reklama
Analizy najbardziej angażujących wpisów w trakcie trwania Euro 2012 dokonał zespół SoTrendera. Wynika z nich, co trudno uznać za zaskoczenie, że facebookowicze uaktywniali się szczególnie mocno przy okazji meczów polskiej reprezentacji, a kulminacja nastąpiła w meczu z Czechami, który decydował o awansie z grupy.
Zdecydowanie najbardziej angażujący okazał się być wpis z fan page Ciasteczkowy Potwór (postać z Ulicy Sezamkowej). Zdjęcie 4-ech polskich piłkarzy z komunikatem „Kto tego nie polubi ten za Czechami” wygenerowało ponad 25 tysięcy lajków. Przykład tego posta dobrze koresponduje z wnioskami, jakie firma Buddy Media zawarła w raporcie opisywanym przez nas wczoraj. Jasny i bezpośredni przekaz („polub”) to często bardzo skuteczny sposób na zaangażowanie facebookowiczów.
To samo zdjęcie godzinę później znalazło się na fanpejdżu ja j…. i również zdobyło sporą liczbę interakcji użytkowników, ale liczba „lajków” była jednak o ponad 10 tys. mniejsza niż w przypadku wpisu na fan page Ciasteczkowy Potwór.
Bardzo angażujący był również content publikowany na fan page Serce i Rozum, i to zarówno w czasie gdy Polacy dopiero zaczynali Euro, jak i w trakcie meczu z Czechami.
Przed pierwszym meczem grupowym (z Grecją) na fanpejdżu opublikowano wpis opatrzony zdjęciem, na którym sympatyczne maskotki zachęcały: „Jeśli kibicujesz dzisiaj naszym – udostępnij”. Posta polubiło prawie 16 tysięcy facebookowiczów, a udostępniło aż 63 tys. co stanowi rekord ze wszystkich analizowanych wpisów.
Jeszcze więcej lajków zdobyły wpisy udostępnione przed meczami z Rosją i Czechami. W przypadku tego drugiego na tradycyjnie dołączonym do wpisu zdjęciu, poza maskotkami, znalazł się również znany bohater czeskich kreskówek – Krecik.
Bardzo popularne wśród facebookowiczów były wpisy publikowane tuż po meczu z Rosją (1:1), co łatwo wyjaśnić euforią jaka zapanowała wśród kibiców. Najbardziej angażujący okazał się być post ze zdjęciem opublikowany na fan page Komixxy wraz z „call to action” w postaci komunikatu: „Kliknij lubię to, aby podziękować za piękny mecz!”. Zachęta bardzo skuteczna, bo do tej pory wpis polubiło prawie 21 tys. użytkowników.
Jednym z hitów Facebooka i Internetu w ogóle okazało się być zdjęcie opublikowane na fan page Kwejka, na którym pies „wybiera” zwycięzcę meczu między Polską a Czechami.
Śmiało można powiedzieć, że temat Euro 2012 opanował polskiego Facebooka. Jeszcze przed meczem z Czechami, jak obliczyli analitycy SoTrendera, aż 95 ze 100 najpopularniejszych postów dotyczyło Mistrzostw Europy. Jednym z tych, którzy potrafili w trakcie Euro przebić się z contentem w żaden sposób nie związanym z turniejem był Kuba Wojewódzki i jego wpis dotyczący sprawy zatrzymania Kory za posiadanie marihuany.
Jak wskazuje zespół SoTrendera, temat Euro 2012 to dla wielu marketerów szansa na polepszenie EdgeRank, poprzez proste „call to actions”, w rodzaju „polub” czy „udostępnij”. To czy dany content w jakikolwiek sposób wpisuje się w strategię marki ma drugorzędne znaczenie, bowiem liczy się wykorzystanie tego co aktualnie jest „na topie”. W przeciwnym wypadku będzie trzeba się liczyć z tym, że treści publikowane na fan page znikną w gąszczu tych, które poruszają temat bliski milionom, jak w tym przypadku Euro 2012.
Najbardziej angażowały, rzecz jasna, te fanpejdże, których liczba fanów oscyluje wokół kilkuset tysięcy, a nawet, jak w przypadku Serca i Rozumu czy Kwejka, przekracza milion.
Pełne zestawienia SoTrendera można znaleźć tutaj i tutaj.