reklama
Badanie przeprowadzone przez Simply Measured objęło 100 czołowych marek z rankingu Interbrand. Eksperci skupili się w swojej analizie na Instagramie. Sprawdzano, czy marki w ogóle korzystają z tej platformy, w jaki sposób to robią i jakie platformy wykorzystują do „wspomagania” swoich kont na Instagramie.
Rośnie popularność, rośnie aktywność
Wyniki badania wskazują na tendencję zwyżkową, jeśli chodzi o korzystanie z Instagrama. Wprawdzie największe platformy społecznościowe (Facebook i Twitter) wciąż pozostają poza zasięgiem innych graczy na rynku, ale w grupie pościgowej pozycja Instagrama jest coraz mocniejsza. Obecnie korzysta z niego już 59% największych marek, co stanowi wzrost o 5 pkt proc. w porównaniu z danymi za listopad 2012 r. W podobnym tempie rośnie popularność Pinteresta. Od sierpnia 2012 r. na Instagramie powstało 19 nowych kont marek z listy Top 100 Interbrand i 18 nowych stron na Pintereście.
W parze z rosnącą popularnością Instagrama wśród marek idzie również rosnące zainteresowanie internautów firmowymi profilami. 26 marek posiada już ponad 10 tys. obserwujących, a w przypadku dziesięciu ta liczba przekracza już 100 tysięcy. Najpopularniejszy jest profil należący do MTV, natomiast największy wzrost aktywności użytkowników zanotowały na przestrzeni minionych kilkunastu tygodni profile takich marek jak Nike, Adidas czy Gucci.
Spośród tych marek, które posiadają swoje strony na Instagramie 41% publikuje co najmniej jedno zdjęcie tygodniowo, co stanowi wzrost o 34% w porównaniu do danych z listopada 2012.
Filtry tracą na popularności
Korzystanie z Instagrama nieodłącznie wiąże się ze stosowaniem filtrów w udostępnianych zdjęciach. Co ciekawe, w porównaniu do listopada spadła lista marek, które wrzucają zmodyfikowane w ten sposób fotografie. Wówczas była to nieco połowa marek, obecnie odsetek spadł do ok. 40%. Najczęściej wykorzystywanym filtrem jest Lo-Fi.
Facebook i Instagram powiązane nie tylko biznesowo
Zdecydowana większość marek, które korzystają z Instagrama posiada również swoje fanpejdże na Facebooku. Jedynym wyjątkiem jest Apple. Koncern z Cupertino teoretycznie posiada wprawdzie fan page, ale nie jest on najprawdopodobniej moderowany przez przedstawicieli spółki.
Posiadanie konta na Facebooku ma duże znaczenie dla marek, które są jednocześnie obecne na Instagramie. Z danych Simply Measured wynika, że prawie wszystkie zdjęcia opublikowane na Instagramie w okresie listopad 2012 – luty 2013 zostały również udostępnione przez marki na swoich fanpejdżach. W przypadku Twittera było to niespełna 60%. Co więcej, Facebook generował znacznie wyższe zaangażowanie niż Twitter. To pokazuje, że władze Facebooka doskonale wiedziały co robią decydując się na zakup Instagrama.
Pełny raport Simply Measured dostępny po kliknięciu w poniższy link. Instagram brand adoption study february 2013
- Dominik Królikowski