reklama
Kto jeszcze dwie dekady temu zgadłby, że gry komputerowe tak mocno wejdą w naszą rzeczywistość? I że staną się czymś więcej, niż rozrywką dla niewielkiej grupy fascynatów? Statystyki pokazują, że branża ta rozwija się doskonale, a firmy działające w jej obszarze jeszcze nie powiedziały swojego ostatniego słowa. I to nie tylko te światowe, ale również nasze lokalne.
Jak wyglądała branża gamingowa w Polsce? Dowiecie się tego z lektury poniższego artykułu.
Polska branża gamingowa w 2021 roku z punktu widzenia biznesowego
Przychody rzędu 4,5 mld zł, 470 producentów gier i ponad 600 premier – tak obecnie kształtują się najważniejsze wskaźniki określające stan polskiej branży gamingowej. Dodajmy do tego rok roczny wzrost zatrudnienia w granicach 24 proc. i możemy śmiało powiedzieć, że jest to jedna z najlepiej rozwijających się w ostatnich czasach gałęzi gospodarki.
Jeszcze do niedawna gry uważane były za rozrywkę dla dzieci. Dziś stanowią poważny biznes przynoszący w każdym roku wielomilionowe przychody. I nie mówimy tu tylko o samym gamedevie, ale również coraz popularniejszym e-sporcie, skupiającym wokół siebie młodych, ambitnych zawodników.
Rok 2021 obfitował w wiele ciekawych wydarzeń, udowadniających, że z biznesowego punktu widzenia gaming w Polsce stanowi ciekawy pomysł na inwestycje. Najlepszym przykładem takich działań jest:
- Wejście Marcina Gortata i Dawida Podsiadło jako inwestorów do Polskiej Ligi Esportowej.
- Inwestycja Roberta Lewandowskiego w grę “Football Coach: The Game”, której pierwszy zwiastun został zaprezentowany w zeszłym roku.
- Włączenie w struktury CD Projekt studia Digital Scapes z Vancouver, oraz Molasses Flood.
Jeśli mówimy o naszym najsłynniejszym studiu deweloperskim, zgodnie z informacjami przekazanymi przez Zarząd, wypracowało ono w 2021 roku przychód rzędu 144 mln zł, co oznacza, że jest on wyższy o 40 procent niż w 2020 roku.
Ostatnie 12 miesięcy był okresem dynamicznego wzrostu również dla startupów skupionych wokół branży gamingowej. Niespełna dwuletni projekt inStreamly (łączący streamerów z potencjalnymi reklamodawcami) otrzymał w kolejnej rundzie finansowania niemal 5 mln zł na dalszy rozwój. Z kolei RemoteMyApp – zapewniający technologię oraz usługi niezbędne do prowadzenia streamingu zakupiony został przez firmę Intel Corporation.
Najważniejsze premiery gier Made in Poland w 2021 roku
Rok 2021 w polskim gamingu obfitował również w kilka ciekawych premier gier. Żadna z nich co prawda nie była tytułem AAA, jednakże w zestawieniu znajdziemy kilka ciekawych produkcji. Wśród nich wymienić możemy m.in.:
- Chernobylite: przygodówkę z elementami akcji od Farm 51, która przenosi nas wprost do opanowanych przez mutanty rejonów elektrowni w Czarnobylu.
- Medieval Dynasty: symulator życia w średniowieczu. Wcześniej dostępna jako Early Access, od 2021 roku w pełnej wersji.
- Gamedec: rozbudowaną grę fabularną osadzoną w klimatach serii książek Marcina Przybyłka. Wcielamy się w niej w tytułowego Gamedeca – detektywa działającego w świecie gier sieciowych.
- Outriders: kooperacyjny looter shooter od People Can Fly oferujący mnóstwo akcji i rozwałki na obcej planecie.
- Sniper: Ghost Warriors Contracts 2: produkcja CI Games zapewniająca szereg zadań (możliwych do wykonania na kilka różnych sposobów) na otwartych mapach.
- The Medium: survival horror autorstwa Bloober Team, którego akcja osadzona została w tajemniczym podkrakowskim ośrodku wypoczynkowym.
Jak wyglądać będzie 2022 rok w polskim gamingu?
Całkiem udany rok 2021, nawet mimo braku dużych, światowych premier, pozwala spojrzeć na najbliższą przyszłość rodzimej branży gamingowej z dużą dozą optymizmu. Eksperci przewidują, że już w pierwszym kwartale 2022 roku nastąpi odbicie spowodowane planowaną premierą gry Cyberpunk 2077 na konsole najnowszej generacji. Akcje CD Projekt po niezbyt udanej premierze gry w końcówce 2020 roku wyraźnie straciły na wartości, choć z czasem, po publikacji kolejnych poprawek, wydają się powoli odrabiać straty. Premiera next-genowej wersji ich najnowszej gry może więc pozytywnie wpłynąć na ich notowania.
Jeśli chodzi o duże premiery, CP 2077 na PS5 i Xbox Series X nie jest jedyną grą z kategorii AAA zapowiadaną w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Drugim tytułem, który rozgrzewa fanów do czerwoności od wielu miesięcy jest kontynuacja świetnie przyjętego Dying Light. Druga część swoją premierę będzie miała już za niecałe 2 tygodnie – 4-go lutego.
W polskim gamingu jest jeszcze wiele do zrobienia. Sukcesy naszych gier na zachodzie pokazują, że posiadamy odpowiednie zaplecze technologiczne, aby o najwyższe nagrody ścigać się z czołówką światowych rankingów. Czy tak właśnie będzie w tym roku? Czas pokaże.