Artykuł sponsorowany
Wraz z najmniejszą zmianą trendów, branża marketingowa płynnie ewoluuje i dostosowuje do nich swoje działania. Nowości są zarówno częste, jak i nieuniknione, a na przełomie roku wielu specjalistów spekuluje, jakie nurty zaważą w nadchodzących miesiącach. Co przyniesie 2025 rok? Oto 5 trendów, na które warto zwrócić uwagę.
1. Sztuczna inteligencja kolejny rok w kręgu zainteresowania
Choć od momentu, gdy sztuczna inteligencja szturmem wdarła się do branży (szczególnie z perspektywy tempa zmieniających się technologii), minął ogrom czasu, obecność AI będzie się stale rozrastać na kolejne obszary branży.
Warto jednak obserwować nastroje odbiorców względem szerokiego zastosowania technologii. Efektywne wykorzystanie sztucznej inteligencji w 2025 roku będzie w dużej mierze zależeć od tego, jak często marketerzy będą po nią sięgać oraz gdzie ją zastosują. Już teraz pojawiają się głosy, że do automatyzacji pracy, czy personalizacji doświadczeń AI jest jak najbardziej oczywistym wyborem, jednak jako zastępstwo dla twórczości człowieka, zdecydowanie nie. Przykład? Czytelnicy amerykańskiego wydawnictwa Tor nie kryli swojej krytyki i oburzenia, w momencie, gdy okładka książki była stworzona przez sztuczną inteligencję, a nie ilustratora.
2. Rozwój marketingu w metawersum
Metawersum, czyli wirtualny świat łączący elementy rzeczywistości rozszerzonej (AR) i wirtualnej (VR), to obszar, który będzie dynamicznie się rozwijał. W 2025 roku coraz więcej marek będzie eksplorować możliwości, jakie daje ten wirtualny ekosystem. Możemy spodziewać się:
- Eventów i premier produktów w metawersum – firmy będą organizować wirtualne wydarzenia, angażując klientów na całym świecie.
- Interaktywnych doświadczeń zakupowych – użytkownicy będą mogli przymierzać ubrania czy testować produkty w wirtualnym świecie, zanim zdecydują się na zakup (co już wznosi doświadczenia zakupowe na wyższy poziom).
- Nowych formatów reklamowych – od billboardów w wirtualnych miastach po interaktywne reklamy w grach.
Brzmi surrealistycznie? O Metawersum mówi się już od lat, jednak w perspektywie przyszłego roku ma ono szansę stać się kolejną platformą zarówno do budowania świadomości marki, jak i do sprzedaży.
3. Trendy w video: krótkie formy i live streaming
Wideo pozostaje jednym z najskuteczniejszych formatów marketingowych, a w 2025 roku jego znaczenie tylko wzrośnie. Kluczowe kierunki to:
- Krótkie formy wideo – platformy takie jak TikTok, YouTube Shorts czy Instagram Reels będą nadal dominować, a kreatywność w tworzeniu dynamicznych, angażujących treści stanie się kluczowa.
- Transmisje na żywo – live streaming z wydarzeń, prezentacje produktów czy Q&A z ekspertami przyciągną uwagę użytkowników i zbudują zaangażowanie.
- Wideo interaktywne – formaty pozwalające widzom na aktywną interakcję (np. wybór zakończenia filmu, klikanie na produkty w trakcie oglądania) staną się jeszcze bardziej popularne.
4. Koncentracja na danych zerowych
Zmiany w regulacjach dotyczących prywatności (np. RODO czy wycofywanie ciasteczek stron trzecich) sprawiają, że firmy muszą szukać nowych sposobów na zbieranie informacji o swoich klientach. Dodatkowo nieufność użytkowników co do przekazywania danych ciągle rośnie. W 2025 roku głównym źródłem mogą stać się tzw. zero-party data, czyli dane dobrowolnie udostępniane przez klientów, np.:
- Preferencje zakupowe wyrażone w ankietach.
- Dane z interakcji w aplikacjach lojalnościowych.
- Informacje dostarczane podczas personalizowanych doświadczeń (np. konfiguratorów produktów).
Budowanie zaufania oraz zapewnienie transparentności w przetwarzaniu tych informacji będzie kluczowe dla sukcesu.
5. Omnichannel i hybrydowe doświadczenia klientów
W 2025 roku marketing stanie się jeszcze bardziej wielokanałowy, co oznacza płynne łączenie różnych kanałów komunikacji i sprzedaży. Klienci oczekują spójnych doświadczeń, niezależnie od tego, czy robią zakupy online, czy w sklepie stacjonarnym. Przykłady trendów w tym obszarze to:
- Integracja e-commerce i fizycznych punktów sprzedaży – np. wygodna możliwość odbioru zamówienia online w sklepie stacjonarnym po godzinie od złożenia zamówienia.
- Marketing oparty na lokalizacji – wykorzystanie technologii GPS do wysyłania spersonalizowanych ofert w czasie rzeczywistym.
- Rozwiązania hybrydowe – np. wirtualne konsultacje zakupowe prowadzone przez pracowników sklepu.
Podsumowanie
Marketing w 2025 roku będzie wymagał od firm jeszcze większego zaangażowania w budowanie i umacnianie relacji z użytkownikami i klientami.
Jego mocny fundament będzie stanowiła personalizacja oraz umiejętność wykorzystania tego, co proponuje nam technologia, z zachowaniem niezbędnego balansu pomiędzy tym, co warte jest zaimplementowania w strategii a tym, co jednak lepiej jest odpuścić. Wychodząc naprzeciw potrzebom świadomych i wymagających konsumentów, marki będą w stanie zyskać przewagę konkurencyjną, bazując na kreatywnym i umiejętnym łączeniu świata offline z online.
Więcej ciekawych treści o marketingu znajdziesz na: https://www.mbridge.pl/blog/
Artykuł sponsorowany