X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Najlepsze kampanie social media 2024 – Polska

Które kampanie w polskich social mediach w 2024 roku podbiły serca odbiorców? Sprawdź, co o najlepszych projektach mówią eksperci.

Najlepsze kampanie social media 2024 – Polskaźródło: shutterstock.com

reklama


W 2024 roku polskie kampanie social media pokazały, jak dużą siłę mają przemyślane i odważne pomysły. Ekspertki i eksperci z agencji takich jak Group One, GONG, ONE House, Dziadek do Orzechów, Altavia Kamikaze + K2, ASAP&ASAP, They Digital czy More Bananas dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat tego, co naprawdę działa i jak marki mogą wyróżnić się w cyfrowym tłumie.

„Co za różnica? Ty.” – Stowarzyszenie Mali Bracia Ubogich

W Polsce 73% osób powyżej 80. roku życia żyje samotnie, a ponad połowa seniorów odczuwa brak kontaktu z innymi. Kampania „Co za różnica? Ty.” zwraca uwagę na znaczenie obecności drugiego człowieka w życiu starszych osób. Przygotowane w ramach akcji materiały – spoty wideo i zdjęcia – przedstawiają seniorów związanych ze Stowarzyszeniem Mali Bracia Ubogich. Zestawione obrazy pokazują, jak drobne zmiany, takie jak uśmiech, spojrzenie czy rozjaśniona twarz, mogą odzwierciedlać głęboką przemianę. Kampania przypomina, że małe gesty, choć pozornie niewielkie, mają ogromne znaczenie w codziennym życiu osób starszych.

Aleksandra Farenholc, Social Media & Content Specialist w Group One

Każda kampania Stowarzyszenia Mali Bracia Ubogich zasługuje na rozgłos i zasięg! m.in. „Co za różnica? Ty.” wyróżnia się jako jedna z najlepszych w social media dzięki emocjonalnemu przekazowi, autentyczności i efektywnemu angażowaniu odbiorców. Skupia się na uniwersalnym problemie samotności osób starszych, prezentując go w prosty, ale poruszający sposób: „Spacer, rozmowa przy kawie… Co za różnica? Ogromna”. Taki przekaz ukazuje, jak małe gesty mogą zmieniać życie, co idealnie wpisuje się w charakter mediów społecznościowych, gdzie emocje są kluczowe dla zaangażowania.

Kampania skutecznie wykorzystuje różne formaty w social mediach: wideo przyciąga uwagę, stories ułatwiają szybkie dotarcie do młodszych odbiorców, a grafiki z emocjonalnymi hasłami zachęcają do refleksji i udostępniania. „Co za różnica? Ty.” angażuje nie tylko emocjonalnie, ale i społecznie – pokazuje, że problem samotności wymaga długofalowego działania, niejednorazowych akcji. Dzięki autentycznym historiom kampania pozostaje w pamięci i wzmacnia zaufanie do marki. Skutecznie łączy storytelling z przekazem, że pomoc seniorom to także korzyść dla wolontariuszy: satysfakcja, poczucie spełnienia i budowanie więzi.

Polewacz Wody – Rocket Jobs x The Office PL

Rocket Jobs, we współpracy z twórcami The Office PL, stworzył oryginalną kampanię promującą konkurs związany z Kropliczanką – firmą produkującą wodę mineralną, której siedziba jest miejscem akcji serialu. Ogłoszono rekrutację na stanowisko „Polewacz Wody”, a jego opis został przygotowany w humorystycznym stylu nawiązującym do absurdalnego klimatu The Office PL. Kampania przyciągała uwagę i jednocześnie skutecznie przypominała o nadchodzącym sezonie serialu.

 

źródło: rocketjobs.pl

Justyna Kwiecień, Head of Social Media w GONG

Polska odsłona serialu The Office broni się geniuszem aktorskim Adama Woronowicza czy Vanessy Aleksander, ale na szczęście na tym nie poprzestano. To, co wyróżniło tytuł spośród innych premier, to przede wszystkim niestandardowe podejście do komunikacji, niewymuszone poczucie humoru i wielokanałowość. Na szczególną uwagę zasługuje ogłoszenie o pracę na rocketjobs.pl., w którym Kropliczanka poszukiwała polewacza wody odpornego na cringe. Powstało również wspaniałe konto Michała Holca na X (dawniej Twitter), który w zgrabny sposób zaczepia swoimi komentarzami odbiorców. Do tego, wspomniana już wcześniej Kropliczanka raczy nas biznesowymi mądrościami na LinkedIn, które są świetną odskocznią od standardowego tam contentu. Podsumowując – wydarzyło się wszystko, o czym każdy socialmediowec pomyśli „czemu ja tego nie wymyśliłem”. Ukłony dla twórców :)

Prezenty na komunię – x-kom

Tegoroczna kampania komunijna x-kom wyróżniała się humorem i świeżym podejściem. Marka zaprosiła Michała Sikorskiego, aktora znanego z serialu „1670”, który stał się twarzą kampanii. Sikorski w zabawny sposób prezentował sprzęty idealne na komunijny prezent. Kampania łączyła praktyczność z lekkim, żartobliwym tonem.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez x-kom.pl (@xkompl)

 

Dominik Siadak, Chief Strategy Officer & Partner w agencji ASAP&ASAP

Wyjątkowo pojechany kreatywnie format, ale to jest właśnie droga dotarcia do młodego pokolenia. Genialna gra aktorska Michała Sikorskiego, który dodatkowo w momencie publikacji materiałów kampanijnych był na topie, dzięki emisji serialu „1670”. Scenariusz przekraczający granicę dobrego smaku typowego odbiorcy 25+, a więc idealnie pasujący do świata odbiorców 25-. Fajnie, że marka x-kom rozumie swoich konsumentów i nie boi się komunikacji odważnej i wybijającej się na tle konkurencji. Dodatkowo, na uznanie zasługuje wpasowanie w spot dziesiątek różnych produktów wraz z przekazami sprzedażowymi i komunikacją rabatów – marzenie każdego stratega i klienta – brawo!

Stefcia i Antoni – Muzeum Zamoyskich w Kozłówce

Muzeum Zamoyskich w Kozłówce postanowiło wykorzystać media społecznościowe w nietypowy sposób, tworząc autorski serial o codzienności służby domowej na początku XX wieku. Publikowane na Instagramie, Facebooku i TikToku odcinki opowiadają historię Stefci i Antoniego, przyciągając uwagę internautów naturalnością, humorem i ciekawą fabułą. Pomysł szybko zdobył popularność, gromadząc dziesiątki tysięcy widzów i skutecznie łącząc historię z nowoczesnym przekazem.

Adrianna Kubik, Board Member&Business Director w They Digital

Stefcia, Antoni i Muzeum Zamoyskich szturmem zdobyli serca polskich użytkowników social media, oferując kampanię, która ucząc bawi i bawiąc uczy. Angażująca historia, łamanie czwartej ściany, wchodzenie w interakcję z odbiorcami oraz wartościowe treści przyczyniły się do tego, że losy dwójki bohaterów śledzą dziś setki tysięcy osób na Instagramie i TikToku. Muzeum podjęło doskonałą decyzję, by zamiast krzykliwego, dynamicznego stylu, tak często obecnego w dzisiejszych kampaniach, wybrać drogę zupełnie przeciwną i opowiedzieć historię idealnie oddającą realia czasów, w których przyszło żyć jej bohaterom. Po raz kolejny dostajemy dowód, że aby odnieść sukces w social media, niepotrzebne są duże budżety i profesjonalna realizacja treści. Liczy się pomysł i umiejętne prowadzenie narracji, która w odpowiedni sposób rezonuje z odbiorcami. I mimo iż historia opowiedziana w kampanii jest fikcyjna, jej niewątpliwym atutem jest fakt, że opiera się na mocnych źródłach, dzięki czemu w wiarygodny sposób oddaje realia okresu życia bohaterów.

Karolina Olszewska, Senior Social Media Manager w ONE House

Czy na Tik Toku jest miejsce na serial? Muzeum Zamoyskich w Kozłówce udowadnia, że tak! Pierwszy odcinek produkcji ukazał się w kwietniu 2024 roku, a dzisiaj na kolejne publikacje czekają setki tysięcy widzów na TikToku i Instagramie. Produkcja powstaje z udziałem profesjonalnych aktorów, a całość kręcona jest w Pałacu Zamoyskich – co doskonale odgrywa rolę promocyjną. Publikacja serialu na platformach social media pozwoliła twórcom – pracownikom muzeum – na dotarcie do Gen Z, która nieczęsto decyduje się na wizyty tego typu w instytucjach kultury. Wyróżnikiem serialu jest scenariusz mocno osadzony w aktualnych trendach, a koszt przygotowania materiału video na social media jest znacznie niższy niż wejście na duży ekran. Niemniej – to również się udało, bo twórcy i aktorzy byli już gośćmi „Pytania na Śniadanie”. Nie pierwszy raz widzimy silny link pomiędzy dynamicznym światem social media a zasięgami kanapy śniadaniówki.

Justyna Kwiecień, Head of Social Media w GONG

Wielkie brawa za ukłon w kierunku młodszej publiki, która dzięki przystępnemu formatowi nie tylko zyskała nowy serial do oglądania, ale również dostęp do nauki poprzez rozrywkę. Profile muzeum w krótkim czasie zanotowały ogromne przyrosty fanów, co jak wiemy nie jest łatwe w dzisiejszych social mediowych realiach. To jednak, co cieszy najbardziej, to wzrost popularności samego muzeum wśród odwiedzających.

„W Podlaskiem jeżdżę z kaskiem” – Podlaskie

Podlaskie zwierzaki znów zachęcają do noszenia kasków! Po ogromnym sukcesie ubiegłorocznej kampanii o bezpieczeństwie rowerowym, która zdobyła serca internautów, ruszyła jej nowa odsłona. Tym razem do akcji dołączają nowe postacie, ale powracają też ulubieni bohaterowie w nieco odświeżonych rolach. Projekt wciąż wyróżnia się humorem i błyskotliwą grą słów, skutecznie przekonując do noszenia kasku rowerowego. Z kolei w jesiennej kampanii województwo podlaskie zwróciło uwagę na problem zaśmiecania lasów, podkreślając, jak porzucone odpady mogą stanowić zagrożenie dla zwierząt.

Anna Wawszkiewicz, Marketing Managerka w More Bananas

Jedna z najciekawszych kampanii marketingu miejsc miała już swoje 3 odsłony. W 2024 roku zobaczyliśmy m.in. odsłonę zimową, która zachęcała do uprawiania sportów zimowych w kasku. Jeśli, jak ja, nie wiedzieliście, że w województwie podlaskim można jeździć w kasku, to ta kampania właśnie to udowodniła. W 2024 pojawiła się także kolejna odsłona wakacyjnej wersji, rowerowej. Kreacje ze zwierzętami w kaskach i chwytliwymi hasłami zalały wszystkie social media. Wsparcie sztucznej inteligencji w tej kampanii pokazuje, że… czeka nas ciekawa przygoda w romansie marketingu i AI.

Karolina Kornacka, Head of content and social media w Altavia Kamikaze + K2

Czyli kolejna odsłona kampanii, która podbiła serca użytkowników mediów społecznościowych. Przesympatyczne zwierzęta, wygenerowane przez AI, edukują o potrzebie noszenia kasków podczas aktywności takich jak jazda na rowerze, a w tym roku latem — także na hulajnodze i deskorolce. Doczekaliśmy się również zimowej odsłony kampanii, w której zwierzęta pokazywały, jak bezpiecznie bawić się na stoku. Promowały także lokalne ośrodki narciarskie w województwie podlaskim, z których warto skorzystać. Ponownie — bez straszenia i moralizowania, ale z dystansem, humorem, świetnym copy i dopracowanym designem.

Jako dodatek pojawiła się kampania okołohalloweenowa „Co NAPRAWDĘ straszy?”. Wykorzystując znany motyw (AI, zwierzaki, copy), województwo podlaskie zwracało w niej uwagę na problem śmieci pozostawianych w lasach. Bo to nie zwierzęta, ale odpady tak naprawdę straszą w lesie, rozkładając się tam od kilku do kilkuset lat.

Kasjerka Marta – Lidl

Rywalizacja między Lidlem a Biedronką nabrała nowego wymiaru na TikToku. Lidl, zakładając swój profil na platformie, dokonał jednego z najbardziej zaskakujących transferów. Na ich filmikach pojawiła się Marta, która wcześniej zdobyła popularność, wcielając się w swoich filmach w pracownicę Biedronki. Ta nieoczekiwana zmiana wywołała spore zaskoczenie wśród użytkowników TikToka, a jednocześnie wzbudziła sympatię widzów, którzy z entuzjazmem śledzą jej nowe wcielenie w kampanii Lidla.

@zguta♬ dźwięk oryginalny – memert

@lidlpolska U nas rymy jak palety, zawsze idealnie ułożone Zasady udziału w konkursie Lidl HUNT: 1. Rozwiąż rebus by poznać lokalizację sklepu (ulicę oraz miasto) 2. Znajdź koordynatora stojącego w wyznaczonej w rebusie alejce, mającego na sobie element garderoby z brandingiem Lidla i zacznij od podania hasła: LIDL GÓRĄ 3. Pokaż, że obserwujesz profil Lidl Polska na TikToku 4. Pokaż dokument tożsamości potwierdzający pełnoletność i wypełnij niezbędne dokumenty opisane w regulaminie. Jeżeli masz ukończone 16 lat pokaż pisemną zgodę rodzicia na udział w Konkursie 5. Szczegółowy regulamin w bio i na stronie #lidlpolska #lidlhunt ♬ original sound – Lidl Polska

Justyna Kwiecień, Head of Social Media w GONG

Obserwując przez lata, jak marki zza oceanu potrafią błyskotliwie prowadzić wojny brandów, skrycie marzyliśmy o prawdziwej batalii na rodzimym rynku. No i doczekaliśmy się. Rzecz jasna mowa o wojnie Lidla z Biedronką, którą emocjonowała się chyba większość Polaków. I choć ta nie ograniczała się wyłącznie do komunikacji, tu skupimy się na niej. W tych potyczkach szala zwycięstwa znacznie przechyliła się na stronę Lidla, a to za sprawą luzu i dystansu, który ma do siebie marka. Zamiast wysyłać pisma od prawników do twórców internetowych, postawiła na współtworzenie z nimi contentu, zrobiła transfer roku, a sama kasjerka Marta fantastycznie odnalazła się w formatach wideo. Do tego Lidl doskonale wykorzystuje globalne trendy, a także dyskretnie przemyca małe złośliwości w kierunku konkurencji. W końcu Greatest Creative w konkursie TikTok Awards nie wziął się z niczego.

Łap chwile, nie nadgodziny – Lech

W tym roku marka Lech postawiła na oryginalny sposób promowania balansu między pracą a życiem prywatnym. W Warszawie pojawił się wyjątkowy billboard, który nagradzał piwem Lech Free 0,0% osoby kończące pracę punktualnie. Akcja zwracała uwagę na znaczenie odpoczynku i cieszenia się chwilami dla siebie, zamiast poświęcania czasu na nadgodziny.

Mateusz Matczak, Head of social media w Dziadek do orzechów

Jeżeli mielibyśmy się pokusić o kampanię 360, która była widoczna niemalże wszędzie, trudno jest nie wymienić znakomitych ruchów marki Lech. Ofensywa na poziomie offline sprawiła, że o kampanii zaczęto mówić nawet jako o przytłaczającej. Widoczność kreacji i ich zasięg był tak ogromny, że konkurencja mogła jedynie przyglądać się z dużą uwagą, jaki będzie finał tego peletonu. I choć kampania ta została surowo oceniona przez gremium UOKiK, jej jakość i polot zasługuje na najwyższe uznanie. Znakomity wybór twórców (Hubert Urbański), odświeżenie brandingu w kulminacyjnym punkcie sezonu sprzedażowego piw to efekt działań, które z całą pewnością należy docenić. Na uznanie zasługuje także seria spójnych kreacji – bez względu na kanał dystrybucji. Kampania była na tyle wyrazista, że odczytanie intencji komunikacji brandu był czystą przyjemnością.

Zawód po 50-tce – OLX

OLX przeprowadziło kampanię, która zwróciła uwagę na stereotypy dotyczące pracowników 50+. Badania pokazały, że silversi są często postrzegani jako mniej elastyczni czy trudniej adaptujący się w zespołach, mimo że to osoby z ogromnym doświadczeniem, wiedzą i chęcią dzielenia się nią. Kampania miała na celu obalenie tych uprzedzeń, podkreślenie wartości pracowników 50+ i zainicjowanie ważnej dyskusji o ich roli na rynku pracy.

Anna Wawszkiewicz, Marketing Managerka w More Bananas

Dlaczego w reklamach jest tak mało pokolenia Silvers? To pokolenie, które będzie rosło w kolejnych latach ze względu na starzejące się społeczeństwo. To pokolenie wykształcone, ze sporym bagażem doświadczeń, które ma sporo do zaoferowania społeczeństwu. Kampania OLX skupiła się na pokoleniu Silvers w kontekście poszukiwania pracy. Pokazała, jak mogą wyglądać smutne realia tego doświadczenia. Reklamując swój produkt – portal z ofertami pracy – zmusiła nas do refleksji w tym temacie i… zrobiła to niezwykle skutecznie.

Admin i promki spadają z nieba – Komputronik

W tym roku Komputronik zaskoczył internautów nietypową akcją „Admin i promki spadają z nieba” będącą częścią kampanii „O niebo lepiej”. Wszystko zaczęło się od żartu w mediach społecznościowych – admin fanpage’a na Facebooku obiecał skok ze spadochronem, jeśli post zbierze 20 tysięcy reakcji. Ku zaskoczeniu, liczba została osiągnięta, a Komputronik dotrzymał słowa. Na profilu marki można było obejrzeć transmisję na żywo, podczas której admin faktycznie wykonał skok.

Karolina Olszewska, Senior Social Media Manager w ONE House

Jednym z ciekawszych wydarzeń w social media były kampanie Komputronika. Majowa aktywacja „Admin i promki spadają z nieba” zaskoczyła żartem i zebrała ogromne zaangażowanie w social media. Jej osią było wyzwanie – za 20 tys. lajków pod postem admin profilu skoczył ze spadochronem. By wykorzystać potencjał sprzedażowy, do aktywacji dołączono wydarzenie na Facebooku, podczas którego włączano czasowe promocje na poszczególne sprzęty.

Prawdziwą bombą okazało się natomiast wejście Komputronika na TikToka, za co marka zdobyła pierwsze miejsce w konkursie TikTok Ad Awards w kategorii Greatest Performance. Działania wykazały dużą skuteczność w domykaniu lejka sprzedażowego na platformie, która pozornie nie generuje tego typu potencjału. Kluczem do skutecznej sprzedaży okazało się dostosowanie języka do młodej grupy oraz wykorzystanie trendów i interakcji. Działania te udowodniły, że TikTok może zagospodarować nie tylko górę lejka, ale też skutecznie sprzedawać.

OLX – OLXowanie

W kampanii OLX Bartłomiej Topa w żartobliwy sposób wyjaśnia, czym jest „OLXowanie” – czyli korzystanie z platformy do sprzedaży i zakupu różnych przedmiotów. Spot utrzymany jest w lekkim, zabawnym tonie, z celowym efektem niedopracowania, gdzie widać sceny, które z założenia miały pozostać „niedokończone” i „niewycięte”, co dodaje mu autentyczności i humoru.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez OLX Polska (@olxpolska)

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez OLX Polska (@olxpolska)

Dominik Siadak, Chief Strategy Officer & Partner w agencji ASAP&ASAP

OLX x Bartłomiej Topa x dużo rzeczy do powiedzenia. Doceniam tę kampanię przede wszystkim za sprytny zabieg kreatywny, który pozwolił przekazać stosunkowo skomplikowane treści w krótkich formatach reklamowych. Tym bardziej, że cel edukacyjny jest zawsze jednym z najtrudniejszych do osiągnięcia w kampaniach social mediowych – bo jak wytłumaczyć rozproszonemu, scrollującemu odbiorcy, czym są nowe funkcjonalności OLX? W tym przypadku ciekawy pomysł i świetna gra aktorska zbudowały kreatywne napięcie i wywołały uśmiech na twarzy odbiorcy, jednocześnie przekazując wiele treści marketingowych. Balansowanie na granicy kiczu udało się idealnie, a reklama formą nawiązuje do klimatu tych z finału Super Bowl. Dodatkowo, koncept z kategorii rozsądnych budżetowo, jeżeli chodzi o produkcję – sprytny format kreatywny, który wg. mnie ma potencjał na ciąg dalszy w przyszłości np. z innym aktorem. A jak widać po komentarzach w social mediach, konsumenci go docenili, polubili i zrozumieli.

Młode głowy – Fundacja UNAWEZA

MŁODE GŁOWY to ogólnopolski projekt Fundacji UNAWEZA, założonej przez Martynę Wojciechowską, którego celem jest wsparcie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Inicjatywa skupia się na budowaniu poczucia własnej wartości, sprawczości oraz świadomości w tym obszarze. Projekt rozpoczął się od największego w Polsce badania dotyczącego zdrowia psychicznego młodych ludzi, połączonego z kampanią edukacyjną „Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Kolejne działania obejmują programy profilaktyczne i warsztaty dla dzieci, rodziców i nauczycieli, mające na celu uwrażliwienie na problemy psychiczne oraz przełamywanie barier w sięganiu po pomoc.

Karolina Kornacka, Head of content and social media w Altavia Kamikaze + K2

Kampania „Młode głowy” fundacji UNAWEZA to ważny i potrzebny głos w dyskusji o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. Kampania była poprzedzona badaniami i przygotowaniem raportu, z których wynikało, że zdrowie psychiczne najmłodszych w Polsce nie jest w najlepszym stanie. Powstały rekomendacje i realne działania, które mają wspierać dzieci i młodzież, ale także instytucje i rodziców, w najprostszym, jakby mogło się wydawać, działaniu, czyli mówieniu. A to właśnie mówienie o swoich problemach bez wstydu, lęku, za to z akceptacją i pełnym wysłuchaniem jest najtrudniejsze dla dzieci i młodzieży. Akcję promowały teledyski, między innymi z Piotrem Fronczewskim i Bedoesem 2115. Główne kanały dotarcia to YouTube i TikTok.

Przewodnik po hotelu – Elements Hotel & SPA

Elements Hotel & Spa w Świeradowie-Zdroju podbił internet nietypową reklamą, która szybko stała się viralem. Utrzymana w ironicznym tonie, wpisuje się w popularny trend minimalistycznych i „smutnych” reklam. Pracownica hotelu, z całkowitym brakiem emocji, opisuje kolejne atrakcje obiektu: basen jako „tu się pływa”, bar jako „coś dla dorosłych”, a łóżko jako „tu śpimy”. Przy saunie informuje, że „tu ciepło”, a wannę do kąpieli lodowej podsumowuje – „tu zimno”. Prostota i humor reklamy zachwyciły internautów, którzy okrzyknęli ją jedną z najlepszych kampanii.

@elements_hotel_spa Krótki przewodnik po hotelu @tomasz_adamek_ #fyp #dlaciebie #dc #viral ♬ A Summer Place – Hollywood Strings Orchestra

Anna Wawszkiewicz, Marketing Managerka w More Bananas

W podsumowaniu roku 2024 nie mogło zabraknąć viralowej kreacji Hotelu Elements na Tik Toku. Kreatywne podejście do tik tokowego trendu poskutkowało niezliczoną ilością naśladujących. Trend wykorzystany został m.in. przez inne obiekty turystyczne, ale także marki FMCG czy nawet… Policję. Główna bohaterka Tik Tika Elements Hotel & SPA z marszu stała się ambasadorką marki, dumnie opowiadając o kreowaniu social mediów marki, dzieląc się insightami na konferencjach i innych wydarzeniach branżowych, a także zgarniając nagrody za tę kampanię. Marketing nie musi być drogi, ale musi być kreatywny. Tutaj wygrała właśnie kreatywność.

bambi robi z Makiem co chce – McDonald’s x Bambi

McDonald’s połączył siły z raperką Bambi, tworząc kampanię, która wzbudziła spore zainteresowanie. W ramach współpracy do menu trafił autorski zestaw Bambi, a także kolekcja limitowanych gadżetów. Punktem kulminacyjnym akcji był koncert artystki, który odbył się na dachu restauracji McDonald’s.

 

Mateusz Matczak, Head of social media w Dziadek do orzechów

Kolejna kampanii spod ręki McDonald’s, kolejny viral. Odpowiednia umiejętność korzystania z dobrodziejstw, jakim są twórcy z najwyższego szczebla zasięgowego to nie lada sztuka. Po udanej współpracy z Matą przyszedł czas na kolejną gwiazdę z podobnego obszaru komunikacji. Mowa bowiem o Bambi. I choć współpraca ta wywołała wiele skrajnych emocji i feedbacku, marka poszła po swoje, nie oglądając się na nic. Internet w okresie trwania kampanii żył tym collabo tak mocno, że w grze pojawili się nawet dietetycy komentujący jakość zestawu Bambi. Cross linkowanie między kanałami Bambi i McDonald’s, siła rażenia kampanii w kraju była tak duża, że marka bardzo szybko poinformowała o efekcie soldout. sprzedażowym. Przypadek? To kolejny przykład ściśle opracowanej strategii, która w swoich działaniach uwzględnia otwartość na krytykę użytkowników. Corem komunikacji była aplikacja (nowe pobrania), a więc element sprzedażowy został tutaj mega sprytnie przemycony. Tak to się robi.

Zasąsiadujmy się – Milka

Milka w oryginalny sposób zachęciła Polaków do budowania więzi sąsiedzkich. W ramach akcji „Zasąsiadujmy się” do 100 tysięcy domów dostarczono nietypowe paczki. Każda z nich była zaadresowana do sąsiada, a jej zawartość skrywała dwie tabliczki czekolady z napisem „Miło, że jesteśmy sąsiadami”. Pomysł opierał się na prostym geście – przekazaniu paczki sąsiadowi, co mogło stać się okazją do rozmowy i przełamania codziennej obojętności. Dzięki tej inicjatywie Milka przypomniała, że budowanie relacji zaczyna się od małych, życzliwych kroków.

Karolina Olszewska, Senior Social Media Manager w ONE House

Milka wyszła ze swoją aktywacją poza digital i połączyła nie tylko nieznajomych, ale także dwa światy komunikacji. Osią działania było zachęcenie użytkowników platform społecznościowych do przekazania „pomylonej paczki” sąsiadowi i publikacji kontentu na swoich kanałach social media. Tu kluczową rolę odegrało nasycenie komunikacji emocjami i spójność między wizerunkiem marki a insightami, na których zbudowano aktywację konsumencką – Milka od zawsze przecież kojarzy się z życzliwością.

Wyzwaniem działań była nie tylko logistyka – w końcu trzeba było dostarczyć 100 tys. paczek, ale też nieprzewidywalność przebiegu kampanii. O ile działaniami w kanałach własnych można łatwo sterować, o tyle social media to żywy organizm, który nie zawsze reaguje tak, jak sobie to założyliśmy. W tym przypadku kampania osiągnęła sukces – było o niej głośno, a pozytywny odbiór sprawił, że planowane są już kolejne edycje.

Niewidzialne psy – Schronisko na Paluchu

W Światowy Dzień Zwierząt Bezdomnych Schronisko na Paluchu im. Jana Lityńskiego rozpoczęło kampanię, która zwraca uwagę na problem rzadkiej adopcji czarnych psów. Potencjalne przyczyny to m.in. trudności w ich fotografowaniu (na zdjęciach często wyglądają jak ciemna plama), słaba widoczność w niedoświetlonych kojcach schroniskowych oraz kulturowe stereotypy, według których czarny kolor bywa kojarzony z agresją czy negatywnymi emocjami. Kampania ma na celu przełamanie tych barier i przypomnienie, że czarne psy to wspaniali towarzysze, równie godni miłości jak każde inne.

Karolina Kornacka, Head of content and social media w Altavia Kamikaze + K2

Czarne psy są adoptowane rzadziej niż te o innych umaszczeniach. Dłużej czekają w „kolejce” na swojego człowieka. Z czego to wynika? Nie do końca wiadomo. Być może dlatego, że trudniej uchwycić je na zdjęciu. Schronisko na Paluchu postanowiło to zmienić i sprawić, by czarne psy przestały być niewidoczne.

Celem kampanii było zmniejszenie podświadomych barier u osób chcących adoptować psa. Głównym bohaterem kampanii został Dragon. Grafika promująca akcję (czarno-złota statua psa) wzbudziła skrajne emocje — a to dobrze, bo zaczęto o niej mówić. Kampania koncentrowała się głównie na stronie internetowej, gdzie prezentowano czarne psy ze schroniska wraz z licznikiem pokazującym, ile dni tam spędziły.

Dedykowane akcji hashtagi są nadal wykorzystywane, by promować adopcję psów (oczywiście świadomą, i nie tylko czarnych). Efektem kampanii było kilka adopcji czarnych psów z Palucha. Brawo!

Weź to na gorąco – Żabka x Prosto

Światy street foodu i streetwearu połączyły siły w kampanii „Weź to na gorąco!”, promującej ofertę Żabki PROSTO z PIECA. Marka Prosto, od lat związana z kulturą uliczną oraz Żabka, będąca częścią miejskiego krajobrazu, stworzyły wspólnie projekt inspirowany przestrzenią miejską. Efektem tej współpracy była kolekcja ubrań odzwierciedlająca charakter miasta – jego symbole, znaki i dynamikę.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez ŻABKA (@zabkapolska)

Mateusz Matczak, Head of social media w Dziadek do orzechów

O tym, że komunikacja Żabki w social media robi wrażenie, nie trzeba nikogo przekonywać. Instagram marki mógłby być benchmarkiem prezentowanym na wielu branżowych konfach. Tym razem marka poszła krok dalej, stawiając na trendy, która uwielbia jej szeroka grupa docelowa. Współpraca i merch z marką PROSTO sprawiła, że konotacja Żabki jako sklepu z hot dogami znów powędrowała w stronę segmentu premium. I choć tak jak w przypadku Bambi, fala krytyka była dużo większa, niż można byłoby się tego spodziewać (modele Żabki byli czarnoskórzy), Żabka w bardzo prosty sposób udowodniła, że umie komunikować się ze swoją grupą docelową, którą świetnie zna. Szeroka kampania widoczna była na każdej platformie działań Żabki – przede wszystkim IG i Tik Toku. O działaniach Żabki w SM i innowacyjnych projektach można byłoby poświęcić sporo czasu, jednak collalbo z Prosto udowadnia nam, że im… prościej, tym lepiej. Minimalizm streetwearowej kolekcji ubrań był tego znakomitym potwierdzeniem. Żabka, robicie to dobrze.

Dominik Siadak, Chief Strategy Officer & Partner w agencji ASAP&ASAP

Świetny koncept na poziomie strategicznym. Fajne, niecodzienne połączenie marek w celu zrobienia szumu w social mediach – pozytywny odbiór zarówno wśród followersów i fanów Prosto, jak i Żabki. Z punktu widzenia Żabki dobry sposób na ciągłe odmładzanie marki, dla Prosto pokazanie dystansu do siebie. Realizacyjnie mogłoby wydarzyć się więcej w social mediach, ale świeże podejście do marketingu zasługuje na uznanie.

Podsumowując 2024 rok: wygrywają ci, którzy rozumieją swoich odbiorców i potrafią opowiedzieć im historię w odpowiednim momencie. Czasem wystarczy jeden genialny pomysł, by wywołać lawinę reakcji.

Reklama

[FM_form id="1"]