy – pierwsza w historii złota medalistka w skokach narciarskich, podczas Igrzysk Olimpijskich.
Jak czytamy pod wideo: “Tam gdzie inni widzą jedynie różnice, Mama widzi nieograniczony potencjał. Podczas Igrzysk Olimpijskich 2018 pragniemy docenić rolę Mam, które niezłomnie pomagały swoim dzieciom przezwyciężać wszelkie podziały i uprzedzenia. Wyobraźmy sobie, jak wyglądałby świat, gdybyśmy wszyscy widzieli siebie nawzajem tak, jak widzą nas nasze Mamy (…) W P&G pragniemy budować świat, w którym każdy ma takie samo prawo do realizowania swoich marzeń i pasji; bez względu na to kim jest, gdzie jest, skąd pochodzi, kogo kocha i jaką wiarę wyznaje. Będąc sponsorem Igrzysk Olimpijskich czujemy się w obowiązku, by uhonorować wszystkie Mamy, które pomagają swoim dzieciom przezwyciężać różne przeciwności losu i dostrzegać drzemiący w nich potencjał, bez względu na to, co sądzą i widzą inni. Wyobraźmy sobie, jak wyglądałby świat, gdybyśmy wszyscy widzieli siebie nawzajem tak, jak widzą nas nasze Mamy. Dziękuję Ci, Mamo”
P&G o ważnych tematach
Kampania jest częścią szerszych działań, w których firma wykorzystuje siłę przekazu reklamowego do inicjowania dyskusji na ważne tematy, takie jak np. uprzedzenie. P&G od dłuższego czasu prowadzi akcje promujące debatę dotyczące kwestii takich jak dyskryminacja ze względu na płeć (Ariel Share the Load, Always Like a Girl (#JakDziewczyna), SK-II Marriage Market Takeover, Secret’s Ladies’ Room Stress Test czy We See Equal), rasę (The Talk) i orientację seksualną (Vicks Touch of Care).
„Miłość ponad uprzedzenia” wyreżyserowała Alma Har’el, w której dorobku znajdują się m.in. uznane filmy „Bombay Beach” i „LoveTrue”. Spot będzie wyświetlany w pełnej, 93-sekundowej wersji cyfrowej i w skróconym wariancie telewizyjnym w ponad dwudziestu krajach.
Źródło: na podstawie informacji prasowej
- Tomas Merton