reklama
Duża konkurencja w branży e-commerce sprawia, że firmy muszą stale szukać nowych sposobów, aby się wyróżnić i dotrzeć do klientów. Tak właśnie narodził się live commerce.
Czym jest live commerce?
Live commerce to transmisje w czasie rzeczywistym, podczas których odbywa się sprzedaż produktów. Sprzedaż na żywo mogą poprowadzić zarówno przedstawiciele e-sklepu, jak i zaangażowani we współpracę influencerzy. Live commerce zyskuje popularność, ponieważ łączy w sobie rozrywkę, prezentację produktów i demonstrację ich użycia, a także bezpośredni kontakt z klientami. Poza tym sprzedaż w tej formie zapewnia doświadczenie obcowania ze sprzedawcą, konsultantem lub doradcą, czyli to, co stanowi przewagę w sklepach stacjonarnych, a czego e-sklepy były dotąd pozbawione. Oczywiście, starano się tę lukę wypełnić, choćby poprzez chatboty lub live chat, ale transmisja na żywo zawsze spotyka się z lepszym odbiorem i zapewnia większe emocje zakupowe, podobne do tych, które towarzyszą nam podczas zakupów w galeriach handlowych.
Naturalnie sprzedaż polegająca na prezentowaniu produktów w mediach nie jest niczym nowym. Znamy tę formę chociażby z telezakupów, które towarzyszą nam już od pół wieku. Live commerce jest więc nowoczesną wersją takiej formy sprzedaży z dodatkiem niezwykle istotnej interakcji z klientami. Live commerce to atrakcyjny kanał komunikacji z klientami, ponieważ uwielbiają oni oglądać transmisje live w social media. W dodatku dobrze poprowadzona sprzedaż na żywo gwarantuje dobre doświadczenia zakupowe, wpływa na pozytywny wizerunek marki, a do tego ułatwia podejmowanie decyzji i zachęca do spontanicznych zakupów.
Kiedy warto wypróbować live commerce?
Teoretycznie z potencjału live commerce mogą korzystać wszystkie branże. W praktyce sprzedaż na żywo najlepiej sprawdza się w branży fashion, beauty czy też design. Z tego modelu zakupowego mogą za to z powodzeniem skorzystać zarówno duże marki, jak i małe sklepy internetowe. Oczywiście firmy, które chcą wykorzystywać live-streaming do sprzedaży muszą odpowiednio dopasować sposób komunikacji i platformę streamingową do grupy docelowej. Pewne jest jednak, że odbiorcy live commerce, to przede wszystkim młodzi ludzie, chętnie korzystający z nowych technologii.
Atrakcyjna transmisja live
Bez wątpienia warto wykorzystać fenomen sprzedażowych live streamów. Wydobycie ich maksymalnego potencjału jest możliwe dzięki trzem elementom. Pierwszy to dobra jakość nagrania, aby odbiór był bezproblemowy pod względem jakości obrazu i dźwięku. Nie znaczy to jednak, że niezbędny jest profesjonalny sprzęt i studio nagraniowe. Kolejny aspekt to obecność moderatora, który będzie czuwać nad komentarzami, tak aby zapewnić odbiorcom płynną komunikację z prowadzącym spotkanie. I ostatnia kwestia to wybór charyzmatycznego prowadzącego. Nie musi nim być celebryta, ale na pewno osoba ta powinna być komunikatywna, nie może bać się mówienia do kamery i musi mieć dobrą dykcję. Warto również pamiętać, że transmisja live dla odbiorców jest przede wszystkim spotkaniem rozrywkowym, które jest tylko połączone ze sprzedażą, dlatego nie może być nudno. Zatem mile widziane są ciekawostki, żarty, krótkie anegdoty. Prowadzący powinien opowiadać o aktualnych trendach, udzielać praktycznych porad i inspirować. Co ważne, live shopping może być organizowany przez markę zarówno w formie cyklicznych spotkań, jak i jako jednorazowe eventy online. W trakcie można zaoferować odbiorcom atrakcyjne rabaty do wykorzystania w czasie transmisji lub przeprowadzić konkurs, w zależności od własnej inwencji.
Rosnąca popularność sprzedaży na żywo potwierdza, że sklepy, które rozumieją potencjał łączenia rozrywki i nowoczesnej formy komunikacji z handlem zyskują wiele. Live commerce to szansa na pozyskanie nowych klientów, zaangażowanie odbiorców w dialog, atrakcyjną prezentację oferty, wykorzystanie potencjału influencerów, uzyskanie natychmiastowego feedbacku, a finalnie na zwiększenie sprzedaży.