![Marketerze, docieraj nie tylko do fanów, ale również ich znajomych Marketerze, docieraj nie tylko do fanów, ale również ich znajomych](https://socialpress.pl/wp-content/themes/stylebook/timthumb.php?src=https%3A%2F%2Fsocialpress.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2011%2F09%2Ffacebook-like-it-owenwbrown-cc-flickr.jpg&q=90&w=795&zc=1)
reklama
Raport przygotowany przez comScore we współpracy z Facebookiem dowodzi tego jak wielką siłą marketingową jest w chwili obecnej serwis stworzony przez Marka Zuckerberga. Z drugiej strony, wciąż sporo trudności sprawia marketerom właściwa ocena osiąganych wyników, co bierze się często z tego, że promocja ich marek skupiona jest nie na tym co rzeczywiście istotne. Jakie najważniejsze informacje płyną z raportu?
Fan page na Facebooku głównym źródłem informacji?
Taki wniosek można by wysnuć na podstawie danych od Skittles. Producent cukierków owocowych zanotował w marcu 2012 23 tys. odwiedzin unikalnych użytkowników z USA na swojej stronie internetowej. Ruch na fanpejdżu był ponad 10-krotnie większy, bowiem w tym samym okresie aż 320 tysięcy amerykańskich internautów odwiedziło fan page Skittles na Facebooku. Wniosek nasuwa się sam – fanpejdże stają się powoli głównym kanałem komunikacji marki z jej klientami i jednocześnie najlepszym źródłem informacji o niej.
Nie warto skupiać się na liczeniu fanów
O miernikach sukcesu na Facebooku napisano już wiele. Podczas gdy jedni wciąż utrzymują, że najważniejsza jest duża liczba fanów, inni wskazują na to, że jeśli w ślad za dużymi liczbami nie idzie zaangażowanie, to nie można mówić o sukcesie. Specjaliści z comScore są zdania, że najważniejszy miernik to zasięg, a przecież jak doskonale wiemy nie wszystkie treści docierają do fanów. Walka z EdgeRankiem może być znacznie większym wyzwaniem niż zdobywanie rzesz nowych fanów.
Zasięg to i tak nie wszystko. Twórcy raportu wskazują na duże znaczenie wspomnianego wyżej zaangażowania, jak również tzw. natężenia. Warto przyjrzeć się zwłaszcza drugiej z wymienionych kategorii. Kluczowi w niej są znajomi fanów, bo to de facto do nich trzeba też w jakiś sposób docierać, bez potrzeby zdobywania nowego fana. Wystarczy, że znajomy danej osoby zobaczy, że weszła w interakcję z określoną marką na Facebooku i zdecyduje się na podobny krok.
Twórcy raportu wskazują również na najważniejsze źródła wrażeń generowanych przez marki na Facebooku. Chodzi o publikowanie na swoich fan page’ach, wyświetlanie w kanale aktualności zdarzeń związanych z fanami (jak np. X polubił MTV), zdarzenia sponsorowane oraz facebookowe reklamy.
Pełen raport do ściągnięcia na stronach comScore.