reklama
Raport comScore to małe podsumowanie nie tyle 2011 roku, ile obecnej kondycji social media i fenomenu jakim się stały. Twórcy podkreślają, że korzystanie z mediów społecznościowych to obecnie najpopularniejsza forma aktywności w Internecie. Na każde pięć minut surfowania prawie minutę pochłania kontaktowanie się ze znajomymi za pomocą Facebooka, ćwierkanie na Twitterze czy też check-in’owanie na Foursquare.
82% internautów to użytkownicy mediów społecznościowych
Powyższe dane nie mogą dziwić, jeśli spojrzymy na to, jaki jest poziom penetracji social mediów wśród internautów. Z niemal 1,5 miliardowej rzeszy użytkowników Sieci, aż 1,2 mld (82%) korzysta z serwisów społecznościowych czy mikroblogów. Taki odsetek utrzymuje się już od dobrych kilku lat, mniej więcej od 2007 roku. Wówczas social media pochłaniały „tylko” 6% czasu spędzonego online. Obecnie, jak już zaznaczono powyżej, ta liczba oscyluje wokół 20%.
Warto dodać, że w zdecydowanej większości krajów z social mediów korzysta ponad 90% internautów (w Polsce 95%) – najwięcej, bo aż 98% w USA, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Średnią znacząco zaniżają Chińczycy, wśród których „zaledwie” 53% internautów to jednocześnie użytkownicy mediów społecznościowych. Zaskakiwać może też niski współczynnik u Japończyków (58%), a dodajmy, że kraj ten stanowi swoisty ewenement jeszcze z innego powodu – Twitter jest tam popularniejszy od Facebooka.
Twórcy raportu podkreślają też wielką rolę, jaką wśród social mediów odgrywa Facebook. Mało jest państw, gdzie nie jest liderem na lokalnym rynku mediów społecznościowych. Zalicza się do nich wspomnianą już Japonię, Brazylię (Orkut), Rosję (W Kontaktie i Ondoklassniki) oraz Koreę Południową (Naver Cafe, CyWorld). Twórcy raportu wskazują jeszcze na Polskę, ale z ostatniego zestawienia Megapanel wynika, że również u nas Facebook niedawno wyprzedził NK pod względem liczby użytkowników.
Social media coraz popularniejsze wśród najstarszych internautów
Jak wygląda korzystanie z mediów społecznościowych w poszczególnych grupach wiekowych? Największa penetracja, co ciężko uznać za zaskoczenie, występuje wśród najmłodszych użytkowników (15-24 lata) – 84,4%. Pozostałe grupy wiekowe mogą natomiast pochwalić się zdecydowanie większym wzrostem w stosunku do roku poprzedniego, zwłaszcza najstarsza z nich (powyżej 55 lat) – 9,4%. Warto zwrócić uwagę na bardzo wysoki współczynnik penetracji w tej grupie, niemal równe 80%!
Jeśli popatrzymy natomiast na płeć użytkowników social mediów, to okaże się, że media społecznościowe popularniejsze są wśród pań, choć ich popularność szybciej rośnie u mężczyzn.
Tak wysoki współczynnik penetracji mediów społecznościowych w najstarszej grupie to przede wszystkim efekt ich popularności na półkuli zachodniej. Zarówno w Ameryce Północnej (tylko USA i Kanada), jak i Łacińskiej (Meksyk, Ameryka Środkowa i Południowa) korzysta z nich ponad 90% internautów w wieku powyżej 55 lat. W Europie ten współczynnik wynosi 86% a znacznie poniżej średniej lokuje się Azja.
”Pochłaniacze czasu”
Nie od dziś wiadomo również, że social media potrafią pochłonąć mnóstwo czasu. Pod tym względem niekwestionowanymi liderami są Facebook i rosyjskie Odnoklassniki. Statystyczny użytkownik „fejsa” w październiku spędził na portalu grubo ponad 6 godzin (wzrost o 40% w ciągu 12 miesięcy), a użytkownik rosyjskiej „naszej-klasy” tylko 20 minut mniej (wzrost o 36%). Pozostałe serwisy nie angażują wprawdzie aż tak bardzo, ale notują znacznie dynamiczniejszy wzrost jeśli idzie o czas, który „zabierają” swoim użytkownikom – tutaj konkurencję daleko w polu zostawia Pinterest, odpowiednik naszego Wykop.pl.