reklama
Technorati to wyspecjalizowana wyszukiwarka do blogów. Od 2004 roku jej właściciele publikują również raporty podsumowujące stan blogosfery w każdym kolejnym roku. Nie inaczej jest i tym razem. „State of the Blogosphere 2011” to zestawienie tego kto bloguje, o czym, jak często, w jaki sposób i do czego wykorzystuje swojego bloga czy też w jaki sposób korzysta z social mediów. To oczywiście tylko wycinek tego co twórcy zawarli w raporcie.
Jak prezentuje się więc blogosfera w 2011 roku? Przekonajmy się…
USA… Europa……… Antypody
W świetle raportu zdecydowanie najwięcej blogerów jest w Stanach Zjednoczonych, którzy stanowią aż połowę wszystkich! Blogi są bardzo popularne również w Europie (ok. 25% udziału w całkowitej liczbie blogerów). Reszta udziału w „rynku” rozkłada się już bardziej równomiernie: Australia i Oceania, pozostała część Ameryki Północnej (nie do końca wiadomo czy chodzi tylko o Kanadę czy również Meksyk) i Ameryka Łacińska. Nieco zaskakiwać może bardzo niewielka popularność w Azji. Trzeba wszakże pamiętać o tym, że blogerzy musieli wyrazić zgodę na udział w ankiecie, a ta przeprowadzana była po angielsku. Może to nieco zniekształcać wyniki badania.
Blogi rzadko bywają głównym źródłem dochodu
Powyższy wniosek płynie z tego, że tylko 37% pełnoetatowych profesjonalistów wskazuje, że to właśnie blog stanowi ich główne źródło dochodu. W przypadku pozostałych grup (profesjonaliści nie będący pełnoetatowymi pracownikami, przedsiębiorcy, pracownicy korporacyjni) odsetek blogerów, którzy zarabiają przede wszystkim dzięki własnym blogom jest znacznie mniejszy. Co więcej, jeśli chodzi o średnią dla wszystkich grup, jest ona niższa (4%) od zeszłorocznej (11%).
Pisanie o własnej branży? Niekoniecznie
Blogerzy nie są też specjalnie skłonni do tego, by pisać o branży, w której są zatrudnieni. Nie robi tego ponad połowa z nich. Trzeba wszakże odnotować znaczące różnice w poszczególnych grupach. Przedsiębiorcy oraz pracownicy korporacyjni w zdecydowanej większości (ponad 80%) blogują o „swojej” branży. Inaczej jest w przypadku hobbystów i profesjonalistów niepełnoetatowych.
Bloger, firma i blog – jakie powiązanie?
Ciekawie wypada zestawienie obrazujące sposób powiązania między blogerem, jego blogiem i firmą, dla której pracuje. Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą prowadzą bloga w celach biznesowych. Z kolei pełnoetatowi profesjonaliści wskazują, że to właśnie blog jest ich firmą. Logiczne, biorąc pod uwagę, że to właśnie wśród przedstawicieli tej grupy blogi najczęściej stanowią główne źródło dochodu. Pracownicy korporacyjni z kolei najczęściej zajmują się prowadzeniem bloga na potrzbey firmy, w której są zatrudnieni.
Blogerzy chętnie korzystają z social mediów
Jeśli chodzi o korzystanie z social mediów, bardzo popularny jest Twitter. Nie jest to aż tak zaskakujące, wszak to mikroblog. Po co z niego korzystają? Najczęściej by promować własnego bloga (77%), śledzić znajomych (60%) i udostępniać interesujące linki (59%).
Nie dziwi jednak, że jeszcze powszechniejsze jest używanie Facebooka (89%). Połowa badanych ma jednocześnie profil prywatny i fan page stworzony na potrzeby bloga. Motywy prowadzenia fan page są podobne jak w przypadku Twittera – promocja bloga i udostępnianie linków.
Okazuje się też, że blogerzy dosyć chętnie korzystają z Google+. Już 60% z nich jest użytkownikami tego serwisu. Tutaj jednak bardzo rzadko mamy do czynienia z odrębną Stroną.
Najpopularniejsze tematy w 2011 roku
O czym blogerzy najczęściej czytali w mijającym roku? Nie ma tu wielkich zaskoczeń, bowiem najpopularniejszymi tematami okazały się być: katastrofa elektrowni atomowej Fukushima w Japonii (38%) i związany z nią kryzys nuklearny (32%), zamieszki w Londynie (35%), śmierć Osamy bin Ladena (33%) oraz arabska „wiosna ludów” (26%).
Pełen raport “State of the Blogosphere 2011” dostępny jest na Technorati.com .