reklama
Agencja Multi Communications przeprowadziła badanie, którego celem było określenie, na ile media społecznościowe są wykorzystywane przez dziennikarzy. Przede wszystkim postanowiono sprawdzić użyteczność social media w pracy zawodowej dziennikarzy oraz wskazać najpopularniejsze i najwiarygodniejsze serwisy. Wyniki badania zostały przedstawione w raporcie
„Dziennikarze i Social Media 2011”.
Raczej inspiracja niż informacja
Z raportu wynika, że prawie 60% ankietowanych dziennikarzy korzysta z mediów społecznościowych przynajmniej raz tygodniu. Prywatnie korzysta z nich 75%. Co piąty badany przyznał, że nie używa social media do celów zawodowych.
Dziennikarze traktują social media jako źródło inspiracji. Takiej odpowiedzi udzieliło prawie 60% badanych. Komentarzy, opinii specjalistów i konsumentów poszukuje w mediach społecznościowych 28% ankietowanych. Faktów i cyfr szuka 13%, a kontaktów do innych tylko 1% dziennikarzy.
Blogi najbardziej wiarygodne
Jeśli chodzi o wiarygodność treści zawartych w mediach społecznościowych, dziennikarze nie oceniają jej zbyt wysoko. Co czwarty ankietowany wysoko ocenił wiarygodność informacji, ale żaden – bardzo wysoko. 66% ankietowanych oceniło wiarygodność przeciętnie, a nisko albo bardzo nisko – 7%.
Dziennikarze najchętniej korzystają z blogów – prawie połowa ankietowanych. Na kolejnych miejscach znalazł się Facebook, Wikipedia i YouTube . Najmniej popularnymi serwisami okazał się blip i Nasza Klasa, uzyskując tylko 1% wskazań. Jak pokazuje poniższy wykres, najpopularniejsze media społecznościowe są również uważane za najbardziej wiarygodne:
Ponad połowa dziennikarzy uważa, że obecność marki lub firmy w social media, nie wpływa na jej wiarygodność. Co trzeci jest natomiast zdania, że wiarygodność marek obecnych w mediach społecznościowych jest wysoka lub bardzo wysoka.
Sondaż został przeprowadzony przez zespół Multi Communications w listopadzie 2011 roku. W sumie skontaktowano sie z około 150 dziennikarzami z całej Polski, z czego zebrano ponad 110 wypełnionych ankiet.