reklama
Surfują dłużej, oglądają więcej programów telewizyjnych w sieci, częściej grają – właściciele iPadów zachowują się inaczej niż pozostali internauci, a przynajmniej takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych przez Interactive Advertising Bureau Europe (IAB Europe).
Nie są to jednak jedyne różnice. Z nowego raportu „Mobile Performance Barometer 2012″ opracowanego przez sieć reklamy efektywnościowej zanox wynika, że użytkownicy tabletu firmy Apple mają też inne nawyki kupowania online. iPad jest najważniejszym kanałem sprzedaży w europejskim handlu mobilnym i odpowiada za 53% generowanych przychodów (status: wrzesień 2012 r.).
Król przychodów: iPad
Analizę transakcji zrealizowanych w ramach ponad 1000 swoich programów reklamowych przeprowadziła firma zanox. Okazało się, że ponad połowę (53%) transakcji w europejskim handlu mobilnym zrealizowano za pomocą iPada. Przychody generowane przez iPhone’y stanowią 19% ogólnych obrotów, a przez urządzenia z systemem Android 25%.
Zakupy po pracy i w niedzielę, i to głównie ciuchy i jedzenie
– Użytkownicy iPadów nie tylko są zamożniejsi, ale różnią się od użytkowników komputerów PC i smartfonów nawykami zakupowymi – wyjaśniła Stefanie Lüdecke, główny dyrektor ds. sprzedaży w firmie zanox.
Zamawianie najmodniejszych ubrań albo pobieranie najnowszych utworów muzycznych po pracy to typowe, codzienne zachowania członków społeczności iPada. Niemal jedna trzecia dziennych transakcji (27,13%) odbywa się między godziną 18 a 21. Ponadto aktywność użytkowników iPadów nasila się w niedzielę. Liczba transakcji realizowanych tego dnia jest o ok. 25% wyższa niż średnia w pozostałych dniach tygodnia.
Podobnie jest w Polsce. Spośród wszystkich zakupów online zrealizowanych z pomocą iPadów, aż 66% dotyczyło sklepów detalicznych i odzieżowych (w porównaniu z analogicznym okresem 2011 r. liczba transakcji w tym obszarze wzrosła o 253%).
W przypadku innych urządzeń mobilnych, a także e-handlu za pośrednictwem laptopów i komputerów stacjonarnych, sytuacja wygląda inaczej. Użytkownicy tych sprzętów zwykle robią zakupy od poniedziałku do czwartku, a w piątki i w weekendy liczba transakcji nieznacznie spada. Ponadto nie można wskazać preferowanej pory dnia na zakupy online: liczba transakcji dokonywanych za pomocą tych urządzeń pozostaje na podobnym poziomie w okresie od godziny 6 do 22.
Sprzedaż poprzez iPady to nie to samo, co handel mobilny
– iPady to kanał sprzedaży, który rządzi się własnymi prawami. Dlatego jednolita strategia handlu mobilnego na wszystkich platformach nie będzie właściwą odpowiedzią na specyfikę różnych grup użytkowników. Firmy i operatorzy sklepów internetowych muszą o tym pamiętać – dodaje Lüdecke – Kampanie sprzedażowe na iPadzie muszą być dostosowane do specyficznych nawyków jego użytkowników.
Tak też zrobiła firma advanced STORE. – iPad jest najważniejszą siłą napędową na rynku handlu mobilnego, a pod względem zachowań kupujących znacznie różni się od innych kanałów. Z tej przyczyny od dawna optymalizujemy wszystkie nasze materiały reklamowe specjalnie pod kątem iPada – wyjaśnił Marc Majewski, założyciel i dyrektor generalny advanced STORE. – Zaczęliśmy adaptować nasze reklamy z myślą o nowej grupie użytkowników, kiedy do sprzedaży wszedł iPad pierwszej generacji. Obejmuje to celowe unikanie technologii Flash oraz użycie zastępczych mediów reklamowych dla iPada.
zanox Mobile Performance Barometer 2012 to druga analiza przeprowadzona przez zanox na podstawie transakcji e-handlowych o wielomilionowej wartości, które zrealizowano w ramach ponad 1000 programów reklamowych na kluczowych rynkach europejskich (Niemcy, Włochy, Francja, Hiszpania, Beneluks, Skandynawia i Polska). Transakcje zostały poddane ocenie z uwzględnieniem ich znaczenia dla handlu mobilnego.