reklama
W obecnej sytuacji przed firmami i markami stoi szereg wyzwań. To trudny czas, bowiem mamy do czynienia ze spowolnieniem gospodarczym. Zamknięte granice utrudniają rozwój biznesu, a zlęknieni konsumenci niekoniecznie myślą o tym, aby zakupić nasze dobra i usługi.
Co zrobić, by wyjść z kryzysu obronną ręką? Jakie działania podejmować? W jaki sposób prowadzić komunikację?
Specjaliści agencji ContentHouse wspólnie z Business Centre Club, stworzyli podręcznik “Marketing vs. recesja” z praktycznymi i uniwersalnymi zaleceniami na temat tego, jak tworzyć komunikację antykryzysową.
Poradnik „Marketing vs. recesja” to kompendium wiedzy i wskazówek działania z których skorzystać powinny nie tylko firmy zrzeszone w Business Centre Club. Wnioski płynące z materiału w sposób oczywisty wskazują na to, że lekarstwem na wywołany przez koronawirusa kryzys jest zmiana sposobu dotychczasowego myślenia o prowadzeniu działalności gospodarczej. Rzeczywistość i otoczenie biznesowe po epidemii zmieni się, a na rynku pozostaną Ci, którzy będą potrafił dostosować się do nowych reguł gry – mówi Katarzyna Woszczyna, wiceprezes Business Centre Club oraz Kanclerz Lóż Małopolskiej i Częstochowskiej BCC.
Z poradnika „Marketing vs. recesja” dowiesz się m.in.:
- jak konstruować komunikaty w czasie kryzysu
- skąd czerpać pomysły na treści
- jak śledzić wzmianki o firmie w sieci i monitorować działania konkurencji
- jak wykorzystać nowe kanały dotarcia
- jak prowadzić PR zewnętrzny i wewnętrzny
- jak przygotować się na możliwe scenariusze
- w które formaty reklamowe warto inwestować
- w jaki sposób optymalizować kampanie online
- w jaki sposób prowadzić obsługę klienta
- dlaczego interfejsy konwersacyjne sprawdzają się w czasie kryzysu
- jak marketing automation wpływa na cały proces sprzedaży
- jak chatboty pozwalają odciążyć contact center
- jakie pułapki analityczne czekają w Google Analytics.
O czym jeszcze przeczytasz w poradniku?
Odpowiedzialna komunikacja i siła treści
Autorzy poradnika zwracają uwagę, by w czasie pandemii i okresie, który nastąpi po jej zakończeniu, dostosowywać swoją komunikację, aby była uproszczona, zwięzła oraz dobrze widoczna. Według ekspertów zalecane jest zaniechanie tonacji humorystycznej i wielokontekstowej, a skupienie się na treściach edukacyjnych i poradnikowych. Konieczne jest zadbanie o klientów i wyjście naprzeciw im oczekiwaniom. Dlatego treści dostarczające im wartości będą niezwykle pomocne i pokaże “ludzką twarz marki”. W poradniku przedstawiono 10 zasad tworzenia przemyślanego komunikatu w czasie kryzysu. Wśród nich znalazły się m.in. kwestie dotyczące doboru tematyki czy formatowania tekstu, o których nie można zapomnieć.
W poradniku znajdziesz także propozycje narzędzi umożliwiających m.in. w analitykę słów kluczowych, poznanie odbiorcy czy monitorowanie sytuacji własnej oraz konkurencji. Warto sprawdzić, z których z nich już korzystasz i które powinieneś wziąć pod uwagę.
Działania PR-owe
Jako niezwykle istotne w obecnej sytuacji wskazywane są działania public relations, zarówno te adresowane do otoczenia zewnętrznego, jak i środowiska własnych pracowników. Jak okazać wsparcie służbom lub lokalnym biznesom? W jaki sposób pokazać się w sieci wszystkim tym, którzy poszukują możliwości zakupów i załatwiania spraw przez internet, ale i tych, którzy nie są do tego przekonani? Co zrobić, aby uspokoić pracowników i dobre zorganizować pracę zdalną? Odpowiedzi m.in. na te pytania udzielają eksperci w rozdziale poświęconym PR-owi.
Warto pamiętać, że umiejętne prowadzenie tego działań nie tylko może zminimalizować wpływ czynników ekonomicznych, ale i wzmocnić poczucie więzi klienta z marką oraz zbudować wartościowe relacje z członkami zespołu. Dlatego niezbędne są ostrożność i przemyślane kroki, które docenią klienci oraz pracownicy.
Reklama i analiza
Chęć sprzedaży dóbr lub usług nie może przysłaniać myślenia strategicznego, ale i empatii wobec konsumentów. W tym trudnym czasie marki mogą być poddane jeszcze większej obserwacji i krytyce działań, które nie są w porządku. Cele biznesowe to bowiem jedno, ale dla odbiorców liczą się także wartości oraz to, czy marka działa etycznie.
Czas kryzysu to także nie najlepszy moment na eksperymentowanie z reklamami. Rozsądniejszym rozwiązaniem jest wedle ekspertów postawienie na sprawdzone formaty reklamowe m.in. reklamy karuzelowe lub produktowe, o których więcej dowiesz się z tekstu “Etyka reklamy w czasach epidemii”.
Co więcej, warto zaprzyjaźnić się szczególnie z analityką. Skuteczne mierzenie konwersji i interpretowanie danych będzie pomocne w optymalizacji budżetu reklamowego, jak i innych działań. W trudnych sytuacjach myślenie analityczne i pozostawienie emocji może być ratunkiem dla podjęcia lepszej decyzji biznesowej.
Nowe technologie z odsieczą
Najbliższe miesiące mogą przynieść także dynamiczny rozwój narzędzi automatyzujących marketing i obsługę klienta. W opinii ekspertów technologie takie jak chatboty czy voiceboty mocno wpłyną na usprawnienie nowych kanałów dystrybucji sprzedaży i usług. Marketing automation może zaś zwiększyć efektywność usług i nie tylko odciążyć specjalistów, ale i zapewnić dotarcie z odpowiednią treścią w odpowiednim czasie.
Niezależnie od czasu trwania narodowej kwarantanny i scenariuszy, które mogą się ziścić, warto myśleć długofalowo. Wszystkie rozwiązania i technologie, które teraz będą pomocne, mogą przynieść szereg korzyści z przyszłości i na dobre wpisać się w funkcjonowanie Twojej firmy.
Trudna sytuacja, w jakiej znaleźli się globalnie niemal wszyscy przedsiębiorcy, wymusza wprowadzenie szybkich i mądrych działań. Dla niektórych oznacza to przeniesienie działalności do internetu, dla innych poprawę dotychczasowych aktywności sieciowych. A wszystko to, w zupełnie nowej tonacji oraz tematyce komunikacji, wrażliwej na diametralnie zmieniający się każdego dnia świat. I o tym jest przewodnik. Myślę, że przedstawione wnioski bardzo pomogą we wprowadzeniu nieuniknionych zmian – mówi Grzegorz Miłkowski, CEO w ContentHouse oraz redaktor naczelny SocialPress.