reklama
Twierdzenie, że blogi stanowią niezwykle popularny i dający mnóstwo możliwości sposób na zaistnienie w sieci jest truizmem. W raporcie Technorati pt. The State of Blogosphere pojawiają się obszerne statystyki na temat blogosfery, zgodnie z którymi np. 77% użytkowników Internetu czyta blogi, 56% twierdzi, że blog pozwolił ich firmie na zdobycie pozycji lidera w branży, zaś 58% jest przekonanych, że są lepiej znani w swoim sektorze dzięki posiadaniu bloga. Czy wobec tak twardych danych prowadząc działalność gospodarczą warto się jeszcze zastanawiać nad tym, czy warto założyć bloga?
Jasne i ciemne strony blogowania
Prowadzenie bloga firmowego pociąga za sobą wiele pozytywnych konsekwencji nie tylko dla wizerunku firmy, ale także dla jej rozwoju i umacniania pozycji w branży. Do zalet blogowania należy bezpośredni, dwukierunkowy kontakt z klientami bez kosztownych pośredników, jak również kontakt z pracownikami i współpracownikami. Blogowanie umożliwia szerszy przekaz, dzięki czemu polepsza się obecność firmy w sieci, poprawie ulega wizerunek marki. Poprzez bloga firmowego firma może utrzymywać dobre relacje ze swoimi klientami, oferując im przyjemny i wygodny sposób poznawania samej firmy, jej oferty czy osiągnięć w branży.
Blog daje także możliwość generowania ruchu na firmowej witrynie, jak również dostarcza narzędzia do badań rynku oraz rekrutacji poprzez informowanie na temat kultury organizacji, polityki firmy i samego procesu naboru. Będąc potężnym narzędziem do przyciągnięcia potencjalnych pracowników i partnerów, blog oferuje niezliczone możliwości stałej interakcji dzięki publikowaniu i komentowaniu uaktualnianych na bieżąco treści. Blog daje możliwość dzielenia się wiedzą i doświadczeniami z szeroką publicznością, co jest ważne w przypadku branż działających na tym polu.
Wreszcie blog może być tanią alternatywą dla klasycznej witryny firmowej, wygodną dla osób nie znających języka programowania ani nie posiadających funduszy na zatrudnienie webmastera. W tym kontekście pojawia się wada blogowania – taka forma obecności w sieci nie zapewnia wszystkich funkcjonalności, jakie oferują witryny, ma ograniczenia w przypadku rozwiązań e-commerce oraz może pochłaniać dużą ilość czasu, spędzanego na pisaniu treści.
Jak prowadzić bloga firmowego?
W Internecie aż roi się od poradników na ten temat, warto więc jedynie zasygnalizować najważniejsze elementy strategii blogowania:
- Blog firmowy musi informować czytelnika o ofercie firmy, o samej firmie, o kulturze organizacyjnej przyjętej przez firmę.
- Blog musi mieć „osobowość”, która przyciągnie klientów, chcących czytać regularnie interesujące i wciągające treści.
- Jeśli blog ma służyć jako narzędzie rekrutacyjne, należy tak tworzyć treści, aby były zachęcające dla potencjalnych kandydatów.
- Prowadzący bloga musi aktywnie reagować na komentarze klientów, a sam blog powinien być nastawiony na tworzenie społeczności wokół bloga.
- Informacja przekazywana na blogu powinna odpowiadać zapotrzebowaniom klientów i powinna być na bieżąco aktualizowana, aby zatrzymać czytelnika na dłużej.
- Treści na blogu powinny pojawiać się często (przynajmniej 2-3 razy w tygodniu), co ma znaczenie nie tylko dla czytelników, ale także dla silników wyszukiwarek.
- Blog firmowy nie może być prowadzony tak, jakby był blogiem prywatnym, gdyż reprezentuje firmę. Treści muszą we właściwy sposób komunikować misję, politykę i strategię biznesową firmy.
Podstawowe błędy
Tworząc treści na potrzeby bloga firmowego należy pamiętać o tym, aby najpierw opracować strategię blogowania i określić jego cele. Czy blog ma służyć informowaniu czy może edukowaniu czytelnika? Czy blog ma zastąpić witrynę internetową i przede wszystkim zapoznawać z firmą? Czego będą szukać na blogu czytelnicy? Po opracowaniu strategii blogowania można zacząć publikować treści, pamiętając o kilku istotnych błędach, jakich należy unikać:
- nie należy publikować informacji wewnętrznych o firmie, sekretów handlowych, informacji tajnych czy innowacyjnych strategii – w ten sposób łatwo podminować strategie sprzedaży czy marketingowe i dać przewagę konkurencji;
- nie należy wyciągać na forum publicznym własnych problemów z firmą, problemów z kontrahentami czy partnerami ani żadnych innych kwestii, które mogą zaszkodzić wizerunkowi firmy;
- nie należy wymieniać z nazwiska klientów ani partnerów bez ich pisemnego pozwolenia;
- nie należy stosować retoryki branżowej – blog nie zyska popularności jeśli będzie sprawiał wrażenie artykułu naukowego napisanego przez specjalistę z działu marketingu korporacyjnego czy zasobów ludzkich; należy unikać żargonu branżowego;
- zawsze należy cytować źródła i linkować do nich, aby uniknąć ewentualnych problemów w związku z naruszeniem prawa;
- jeśli blog nie jest skierowany do bardzo wąskiej grupy demograficznej, należy pisać treści tak, aby były zrozumiane dla szerokiego spektrum czytelników.
Treści na blogu firmowym
Co powinno się znaleźć w treści bloga firmowego? Zależnie od strategii blogowania i przeznaczenia bloga mogą to być m.in.:
- informacje o nowych produktach;
- opinie i recenzje o produktach i usługach;
- komentarze, opinie i sugestie klientów;
- dyskusje na aktualne tematy z branży;
- promocja wydarzeń specjalnych związanych z firmą lub branżą;
- artykuły edukacyjne poświęcone użytkowaniu produktów;
- oferty pracy w firmie.
Blog a serwisy społecznościowe
Współczesne strategie marketingowe wielu firm obejmują wykorzystanie nowoczesnych mediów społecznościowych, jak Facebook czy Twitter. Tymczasem okazuje się, że blogowanie może być wobec nich nie tylko konkurecyjne, ale także efektywniejsze i bezpieczniejsze. Dlaczego?
Serwisy społecznościowe, choć oferują ogromne możliwości dla budowania wizerunku firmy i realizacji strategii marketingowych, nie są bez wad. Pierwszym ograniczeniem mogą być obostrzenia w regulaminie, które nie pozwalają na pełną dowolność w prowadzeniu firmowego fanpage’a. Kolejne to awarie, które zdarzają się rzadko, ale niefortunnie mogą zbiec się w czasie z prowadzeniem ważnych dla firmy działań.
Inną ważną rzeczą jest fakt, że klienci bardziej ufają blogom niż serwisom społecznościowym. W badaniach przeprowadzonych przez Technorati i Razorfish stwierdzono, że 47% klientów darzy zaufaniem firmę, o której przeczytało na blogu, w porównaniu do zaledwie 28% ufających firmom mającym profile na Facebooku i 22% na Twitterze.
Warto blogować
Blogowanie stwarza ogromne możliwości promowania firmy i docierania do klientów. Trzymając się opisanych wcześniej reguł prowadzenia bloga i publikowania w jego ramach określonych treści, można osiągnąć wymierne korzyści w postaci poprawy wizerunku firmy, umocnienia jej pozycji w branży, zbudowania relacji z klientami, poprawienia wyników finansowych czy pozyskania wartościowych pracowników. W obliczu błyskawicznego rozwoju serwisów społecznościowych i wzrostu popularności prowadzenia działań reklamowych na serwisach społecznościowych, blogowanie może wydawać się strategią przestarzałą, jednak są to wyłącznie pozory.