X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

W jaki sposób Polki kształtują biznes? Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: Sztuczna inteligencja i potrzeba parytetów”

Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: Sztuczna inteligencja i potrzeba parytetów” odsłania ciekawe dane o ambicjach, wyzwaniach i sukcesach kobiet w biznesie.

W jaki sposób Polki kształtują biznes? Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: Sztuczna inteligencja i potrzeba parytetów”shutterstock.com

reklama


Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024: Sztuczna inteligencja i potrzeba parytetów” opublikowany przez Fundację WłączeniPlus przedstawia dane dotyczące przedsiębiorczości wśród Polek, ich podejścia do nowych technologii, na przykład sztucznej inteligencji, oraz opinii na temat parytetów w zarządach firm.

Polki chcą prowadzić własne firmy

Według wyników raportu, niemal połowa Polek i Polaków (46%) chciałaby założyć własną firmę. Najbardziej atrakcyjnymi branżami dla kobiet są usługi (37%), handel (29%) oraz gastronomia i turystyka (19%). W dalszej kolejności ankietowane wskazywały edukację i szkolenia (10%) oraz przemysł spożywczy (8%)

Jedynie 3% kobiet widzi siebie w roli założycielek firm w branży IT i technologii. Dla porównania ten odsetek wśród mężczyzn wynosi 25%. Wynik ten wskazuje na wyraźne różnice w postrzeganiu możliwości rozwoju w sektorze technologii.

Gotowość na zmiany i nowe wyzwania

Polskie przedsiębiorczynie nie boją się wyzwań – aż 39% z nich wyraża chęć działania w innej branży niż obecna. Dla 29% byłoby to powiązane rozszerzenie działalności, a 10% chciałoby całkowitej zmiany sektora. Świadczy to o dużej elastyczności i otwartości na nowe możliwości wśród polskich przedsiębiorczyń.

Sztuczna inteligencja w polskim biznesie

Raport ujawnia, że co czwarta przedsiębiorczyni (26%) wykorzystuje sztuczną inteligencję w swojej codziennej pracy. W odniesieniu do ogólnej populacji odsetek ten wynosi zaledwie 13%.

Choć wykorzystanie AI wciąż nie jest powszechne, zauważalna jest popularyzacja trendu. 18% przedsiębiorczyń deklaruje, że planuje wdrożyć AI w swojej działalności w najbliższym czasie. To wskazuje na zrozumienie potencjału technologii w usprawnianiu procesów biznesowych i budowaniu przewagi konkurencyjnej.

Potrzeba parytetów w zarządach

Z raportu wynika, że 35% badanych popiera wprowadzenie parytetów w zarządach i radach nadzorczych dużych firm. Wśród przedsiębiorczyń ten odsetek jest wyższy i wynosi aż 52%. Parytety mają na celu promowanie różnorodności i równych szans w biznesie. To z kolei może przyczynić się do lepszego zarządzania i rozwoju firm. Jednakże nie brakuje też głosów sprzeciwu – 17% wszystkich badanych uważa, że parytety nie są potrzebne.

Jak zaznacza Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska:

Wyniki badania pokazują, że przedsiębiorczynie wyraźnie widzą, że różnorodność sprzyja lepszemu zarządzaniu i rozwojowi biznesu, a ich głos w tej sprawie może inspirować innych. W Lidl Polska wierzymy, że równy dostęp do możliwości to podstawa zrównoważonego przywództwa, dlatego wspieramy działania, które promują różnorodność i otwartość w organizacjach, budując bardziej inkluzywne środowisko pracy. Bardzo istotna dla naszej kultury organizacyjnej jest idea fair pay oraz polityka równości płacowej. Angażujemy się też w inicjatywy wspierające i wzmacniające pozycję kobiet.

Raport „Polki i przedsiębiorczość 2024” rzuca światło na ambicje czy wyzwania kobiet w biznesie. Dane te pokazują, że Polki są gotowe na zmiany, a ich podejście do biznesu cechuje otwartość, elastyczność i odwaga w podejmowaniu nowych wyzwań. Zrozumienie tych trendów może pomóc w budowaniu bardziej zrównoważonego i różnorodnego świata biznesu w Polsce.

Z całością raportu zapoznasz się tutaj.

Reklama

[FM_form id="1"]