reklama
Zwrócenie uwagi odbiorcy w morzu contentu jaki nas zalewa nie należy do zadań łatwych. Niezwykle pomocni okazują się influencerzy. Dlaczego? Statystyki pokazują, że blogerzy docierają ze swoim przekazem do 11 milionów internautów. 53 procent odbiorców vlogów i blogów przyznaje, że kupiło produkt pod ich wpływem, a 60 procent stałych odbiorców korzysta z nich, aby robić świadome zakupy. Dla 72 procent użytkowników blogów i vlogów są one pierwszym źródłem informacji o produktach (ważniejsze niż opinie rodziny i znajomych). 28 procent Polaków deklaruje, że nie kieruje się klasyczną reklamą, a 74 procent dopytuje o to, gdzie kupić podpatrzoną o kogoś rzecz. W jaki sposób mogą więc wykorzystać to marki?
Opublikowany przez platformę WhitePress ebook pt.“Influencer Marketing – praktycznie” wprowadza w świat influencer marketingu i opisuje współpracę z liderami opinii od strony praktycznej. Publikacja jest podzielona na trzy części:
- Motywację, która wprowadza w świat influencer marketingu, czyli trochę teorii o liderach opinii
- Wiedzę na temat organizacji współpracy, motywacji i kwestii finansowych
- Case studies – 11 analiz przypadku m.in marek IKEA, ASUS czy Somersby
W ebooku omówiono najważniejsze zalety influencerów, do których zaliczamy m.in wpływ, autentyczność i zaufanie oraz precyzję dotarcia. Opisano także typy influencerów – z racji tego, że są oni bardzo różnorodni, można sklasyfikować ich ze względu na obszar charakter działania, zasięg, wpływ czy rozpoznawalności. Liderzy opinii różnią się od siebie pod wieloma względami – doświadczeniami, wiedzą, stylami komunikacji czy wartościami w relacjach z odbiorcami. Autorki ebooka “Influencer Marketing – praktycznie” klasyfikują influencerów na podstawie trzech kryteriów:
1) Kryterium: Motywacja
IDOLE
Rozpoznawalna, ciesząca się popularnością grupa liderów opinii zrzeszająca największe społeczności. Należą do niej wyraziste osobowości. Tematyka poruszana przez influencerów – liderów to głównie lifestyle, tematy damsko-męskie, społeczne, polityczne i bieżące. Są podziwiani ze względu na atrakcyjność, światopogląd, postawę, poczucie humoru i nierzadko kontrowersyjne opinie. Ich wizytówką jest charyzma i osobowość. Najczęściej wykorzystują własne blogi, Facebooka i Twittera.
Przykładami idoli są: Tomek Tomczyk, czyli Jason Hunt, dawniej Kominek (jasonhunt.pl), AbstrachujeTV (abstrachuje.tv), Krzysztof Gonciarz (krzysztofgonciarz.com), Maciej Frączyk (niekrytykrytyk.com), Radosław Kotarski (polimaty.pl).
EKSPERCI
Znawcy danej tematyki, trendsetterzy, osoby na czasie, ich wiedza i umiejętność jej atrakcyjnego zaprezentowania umożliwiły im zaistnienie. Są to branżowcy, biznesmeni, doradcy, dziennikarze, pasjonaci, ponadprzeciętnie zaangażowani konsumenci, testerzy i recenzenci. Zaliczają się tutaj fani Internetu, gier, nowych technologii, DIY, gotowania, aranżacji wnętrz. Mają najbliższe relacje ze swoimi odbiorcami. Zależy im na wartościowych treściach – ich wiedza i obycie są ich wizytówką. Najczęściej wykorzystują własne blogi, Facebooka i Twittera.
Znani blogerzy branżowi: Michał Szafrański (jakoszczedzacpieniadze.pl), Natalia Hatalska (hatalska.com), Maciej Budzich (mediafun.pl), Grzegorz Marczak (antyweb.pl). Część z nich reprezentuje własne firmy, na przykład Michał Sadowski (Brand24) czy Wojciech Wawrzak (praKreacja.pl). Są to także twórcy mediów tematycznych – parentingowych (bakusiowo.pl, mamygazety.pl, nishka.pl, oczekujac.pl), kulinarnych (kwestiasmaku.pl, whiteplate.pl, jadlonomia.com), wnętrzarskich (lovingit.pl) czy gamingowych (ReZigiusz).
LIFESTYLERZY
Są wzorem do naśladowania – wyłapują trendy i mają silny wpływ na odbiorców. Poruszają różne tematy krążące wokół lifestyle’u, gustu i czasu wolnego- moda, uroda, wnętrza, design, podróże i jedzenie. Ich twórczość powiązana jest z tą przyjemniejszą stroną życia. Podobnie jak idole, mają duże zasięgi i znaczną siłę oddziaływania na odbiorców. Ich wizytówką są pasja i gust. Najczęściej wykorzystują własne blogi, Facebooka, YouTube’a i Instagrama.
Typowymi lifestylerami są: Katarzyna Tusk (makelifeeasier.pl), Eliza Wydrych (fashionelka.pl), Jessica Mercedes Kirschner (jemerced.com), Kamil Pawelski (ekskluzywnymenel.com).
AKTYWIŚCI
Osoby z określonymi poglądami, angażujące odbiorców. Zaangażowani w ruchu społeczne, ekologiczne. Krytycznie wypowiadają się o sprawach społecznych, politycznych, gospodarczych, propagatorzy idei, danego stylu życia. Uwielbiani za odwagę i autentyczność. Ich wizytówką jest światopogląd. Najczęściej wykorzystują Facebooka i Twittera.
Najbardziej znani aktywiści to: Katarzyna Monika Sadło (Kataryna, na Twitterze: @katarynaaa), Joanna Pachla (wyrwanezkontekstu.pl), Anna i Thomas Albothowie (Rodzina bez granic, thefamilywithoutborders.com).
ARTYŚCI
Tworzą autorski, wizualny content. Najczęściej poruszają się w obrębie tematyki lifestylowe, podróżniczej, przyrodniczej, architektury, designy, mody, sportu czy jedzenia. Ich blogi mają charakter reportażowych lub poradnikowy. Ich wizytówką są zdjęcia. Najczęściej prowadzą fotoblogi, profile na Instagramie i Facebooku.
Tego typu influencerzy to na przykład: Bartek Pogoda (bartpogoda.net), Anna i Jakub Górniccy (podrozniccy.pl), Ania i Marcin Nowakowie (gdziewyjechac.pl), Tomek Fryszkiewicz (blog.fryszkiewicz.com), Patryk Choiński (patrykchoinski.pl).
2) Kryterium: branża
Obecnie blogi i vlogi to wyspecjalizowane platformy komunikacji. Prowadzenie pamiętników internetowych o ogólnej tematyce nie cieszy się już dużym zainteresowanie. Ci twórcy, którzy poruszają się w obrębie konkretnych tematów cieszą się ogromną popularnością i są łatwiej kojarzeni z danym zagadnieniem. Podział twórców ze względu na obszar ich działania jest bardzo przydatny dla marek, które chcą dopasować charakter tworzonych treści do swoich produktów czy usług. Według raportu B(v)log Power, najchętniej czytanymi są blogi podróżnicze, kulinarne oraz kosmetyki/uroda.
3) Kryterium: platforma komunikacji
BLOGERZY
Blogi miały ogromny wpływ na internet – każdy użytkownik może stworzyć własne medium. Obecnie największą popularnością cieszą się blogi tematyczne i poradnikowe. Osobiste pamiętniki i treści ogólne odchodzą do lamusa – zostały zastąpione przez media społecznościowe. Co więcej, blogerzy stają się profesjonalnymi twórcami. Urozmaicają swoje treści filmami, sesjami zdjęciowymi, są aktywni w mediach społecznościowych i budują znaczne zasięgi.
YOUTUBERZY
Vlogujący za pomocą YouTube’a to największa grupa influencerów. Nie można tutaj nie wspomnieć o kanale SA Wardęga, którego wideo z psem-pająkiem obejrzano ponad 165 milionów razy. Oglądanie videoblogów deklaruje już 29 procent internautów (Raport Rola blogerów i youtuberów we współczesnym świecie, Blog Forum Gdańsk, 2016). Wszystkie badania pokazują, że odbiorcy chętniej oglądają wideo, dlatego blogerzy, którzy są obecnie jednym z najważniejszych elementów promocji marek, zamieszczają we wpisach filmy oraz tworzą własne kanały na YouTube.
FACEBOOKOWCY
Z Facebooka korzysta właściwie sto procent influencerów. Znajdziemy tam blogerów i youtuberów, który prowadzą dyskusje, reagują na zapytania swoich fanów, organizują konkursy. Platforma to dla liderów opinii medium uzupełniającym – algorytmy Facebooka ograniczając zasięg, więc ważne, by był to dodatkowy, a nie główny kanał dystrybucji treści.
INSTAGRAMERZY
Instagram jest medium bardzo angażującym użytkowników – to drugie najczęściej wykorzystywane medium przez digital influencerów, zaraz po Facebooku – korzysta z niego aż 93 procent (Raport PR-owcy i dziennikarze – co sądzą o sobie nawzajem, Komu Komunikacja, 2015). Szczególnie aktywni są tutaj twórcy zajmujący się tematyką kobiecą, jednakże nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ 63 procent odbiorców Instagrama to właśnie kobiety.
SNAPCHATERZY
Snapchat, traktowany kiedyś jako medium dla nastolatków, stał się obecnie najgorętszą platformą do działań marketingowych i reklamowych, reklamy natywnej oraz storytellingu. Użytkownicy aplikacji to aktywna grupę odbiorców, dlatego marki coraz chętniej wykorzystują to medium do prezentacji swoich produktów czy usług.
TWITTEROWCY
Posty na Twitterze są ograniczone objętościowe, jednak nie przeszkadza to medium w byciu najbardziej opiniotwórczym. Wypowiadają się na nim dziennikarze, politycy, ekonomiście, przedstawiciele firm, przez co stał się najchętniej cytowanym medium w mediach tradycyjnych.
Klasyfikacja influencerów będzie szczególnie przydatna dla marek, które dopiero rozpoczynają przygodę z influencer marketingiem i zastanawiają się jacy twórcy będą odpowiedni dla działań promocyjnych. W zależności od potrzeb, na podstawie cech charakterystycznych, obszarów działania czy mediów jakich korzystają, firmy będą mogły wybrać lidera opinii spójnego z charakterem ich dla ich wizerunku.
Ebook “Influencer Marketing – praktycznie” dostępny jest pod tym linkiem
Portal SOCIALPRESS jest patronem medialnym publikacji.
- yerpan