reklama
Zwiększona sprzedaż, wzrost zaufania do firmy, czy tylko kilka pozytywnych komentarzy zostawionych przez przypadkowych odwiedzających? Pewne jest, że początkowo nie należy liczyć na cuda. Jednak, gdy konkretna marka nauczy się już żeglować po morzu firmowej blogosfery, może tylko czekać, aż realne zyski z tej pozornie błahej strony internetowej dodadzą jej wiatru w żagle.
Po co komu blog?
Można tworzyć rozmaite teorie na temat tego, po co małe i średnie firmy zakładają blogi. Nie warto jednak zajmować się dywagacjami, gdy po odpowiedzi można pójść do źródła, do głównych zainteresowanych sukcesem bloga.
Maciej Flaczyński, właściciel agencji artystycznej JazzEvent i twórca bloga jazzevent.pl/blog, stwierdza, że blog posiada potencjał reklamowy i pozwala na mniej oficjalny kontakt z klientem. – Pozwala na tworzenie case study – swoistego archiwum imprez, na które łatwo się powołać w przyszłości. Ułatwia pozycjonowanie serwisu głównego – dostarcza wartościowe, tematyczne treści dla wyszukiwarek – podkreśla Flaczyński, który dodaje, że blog pomaga mu także potwierdzić kompetencje, wykazać referencje na podstawie opisu dotychczasowych imprez. Zuza Kuczbajska – założycielka Ślubnej Pracowni i jedna z autorek strony blog.slubnapracownia.pl zapytana, czym jest blog dla jej firmy, odpowiada: – Blog to nie tylko wizerunek. To świetne narzędzie pozyskiwania zleceniodawców. Kiedy pytamy klientów, jak trafili do naszej firmy, często słyszymy, że przez przypadek, buszując po internecie w poszukiwaniu pomysłów – mówi Kuczbajska. – Pomysł urodził się w mojej głowie w momencie, kiedy na polskim ryku było niewiele takich inicjatyw, a w branżowych mediach wciąż panowały kicz i tandeta. Blog miał być bazą inspiracji. Szukając ciekawych pomysłów na wesela młode pary trafiają na bloga. A tam dowiadują się o naszym istnieniu. Ponadto zanim się z nami skontaktują, często czytają reportaże z naszych wesel, oglądają zdjęcia. Poznają nas bliżej i budują większe zaufanie – wyjaśnia i podkreśla: – Trudno byłoby uzyskać taki efekt tylko poprzez firmową stronę www. Izabela Kesselring i Małgorzata Grab z firmy doradczo-szkoleniowej ADS Consulting Sp. z o.o. w rozmowie o głównych motywach prowadzenia bloga zaznaczają: – W naszej branży tradycyjne formy reklamy są mało skuteczne. Staramy się docierać w sposób bezpośredni do naszych odbiorców, a prowadzenie bloga tematycznego wpisuje się w formułę naszego sposobu komunikacji z rynkiem. Blog traktujemy wizerunkowo. Wspiera nasze działania promocyjne w sieci, a przede wszystkim pokazuje naszą aktywność na rynku – wyjaśniają właścicielki firmy ADS Consulting. – Blog częściowo również porusza zagadnienia, które wpisują się w obszar naszej działalności doradczej, szkoleniowej, czy związanej z organizacji eventów – dodają.Firma rośnie w siłę
Firmowej blogosferze nie można odmówić tego, że znacznie wpływa na wizerunek marki i na to, jak świadomość o konkretnej firmie jest kształtowana u odbiorców. Niejednokrotnie firmy, które prowadzą blogi, stają się swoistymi „ekspertami branżowymi”, bo – jak zakłada format bloga – umieszczane na nich są nie tylko elementy czysto sprzedażowe, ale też informacje i nowinki z całej branży. Twórcy decobloog.pl, bloga platformy internetowej Decobazzar zajmującej się sprzedażą rękodzieła, podkreślają, że blog umocnił znaczenie ich marki w całej branży.
– Na blogu czytelnicy mogą dowiedzieć się, jak dokładnie powstają produkty, które zamierzają kupić, kto za nimi stoi, skąd pomysł. Ponadto, od początku istnienia firmy, bardzo zależy nam na rozwoju rynku handmade w Polsce i mam nadzieję, że w dużym stopniu się do niego przyczyniliśmy. W zachęcaniu do własnych eksperymentów, do uczestniczenia w przeróżnych warsztatach oraz w pokazywaniu ciekawych inspiracji, pomaga nam właśnie firmowy blog – mówią blogerzy z decobloog.pl.
Specjaliści kontra amatorzy
Kluczowym pytaniem, jakie powinny zadać sobie firmy, które chcą docierać do klientów właśnie przez bloga, jest to, kto go ma prowadzić. Aktualnie na rynku można znaleźć coraz więcej ofert kompleksowego blogowania. Firmy, które decydują się na takie usługi, argumentują swój wybór brakiem czasu i chęcią profesjonalnego i nowatorskiego zaprezentowania się klientowi. Nie wszystkie małe i średnie przedsiębiorstwa mogą pozwolić sobie na takie usługi ze względów finansowych. Wiele osób podkreśla jednak, że zlecenie zarządzania blogiem specjalistycznej firmie bądź agencji PR niesie ze sobą zagrożenie, że blog stanie się miejscem zbyt zapełnionym ofertami i materiałami promocyjnymi i utraci swój swobodny, autentyczny charakter.
Marcin Gruszka jeden z twórców sukcesu bloga marki Play w wywiadzie dla magazynu Brief stwierdza, że klucz do sukcesu to szczera i autentyczna dyskusja nawet na trudne tematy. – Absolutnie zakazany jest korporacyjny bełkot, który w tym wypadku zupełnie się nie sprawdza – podkreśla Gruszka na łamach magazynu Brief. I choć marka Play do sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie należy, to tę radę specjalisty wcielać w życie powinny wszystkie firmy decydujące się na blogowanie.
Autor bloga firmy JazzEvent.pl mówi, że nawet pewne niedociągnięcia przy prowadzeniu są na plus „…w końcu blog ma ukazywać ludzką twarz biznesu”. Wiele firm, które zajmują się branżami artystycznymi lub bardzo subtelnymi jak np. konsultacje ślubne twierdzi, że trzeba do tej branży podchodzić z sercem i pasją, by być wiarygodnym dla klientów.
Blogujący konsultanci ze Ślubnej Pracowni podkreślają: – Blog tworzymy sami. Zastanawialiśmy się nad powierzeniem takich działań agencji PR, ale oferty nas nie satysfakcjonowały. Przy prowadzeniu bloga eksperckiego potrzebna jest ogromna wiedza i pasja. Wciąż poszukujemy nowości, opisujemy organizowane przez nas śluby i wesela – co się na nich działo, jak je zapamiętaliśmy. To są żywe emocje. Uważam, że osobie spoza branży, pracownikowi agencji PR, trudno byłoby stworzyć blog o podobnej tematyce.
Czas to pieniądz
To stare i przysłowie w kontekście blogów firmowych nabiera nowego znaczenia. Czas, który firma poświęci na prowadzenie bloga może się realnie odbić na sprzedaży i zyskach. Może, ale nie musi. Częste i dobrze przemyślane wpisy i aktualizacje odniosą pozytywny skutek, jeśli firma będzie konsekwentnie i sumiennie działać według opracowanej wcześniej strategii. Ważne jest, by określiła sobie, czym dla niej ma być blog – kanałem komunikacji z klientami, czy może kolejnym marketingowym przedsięwzięciem.
Twórcy decobloog.pl swoją strategie blogowania opisują tak: – Dzięki regularnym wpisom na blogu, zapewniamy sobie ruch. Znaczna część postów ma charakter sprzedażowy. Wpisy zawsze komunikujemy również na Facebooku – to dobry sposób na zapewnienie ruchu na blogu. Trudno jest nam jednoznacznie to zmierzyć, ale wierzymy, że blog w znaczący sposób wpływa na zwiększenie sprzedaży – mówią. Jak podkreślają twórcy decobloog.pl, bywa również tak, że klient dopiero dowiedziawszy się z bloga, w jaki sposób wykonywany jest dany produkt, ile czasu zajmuje jego zrobienie, zdaje sobie sprawę z jego niezwykle wysokiej jakości. – A to skłania go do zakupu – dodają.
Czy blogowanie jest czasochłonne? – Na bloga poświęcamy zazwyczaj te momenty, gdy chwilowo nie mamy nic innego do zrobienia – zdradzają blogerzy z decobloog.pl. – Komunikację poprzez bloga traktujemy jako dodatkową formę promocji i sposób na zwiększenie sprzedaży. Koszt prowadzenia bloga i czas na to poświęcany traktujemy jako inwestycję w marketing – mówią.
Wróżenie z bloga
Zasięg bloga często zależy od zasięgu samej firmy. Jedno jest pewne – dobrze prowadzony blog zawsze wpłynie na zwiększenie obecności firmy w świadomości odbiorców. Jak to przełoży się na wzrost sprzedaży? Tego z wyprzedzeniem właściciele firm się nie dowiedzą, bo bardzo trudno snuć prognozy co do realnych profitów z prowadzenia bloga.
Jak ugryźć bloga?
Blogi firmowe mają się w sieci bardzo dobrze i przykuwają coraz to większą uwagę konsumentów. Z tego wzrostu zainteresowania rodzi się chęć posiadania tajemnej wiedzy, jak stworzyć blog idealny. Co więc trzeba zrobić, by dobrze blogować? Oprócz zastanowienia się nad głównym celem bloga i jego misją, warto posłuchać eksperta. I to eksperta takiego, który bystrym okiem na bieżąco obserwuje blogosferę firmową i wysnuwa z tego ciekawe wnioski.
Dominik Kaznowski, autor blogifirmowe.com oraz twórca konkursu na Blog Firmowy Roku, jako znawca branży radzi, jak blogować. Twórca Katalogu Polskich Blogów Firmowych, który liczy już ponad 500 adresów, zdaje się wiedzieć co mówi: – Blog to specyficzne narzędzie, a zwłaszcza blog firmowy. Ważne jest, by był akceptowany nie tylko przez klientów, ale i pracowników firmy. Dlatego, zwłaszcza na początku blogowania, czeka nas duża praca wewnętrzna. Jest to istotne, ponieważ blog firmowy nie powinien być blogiem działu marketing czy działu IT, ale blogiem całej firmy.Na pytanie, czy istnieją konkretne recepty na sukces w blogosferze odpowiada: – Powodzenie w tworzeniu bloga firmowego w dużym stopniu zależy od samej organizacji. Na pewno nie możemy mówić o sukcesie, jeśli na samym początku nie postawimy sobie jasno określonego celu. Definiując kierunki w których chcemy działać, skupiamy się na określonych działaniach, a odrzucamy inne. Blog firmowy to tylko jedno z wielu narzędzi komunikacji, które możemy zastosować w rozwiązywaniu problemów jakie stoją przed firmą. Trzeba o tym pamiętać ponieważ próby pisania bloga na siłę prawie zawsze kończą się porażką. Warto również zadbać o warstwę treści – bo to właśnie one w dużym stopniu decydują o jego atrakcyjności – radzi Kaznowski.
Decydując się na „biznesowe blogowanie” należy przede wszystkim pamiętać o jednym. Firmy, zarówno te z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak i rynkowi giganci, mogą obmyślać niesamowicie kreatywne strategie prowadzenia bloga, wkładać w niego mnóstwo czasu, energii i pieniędzy. Jednak decyzja o jego sukcesie zawsze leżeć będzie w rękach konsumentów. A oni – jak wiadomo – są najsurowszymi recenzentami blogowych poczynań.
- Seeweb