W czasie pandemii firmy borykają się z wieloma trudnościami, m.in. komunikacyjnymi. W obliczu kryzysu, pośród wielu informacji, może być trudno dotrzeć im do swoich odbiorców i przyciągnąć ich uwagę. Jednym ze sposobów pozostaje jednak niezmiennie format Stories.
W jaki sposób można go wykorzystać w tym trudnym czasie? Jak robią to marki w Polsce? Instagram przygotował krótki przewodnik na temat tego, jak użytkować Stories w czasie pandemii COVID-19. My obrazowaliśmy to praktycznymi przykładami z naszego rynku.
Ułatwienie zamówień
Instagram jakiś czas temu wprowadził możliwość dodawania naklejek, dzięki którym użytkownicy mogą przekazać datki, zamówić jedzenie, cyfrową kartę upominkową lub okazać wsparcie firmom. Twórcy aplikacji zachęcają, aby korzystać z tych opcji (choć nie wszystkie są dostępne w Polsce, obecnie w Europie i na Bliskim Wschodzie z opcji tych korzysta m.in. Uber Eats, Deliveroo czy Gift Up!) oraz aby w tym czasie pamiętać o możliwości przypinania Stories z ofertami do profilu. Wówczas będą one widoczne dla odbiorców nie tylko przez 24 godziny.
Marki, które chciałyby uprościć proces zamawiania przez Stories, ale nie mają tejże opcji, mogą na przykład pokusić się po prostu o umożliwienie zbierania zamówień za pomocą wiadomości prywatnych na Instagramie lub poinformowanie, w jaki sposób jeszcze można to zrobić. Jeśli mają odpowiednią ilość obserwatorów i taką możliwość – mogą zrobić to także za pomocą linku z funkcją “Swipe up” do ich strony www na której znajdą potrzebne podczas pobytu w domu produkty.
Przykłady: Mosquito, KFC Polska, O jeju!
Komunikacja dostosowana do obecnych realiów
Instagram wspomina w swoim poradniku o ważnym elemencie, o którym może zapomnieć wielu administratorów profili marek – dostosowaniu materiałów graficznych do obecnych realiów. W większości jesteśmy zamknięci w domach, nie możemy korzystać z różnych usług jak dotąd i przemieszczać się. Konieczne jest także dostosowanie się do obostrzeń i zachowanie społecznego dystansu. Dlatego twórcy aplikacji radzą np. grafik, na których ludzie się dotykają lub imprezują w dużych grupach. Wszyscy tęsknimy za normalnością. Warto w swojej komunikacji okazać empatię, szukać zalet obecnej sytuacji i sposobów na jej przetrwanie aniżeli wzbudzić smutek u odbiorcy.
Może to być na przykład pomysł na zrobienie czegoś, czego w normalnej sytuacji nie mielibyśmy czasu zrobić jak ławka do ogrodu, przedstawienie dobrych kosmetyków antybakteryjnych, których teraz bardzo potrzebujemy czy poinformowanie o dodaniu do zamówień maseczek ochronnych.
Przykłady: Leroy Merlin, Drogerie Natura, Moodo
Kontakt z odbiorcami
W okresie tym trudnym okresie istotne jest także utrzymanie kontaktu z odbiorcami. Ważne, aby informować o kwestiach technicznych takich jak funkcjonowanie sklepu, firmy, dostępności produktów lub usług, które cieszą się dużą zainteresowaniem czy sesja Q&A z odpowiedziami na najczęściej pojawiające się pytania. Ale to nie jedyne treści, jakimi marki mogą urozmaicać czas w domu swoim odbiorcom.
W zależności od branży i grupy odbiorców, marki mogą zaprosić ich do wideokonsultacji, spotkania online, wspólnego gotowania i pieczenia czy wirtualnego spaceru. A to tylko kilka przykładów na stworzenie więzi z użytkownikami!
Przykłady: Resibo, Cukier Królewski, Yope
Empatia i zaufanie
Za każdą marką stoją ludzie, dlatego odbiorcy z pewnością docenią, gdy w takim czasie ktoś okaże im empatię czy podzieli się swoimi emocjami. Prowadzący profile brandów powinni także pamiętać o przekazywaniu jedynie rzetelnych i sprawdzonych informacji, żeby nie zburzyć zaufania, które mają do nich odbiorcy. Mogą także wykorzystać swój wpływ, aby zachęcać do pozostania w domu i dbaniu o bezpieczeństwo swoje i bliskich. Bo przecież teraz wszyscy – także stojący za wielkimi markami – jesteśmy w takiej samej sytuacji i mierzymy się z nią w podobnym stopniu.
Przykład: Nike
Zachęta do interakcji
Aby odbiorcy nie konsumowali treści biernie, marki mogą zachęcać je do interakcje na różne sposoby. Instagram daje ku temu wiele możliwości – ankiety, pytania, quizy czy suwaki z emoji. Nawet najprostsze zapytania mogą wzbudzić zainteresowanie, zaktywizować odbiorców i dać marce informacje o grupie odbiorców.
Prowadzący profile mogą także zapraszać do udziały w różnych wyzwaniach lub dzielenia się twórczością i treściami, które w jakiś sposób dotyczą ich produktów. A potem mogą podzielić się w swojej relacji i docenić swój fanów.
Przykłady: Home&You, Body Boom, Converse Polska
Pamiętajmy, że dla wielu marek komunikacja za pomocą social media jest (i przez jakiś czas jeszcze będzie) jedyną formą utrzymania relacji z odbiorcami. Jak możemy się więc przekonać na przykładach, marki starają się ją urozmaicać, aby nie zanudzić odbiorców. Stosują różne sposoby na zainteresowanie ich, nawiązanie więzi i wspieranie ich w tym trudnym czasie. A te mogą stanowić inspirację dla kolejnych firm. :