X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Sztuczna inteligencja a zakupy – raport Capgemini „What Matters to Today’s Consumer” 2025

Według raportu Capgemini „What Matters to Today’s Consumer” aż 58% klientów wybiera rekomendacje AI zamiast klasycznych wyszukiwarek. Czy sklepy internetowe nadążają za zmianami preferencji klientów?

Sztuczna inteligencja a zakupy – raport Capgemini „What Matters to Today’s Consumer” 2025

reklama


W raporcie Capgemini głównie przeanalizowano wpływ nowych technologii na zachowania zakupowe konsumentów.

Zmiana preferencji konsumentów

Według raportu Capgemini „What Matters to Today’s Consumer” aż 71% klientów chce, zintegrowania Gen AI z ich doświadczeniami zakupowymi. Preferencje te są szczególnie widoczne wśród pokolenia Z i milenialsów, którzy oczekują personalizacji oraz płynnych doświadczeń cyfrowych.

46% ankietowanych wyraziło entuzjazm wobec wpływu Gen AI na zakupy online. Aż 58% uczestników badania zaprzestało korzystania z tradycyjnych wyszukiwarek na rzecz narzędzi AI będących ich głównym źródłem poleceń. Co więcej, 68% konsumentów ma nadzieje, że narzędzia AI będą pokazywać zintegrowane wyniki wyszukiwań ze sklepów internetowych, stron producentów i z mediów społecznościowych, tym samym tworząc kompleksowe rozwiązania zakupowe.

Rosnąca popularność rekomendacji AI

Z raportu wynika, że aż 75% ankietowanych chętnie korzysta z rekomendacji Gen AI, co stanowi wzrost względem 63% z 2023 roku. Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na personalizowane sugestie oparte na ich wcześniejszych preferencjach i wyszukiwaniach. Wirtualni influencerzy, czyli awatary AI, również zdobywają zaufanie – 25% użytkowników deklaruje, że dokonuje zakupów na podstawie ich rekomendacji.

Odbiór Gen AI przez firmy i konsumentów

Aż 70% firm z sektora dóbr konsumenckich uważa Gen AI za technologię przełomową. Jednak wdrażanie innowacji nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty.

Mimo pozytywnych deklaracji ze strony konsumentów raport pokazuje, że poziom satysfakcji związany z wykorzystaniem Gen AI spadł – z 41% w 2023 roku do 37% w 2024 roku.

Nowe trendy w e-commerce – Quick Commerce

Jednym z najważniejszych trendów jest quick commerce, czyli ekspresowe zakupy. Odsetek konsumentów gotowych zapłacić więcej za dostawę w ciągu dwóch godzin wzrósł z 41% w 2023 roku do 70% w 2024 roku. Klienci są skłonni zapłacić nawet 9% wartości zamówienia za szybką dostawę. Ta tendencja jest głównie zauważalna w krajach takich jak: Indie, Niemcy, Francja, Szwecja, Hiszpania i Holandia.

Rola mediów społecznościowych i personalizacji reklam

Raport podkreśla również znaczenie mediów społecznościowych jako miejsca do odkrywania nowych produktów. 68% przedstawicieli pokolenia Z odkryło nowy produkt za pośrednictwem platform społecznościowych.

Z raportem „What Matters to Today’s Consumer” możesz zapoznać się tutaj.

Raport Capgemini pokazuje, że generatywna AI zmienia rynek e-commerce. Lecz jej pełne wykorzystanie wymaga dopasowania do potrzeb klientów. Firmy muszą lepiej rozumieć preferencje konsumentów i oferować im rozwiązania zwiększające komfort zakupów, między innymi spersonalizowane rekomendacje oraz szybką dostawę. Wirtualni influencerzy, Gen AI i social media odgrywają kluczową rolę w budowaniu relacji z klientami. Jednak zaufanie do tych narzędzi musi być konsekwentnie budowane poprzez odpowiednią implementację i ciągłe udoskonalanie technologii.

Reklama

[FM_form id="1"]