reklama
Badania przeprowadzone przez Buddy Media, a których przedmiotem były „lajki” i komentarze na fanpejdżach, miały na celu odpowiedzieć na kilka pytań, m.in. dotyczących tego jaki powinien być content publikowany na Facebooku, jaki jest najlepszy czas na jego publikację czy też częstotliwości z jaką powinny pojawiać się na fan page’ach nowe treści.
Dobry przekaz to krótki przekaz
Jeśli chodzi o sam content, twórcy raportu wskazują na to, że wraz z długością opublikowanej wiadomości spada zaangażowanie. Posty, których długość nie przekracza 80 znaków cieszą się zaangażowaniem wyższym o 27% niż ma to miejsce w przypadku dłuższych wiadomości.
Skracanie linków niekoniecznie wychodzi na dobre
Co ciekawe, okazuje się że w przypadku wklejania linków znacznie wyższym zaangażowaniem cieszą się posty, w których podany jest pełny adres strony, a nie skrót wygenerowany za pomocą odpowiednich aplikacji (jak np. TinyURL). Jak podkreślają autorzy raportu, wynika to najpewniej z tego, że odbiorca treści widząc link wie doskonale do jakiej strony zostanie odesłany.
Biorąc jednak pod uwagę fakt, iż linki potrafią być bardzo długie, jak te wnioski mają się do tych przedstawionych powyżej, sugerujących, że dłuższy post oznacza mniejsze zaangażowanie? Rozwiązaniem mogą być wewnętrzne systemy skracania linków, które w wygenerowanym skrócie nadal jasno pokazują do jakiej strony zostaniemy odesłani.
Kto rano publikuje, ten fanów angażuje
Zdecydowana większość marek publikuje treści na swoich fanpejdżach w godzinach powszechnie uznawanych za godziny pracy, czyli od 10 do 16. Paradoksalnie, najbardziej angażujący jest content publikowany w godzinach porannych. Być może to kwestia tego, że łatwiej wówczas „przebić się” administratorom ze swoimi treściami, skoro Facebook nie jest jeszcze tak „zaśmiecony” nowym contentem.
Oceniając współczynnik zaangażowania z punktu widzenia poszczególnych dni tygodnia, okazuje się, że najwięcej „lajków” i komentarzy (o 18% powyżej średniej) pojawia się w czwartki i piątki. Najgorszy czas, to z kolei sobota, kiedy spora część facebookowiczów odpuszcza surfowanie w Internecie na rzecz innych form spędzania wolnego czasu.
Uważnie dobieraj słowa-klucze
Twórcy pokusili się również o sformułowanie wniosków dotyczących słów-kluczy, które mogą być szczególne przydatne przy tworzeniu angażujących treści. Ciężko tutaj mówić o niespodziankach. Jeśli chcemy, by fan „polubił” naszego posta najlepiej nie owijać w bawełnę i po prostu mu o tym powiedzieć („polub”, „kliknij lubię to”). Podobnie w przypadku komentarzy, gdzie dochodzi jeszcze możliwość zadania pytania, które automatycznie oznacza, że oczekujemy od odbiorców treści odpowiedzi.
Z kolei w przypadku specjalnych akcji i konkursów warto odejść od bezpośrednich „call to action” na rzecz zawierania w contencie słów w rodzaju „konkurs”, „zwycięzca”, „nagroda” czy „promocja”. Ma to być więc forma zachęty, która będzie ekscytowała fanów, a nie stanowcze „wezwanie” do zaangażowania.
Badanie przeprowadzono w oparciu o fanpejdże 200 klientów Buddy Media. Branże objęte badaniem to między innymi motoryzacja, handel detaliczny, media, finanse, sport, służba zdrowia, gastronomia.
Pełen raport dostępny tutaj. Tam m.in. zestawienia dla poszczególnych branż.
- Artur
- Artur
- Artur Kawik
- Tigana
- Artur Kawik