reklama
Kiedyś słuchaliśmy muzyki w radiu, z zakupionych płyt i kaset czy też na koncertach. Dziś to się zmienia, a rolę tradycyjnych źródeł muzyki przejmują media cyfrowe, na czele z serwisami streamingowymi takimi jak YouTube, Spotify i Apple Music. Dlatego nie ma wątpliwości, że warto zainteresować się reklamą w takich serwisach.
Z ostatniego badania Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI) „Engaging with Music 2021” wynika, że wideo streaming, czyli głównie YouTube, zgarnia 22% ruchu, a audio streaming, a więc przede wszystkim Spotify i Apple Music cieszą się 32% ruchu, przy czym 23% przypada na użytkowników płatnych serwisów, a 9% na bezpłatne wersje, natomiast muzyki w tradycyjnych audycjach radiowych słucha zalewie 9% badanych. Wyniki te uzyskano, badając zachowania 43 tysięcy użytkowników internetu z 19 państw, w tym z Polski. Oczywiście, choć jak donoszą krajowe media wyniki stricte dotyczące polskich internautów mogą nieznanie odbiegać od ogółu, to przytoczone badanie doskonale pokazuje światowe trendy. Dlatego dziś przyglądamy się reklamie na Spotify. Jak działa i czy warto prowadzić kampanie reklamowe w serwisach audio streamingowych?
Jak działa reklama na Spotify?
Reklama na Spotify to zarówno materiały audio, jak i reklamy wideo. Reklamy audio są podstawową formą oferowaną w serwisie. Jest to format, który pozwala dotrzeć do wszystkich użytkowników darmowej wersji platformy, bez względu na to, z jakiego urządzenia korzystają. Reklamy na Spotify w formie 30-sekundowych nagrań mogą się też pojawiać przed lub w trakcie trwania podcastów. Oprócz spotu aplikacja gwarantuje emisję baneru (Audio Everywhere), w który można kliknąć.
Reklamodawcy mogą też skorzystać z Video Takeover, czyli reklam wideo wyświetlanych w przerwach pomiędzy utworami, a także wtedy, gdy użytkownik przegląda katalog w poszukiwaniu nagrań. Reklamie towarzyszy baner z CTA.
Ciekawą opcją oferowaną przez serwis są też sesje sponsorowane (Video Sponsored Sessions). To reklamy wideo, po obejrzeniu których użytkownicy Spotify mogą słuchać nagrań przez pół godziny bez przerw na reklamy. Z racji tego, że użytkownicy mają z tego korzyść, chętnie decydują się na obejrzenie przygotowanych spotów.
Co jeszcze proponuje Spotify reklamodawcom? Reklamy typu Overlay, które wyświetlają się odbiorcom tuż po uruchomieniu aplikacji, Leaderboard, czyli reklamy w formie graficznej wyświetlające się na stronie internetowej Spotify, a także reklamy typu Homepage Takeover, czyli banery widoczne na stronie głównej serwisu.
Można także skorzystać z tzw. sponsoringu playlisty, czyli możliwości umieszczenia na playliście poszczególnych słuchaczy swoje logo oraz reklamę w postaci audio lub wideo.
Zgodnie z danymi udostępnianymi przez serwis – korzysta z niego 381 milionów aktywnych użytkowników z całego świata, przy czym aż 220 milionów z wersji bezpłatnej z reklamami. Z kolei wspomniane wyżej badanie dowodzi, że z platform do strumieniowego przesyłania dźwięku korzysta około 60% użytkowników pomiędzy 16 a 24 rokiem życia, 61% odbiorców w wieku od 25 do 34 lat, 49% słuchaczy mających od 35 do 44 lat i 37% użytkowników między 45 a 54 rokiem życia. Tym samym jest to kanał, który pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów z niemal każdej grupy wiekowej, choć naturalnie im młodsza grupa docelowa, tym lepiej. Oczywiście Spotify pozwala dokładnie określić, jakim użytkownikom reklamy mają zostać wyemitowane.
Tworzenie reklam audio na Spotify
Przygotowując reklamę audio, która ma się pojawić na Spotify, trzeba pamiętać, że do dyspozycji jest zaledwie 30 sekund. Dlatego treść powinna być starannie przemyślana, tak aby zawierała najważniejsze informacje, a jednocześnie nie przytłaczała odbiorcy. Warto posługiwać się krótkimi zdaniami i zrozumiałym językiem, nie należy z kolei nadużywać dźwięków. Reklama na Spotify powinna budzić pozytywne skojarzenia, a nie irytację. Kluczowy jest też wybór dobrych lektorów, którzy nagrają reklamę tak, by brzmiała naturalnie i swobodnie.
Ile kosztuje reklama na Spotify?
Reklamy audio są rozliczane zgodnie z modelem CPM, czyli płatnością za każde tysiąc odtworzeń nagrania. W przypadku reklam wideo obowiązuje model CPCV, czyli płatność za obejrzane spotu reklamowego. Tym samym, jeśli użytkownik ściszy reklamę lub wyłączy aplikację, reklamodawca nie poniesie kosztów. Oczywiście trudno powiedzieć, ile kosztuje reklama na Spotify, ponieważ wszystko jest zależne od formatu reklamowego, czasu trwania kampanii i wybranych opcji targetowania.
Kto powinien skorzystać z reklamy w serwisach audio streamingowych?
Reklama na Spotify powinna zainteresować tych, którzy chcą tworzyć atrakcyjne kreacje reklamowe w formacie audio lub wideo. Reklamy, które mają wysoki współczynnik odtworzeń i do tego są precyzyjnie dopasowywane do użytkowników nie tylko ze względu na dane demograficzne i geograficzne, ale z uwzględnieniem zainteresowań i innych kryteriów. Z racji tego, że Spotify nie jest jeszcze w Polsce tak popularny wśród reklamodawców, jak chociażby Facebook, Instagram czy YouTube, to daje możliwość zyskania przewagi konkurencyjnej, zwiększenia rozpoznawalności i skutecznego budowania pozytywnego wizerunku. Zaletą serwisu jest też fakt, że przyciąga on osoby mocno zaangażowane w odbiór odtwarzanych treści, szczególnie jeśli słuchają podcastów prowadzonych przez ekspertów w swoich dziedzinach. Wiele kanałów jest wiarygodnym źródłem wiedzy, więc medium cieszy się dużym uznaniem i zainteresowaniem. Reklama na Spotify jest więc godna polecenia tym markom, którym zależy na podobnej wiarygodności i zaufaniu odbiorców.