X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Nasza Klasa – jaki wpływ miał serwis, który wkrótce zostanie zamknięty?

27 lipca serwis Nasza Klasa zakończy swoją działalność. Jak wyglądał jego rozwoju oraz co oferował użytkownikom?

Nasza Klasa – jaki wpływ miał serwis, który wkrótce zostanie zamknięty?źródło: unsplash.com

W ubiegłym tygodniu ogłoszono, że po 15 latach istnienia z polskiego internetu zniknie serwis nk.pl, znany wcześniej jako Nasza Klasa. Już za niespełna dwa miesiące, 27 lipca 2021 zostanie on zamknięty na stałe. Co warto wiedzieć o jego historii, rozwoju i wpływie społecznym?

Powstanie i rozwój Naszej Klasy

Nasza Klasa to polski serwis społecznościowy, który został oficjalnie uruchomiony w 11 listopada 2006 roku. Jego twórcami są Maciej Popowicz, Paweł Olchawa, Michał i Bartoszkiewicz, a także grafik Łukasz Adziński. Postawili sobie oni za cel umożliwienie łączenia się ludzi z tych samych klas czy szkół i odnajdywanie kontaktów po latach od ukończenia edukacji.

źródło: nk.pl/blog

Na podstawie różnych sugestii użytkowników, twórcy serwisu wprowadzali udoskonalenia i nowe opcje ułatwiające funkcjonowanie profili. Dokonywano zmian w menu czy szacie graficznej.

źródło: nk.pl/blog

Jak czytamy w komentarzu jednego z założycieli serwisu na dobreprogramy.pl, w pierwszym dniu serwis miał 300 użytkowników, a gdy drugiego dnia Świąt Bożego Narodzenia w Panoramie pokazano serwis, odnotowano duże zainteresowanie, które przewyższyło możliwości serwera. Po trzech miesiącach od startu z serwisu korzystało już 100 tysięcy osób, z różnych grup wiekowych. Rosnąca popularność Naszej Klasy wymagała więc zmiany serwera.

źródło: nk.pl/blog

16 października 2007 na blogu serwisu pojawił się komunikat o tym, że serwis ma już milion użytkowników! 19 listopada 2007 roku, niewiele ponad rok po uruchomieniu serwisu, liczba użytkowników wynosiła dwa miliony. Każdego miesiąca przybywało 50 tysięcy osób “klasowiczów”. A trzeci milion użytkowników odnotowano już w grudniu 2007 roku.

Tempo wzrostu popularności portalu było wówczas zwrotne. Na dzień 7 stycznia 2008 roku z serwisu korzystało ponad 6 milionów użytkowników – 3 278 237 kobiet i 2 751 023 mężczyzn.

2 września 2008 roku przedstawiciele serwisu poinformowali o kolejnym sukcesie, w sierpniu 2008 obejrzano na Naszej Klasie ponad 10.5 miliarda stron. Był to wynik, jakiego wówczas nie osiągnął w historii polskiego internetu żaden inny serwis.

W styczniu 2009 roku do serwisu zalogowało się prawie 13 milionów internautów (w tym 12,2 mln właścicieli kont rzeczywistych). Było to najwyższy wynik od początków istnienia serwisu.

Zmiany i ogromny sukces

Posiadacze profili na Naszej Klasie z pewnością pamiętają charakterystycznego dla serwisu maskotkę – Pana Gąbkę oraz lokalną walutę serwisu – Eurogąbki i różne możliwości przesyłania za drobną opłatą wirtualnych prezentów innym użytkowników. Latem 2010 wprowadzono opcję gier.

Od 30 lipca 2009 roku zmieniono nazwę serwisu z nasza-klasa.pl na nieco krótsze nk.pl. Zdecydowano się na taki krok ze względu na zmianę charakteru serwisu – służył on nie tylko do odświeżania znajomości z lat szkolnych, ale i komunikacji.

Imponujące były także doniesienia z września 2009 roku o tym, że według danych renomowanej amerykańskiej firmy badawczej comScore, portal nasza-klasa.pl posiadał wówczas najwyższy z notowanych współczynnik zaangażowania swoich użytkowników. Wynosi on 34,4% i wedle tego, co czytamy na blogu serwisu, mówił on o stosunku dziennej do miesięcznej liczby internautów korzystających z danego serwisu. NK wysunęła się na czołówkę spośród 200 największych portali społecznościowych i wyprzedziła globalne serwisy.

O sukcesie serwisu świadczyło także wyróżnienie w rankingu najcenniejszych polskich marek Rzeczypospolitej w 2010 roku. W kategorii usług to portal nk.pl zajął najwyższe miejsce na podium. Okazał się także najbardziej rozpoznawalną marką wśród badanych. Również wyszukiwania w Google nie pozostawiało wątpliwości na temat ogromnego zainteresowania serwisem. Według zestawienia Google za 2010 rok to właśnie Nasza Klasa była najczęściej wyszukiwaną frazą w Polsce.

Menu Nasza Klasa

źródło: nk.pl/blog

Śledzik

9 września 2009 roku uruchomiono Śledzika, czyli platformę mikroblogową, która miała umożliwiać dzielenie się ze znajomymi ciekawymi znaleziskami w sieci, przemyśleniami czy różnymi informacjami za pomocą postów o nie dłuższych niż 250 znaków. Dołączały do niego znane osoby, takie jak Anna Dymna, Martyna Wojciechowska, Agnieszka Włodarczyk, Adam Małysz, Michał Wiśniewski, Krzysztof Ibisz, Piotr Rubik, Marcin Gortat, zespół Varius Manx czy kabaret Łowcy.B. Dzielili się oni treściami – zdjęciami, filmami, linkami, tym, co aktualnie robią. Do grona korzystających ze Śledzika dołączyły także: WOŚP, Pajacyk, Fundacja Świętego Mikołaja czy Fundacja Pomocy Dzieciom Jaś i Małgosia. Pojawiły się także miasta takie Wrocław, Kraków, Gorzów czy Ciechocinek.

Co ciekawe, w kwietniu 2010 roku w serwisie swoje profile prowadzili ówcześni kandydaci na prezydenta, m.in. Bronisław Komorowski, Grzegorz Napieralski, Andrzej Olechowski, Andrzej Lepper, Waldemar Pawlak czy Janusz Korwin-Mikke.  Za pomocą oficjalnych profili na Śledziku mogli komunikować się z wyborcami. Serwis pozwalał ich poznać od nieco innej strony. Zebrano także pytania do kandydatów, użytkownicy głosowali na te najciekawsze i w ramach akcji Przepytaj kandydata zapytano polityków o różne aspekty prezydentury. Serwis zaprezentował odpowiedzi każdego z nich na swoim blogu.

Śledzik nie został jednak zbyt entuzjastycznie przyjęty przez użytkowników, którzy chcieli usunięcia tej funkcji. Ich zgłoszenia i przekazywane łańcuszki zostały wysłuchane i twórcy NK zrezygnowali z mikrobloga.

Warto wspomnieć także o NKtalk, czyli komunikatorze Naszej Klasy. W kwietniu 2010 roku korzystało z niego ponad pięć milionów użytkowników. Umożliwiał on prowadzenie rozmów ze wszystkimi znajomymi z NK.

Stopniowe zwiększanie się popularności Facebooka w Polsce i pojawienie się jego polskiej wersji językowej w 2008 roku było sygnałem, że serwis zyskuje konkurencję.

Nasza Klasa umacniała swoją pozycję, jednak zainteresowanie Facebookiem było coraz większe. Dziś wiemy już, jak rozwijały się te tendencje w kolejnych latach.

źródło: unsplash.com

Społeczna rola Naszej Klasy

Charakter informacyjny serwisu

Wiele badań mówi o tym, że dziś to media społecznościowe stanowią dla nas pierwsze źródło informacji. I choć tendencja ta wzrasta wraz z biegiem czasu i rozwojem social mediów, już w latach 2008-2010 Nasza Klasa pełniła istotną rolę informacyjną. Przypomnijmy, że w maju 2010 roku miasto Wrocław za pośrednictwem serwisu przekazywało na bieżąco informacje o aktualnej sytuacji powodziowej. Na blogu serwisu przypominano także o różnych wydarzeniach, m.in. Roku Chopinowskim czy Dniu Bezpiecznego Internetu.

W serwisie pojawiały się także stopniowo konta biznesowe takie jak mBrokers czy Ceneo, profile blogerów, m.in. Kominka, a nawet partii politycznych jak np. w przypadku Platformy Obywatelskiej, które można było śledzić. Wraz ze wzrostem popularności serwis otwierał się więc na nowe obszary działania.

Dzielenie zainteresowań

W 2010 roku w serwisie pojawiła się funkcja Grup. Tematyczne miejsca w serwisie, poświęcone poszczególnym tematem, pomagały w inspirowaniu, dzieleniu się informacjami oraz wzajemnym poznawaniu i zrzeszaniu się. Grupy dot. sportów, drużyn sportowych, zespołów, seriali czy innych aktywności łączyły w sobie funkcje mikrobloga, forum i galerii zdjęć. Dzięki temu zawieranie nowych znajomości oraz dyskusje na interesujące tematy miały swoją własną przestrzeń w serwisie.

W listopadzie 2010 roku wśród najpopularniejszych Grup były Muzyka zawsze i wszędzie, która na dzień 22 listopada 2010 roku liczyła ponad 54 tysiące osób. Drugie miejsce należało do grupy You Tube (pisownia oryginalna), która gromadziła ponad 41 tysięcy osób, a trzecie do społeczności fanów Eminema, gdzie rozmowy mogło prowadzić już blisko 30 tysięcy klasowiczów. W grudniu do grup dodano funkcję Moderatorów, aby uniknąć niepożądanych zjawisk. Grupy mogły być otwarte, zamknięte lub prywatne. Jako korzystający obecnie z mediów społecznościowych wiemy, jak dużą rolę mogą odgrywać społeczności zgromadzone wokół jednego tematu, dlatego warto podkreślić, że zanim Facebook na dobre zdobył naszą sympatię, Nasza Klasa dawała wiele możliwości.

Nasza Klasa grupy

źródło: nk.pl/blog

Ważne społecznie tematy i wydarzenia

Serwis, szczególnie w czasach swojej świetności, odpowiadał na różne, bieżące potrzeby swoich użytkowników. Dla przykładu na profilu Money.pl na Naszej Klasie prezentowano porady i informacje na temat rozliczenia podatku, a na blogu serwisu zachęcano do przejrzenia profili fundacji, którym można przekazać 1% podatku.

Wspomniane już Śledziki miast i osób również dostarczały wiedzy oraz inspiracji. W tym kontekście na uwagę zasługuje już wspomniana wcześniej akcja Przepytaj kandydatadzięki której użytkownicy mogli zadać pytania politykom i poznać ich wizję prezydentury za pomocą serwisu, z którego korzystają na co dzień.

Również podczas Mundialu w 2010 roku użytkownicy serwisu mogli wspólnie przeżywać piłkarskie emocje. Na profilach drużyn pojawiały się materiały multimedialne, a klasowicze mogli odszukać drużynę której kibicowali i dołączyć ją do swoich znajomych, aby ta uplasowała się jak najwyżej w rankingu kibiców mistrzostw. Serwis organizował wówczas również plebiscyty i konkursy związanie z wydarzeniem.

Odnajdywanie znajomości i sympatii po latach

W czasie szczególnej popularności Naszej Klasy mogliśmy usłyszeć o wielu historiach odnalezienia znajomych, dawnej miłości lub rodziny po wielu latach. To między innymi dokładne dane na temat lat uczęszczania do szkoły pozwalały na łączenie się osób i odnawianie kontaktów. Na Forum Nasze Klasie także widoczne są posty sprzed lat, w ramach których użytkownicy informowali o tym, kogo poszukują w nadziei, że siła społeczności pozwoli im dotrzeć wybranych osób.

Na forum znajdziemy wiele wątków dot. poszukiwań osób czy historii Odnalazłem/łam miłość na naszej-klasie oraz nawiązania kontaktu z rodzeństwem i rodziną po wielu latach.

Forum Nasza Klasa

źródło: nk.pl/forum

Forum Nasza Klasa

źródło: nk.pl/forum

Wirtualne upominki

Choć nawiązywanie relacji i komunikowanie serwisu w kontekście jego roli wydaje się to oczywiste, poza tymi możliwościami, Nasza Klasa dawała także szansę na okazywanie sympatii. Na przykład z pomocą Pana Gąbki i różnego typu wirtualnych upominków, które za odpowiednią opłatą można było wysłać wybranemu użytkownikowi. Tort, kwiaty, serce, misio czy Pan Gąbka w różnych konfiguracjach mogły być miłym gestem, wyrazem sympatii czy pamięci np. o urodzinach danej osoby.

Podobnie jak Facebook, Nasza-Klasa informowała nas bowiem o tym, kto w danym dniu obchodzi urodziny, dzięki czemu użytkownicy mogli przekazać solenizantowi życzenia, a nawet wirtualny prezent.

Nasza Klasa wirtualne upominki

źródło: buzz.gazeta.pl

Sentymentalna podróż

Serwis inspirował także do spotkań po latach – możliwość skontaktowania się ze znajomymi ze szkolnej ławki i porozmawiania z nimi za pomocą Naszej Klasy bez wątpienia ułatwiała organizację zjazdów absolwentów. Na profilach klas można było znaleźć także fotografie sprzed lat, które inspirowały do sentymentalnej podróży i wspomnień czasów szkolnych.

Rozrywka i rywalizacja

Poza aspektami komunikacyjnymi, serwis dostarczał także rozrywki. Dużą popularnością cieszyły się gry. Wedle danych z listopada 2010 roku najpopularniejszą grą był Icy Tower, w którego na tamten moment grało ponad 2,5 mln graczy! Nieco mniejszą, ale wciąż znaczną popularnością cieszyła się gra Pet Party będąca tamagotchi w wersji internetowej. Również zamiana w wirtualnego farmera w ramach gry Happy Harvest cieszyła się popularnością. Możliwość rozrywki i rywalizacji ze znajomymi w ramach rankingów przyciągała użytkowników do serwisu.

Koniec serwisu legendy

Serwis Nasza Klasa zmieniał właścicieli. Siedem lat temu został on wykupiony przez Grupę Onet.pl, a gdy w 2018 roku została ona przejęta przez Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o., serwis również stał się jej własnością. Po piętnastu latach istnienia kilka dni temu światło dzienne ujrzała informacja o tym, że pod koniec lipca pożegnamy serwis.

Nasza Klasa logowanie

źródło: nk.pl

Nasza Klasa zaliczyła z pewnością spektakularne wzloty, ale i upadki. Dziękujemy za wszystkie emocje, interakcje i znajomości, jakie zapewnił nam serwis!

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail