reklama
W przypadku Facebooka da się zauważyć tendencję do ograniczania widoczności swoich profili. Co ważne, większość młodych facebookowiczów deklaruje, że kontrola nad ustawieniami prywatności nie stanowi dla nich większego problemu.
„Teens, Social Media, and Privacy” to bardzo obszerny (107 stron) raport opublikowany przez Pew Research Center. Jego twórcy w prowadzonych przez siebie badaniach skupili się na najmłodszych użytkowniach mediów społecznościowych(przedział wiekowy 12-17) i sprawdzili, w jaki sposób dbają oni o swoją prywatność, w szczególności analizując skłonność do udostępniania innym określonych informacji.
Profile młodych sporo o nich mówią
Okazuje się, że młodzi użytkownicy social media udostępniają na swoich profilach coraz więcej informacji. Widać to na przykładzie porównania danych z 2006 i 2012 r. Wynika z nich, że statystyki poszły znacząco w górę w przypadku każdej z analizowanych pięciu kategorii danych: zdjęcia, nazwy szkoły, miejsca zamieszkania, adresu e-mail, a nawet numeru telefonu.
Ponadto, zdecydowana większość użytkowników korzysta z social media pod prawdziwym imieniem i nazwiskiem (92%), a także wpisuje w profilu swoje zainteresowania (84%) i datę urodzenia (82%). Coraz popularniejsze, zwłaszcza wśród facebookowiczów, jest również ustawianie statusu związku (62%).
Warto zauważyć, że w obrębie całej badanej grupy wiekowej, większą skłonność do dzielenia się informacjami na swój temat wykazywali użytkownicy nieco starsi (w wieku 14-17 lat). Z kolei większych różnic nie odnotowano między obydwiema płciami, z jednym wszakże wyjątkiem – chłopcy znacznie chętniej niż dziewczęta podawali swój numer telefonu.
Twitter tylko dla dorosłych? Niekoniecznie
Młodzież korzysta nie tylko z Facebooka. Zauważalny jest również wzrost popularności Twittera wśród młodych internautów. Korzysta z niego już 24% wszystkich internautów z badanej grupy wiekowej (dane za 2012 r.), co oznacza wzrost o 8 pkt proc. rok do roku.
Korzystanie z mediów społecznościowych nieodłącznie wiąże się z pozyskiwanie coraz to nowych znajomych. Typowy użytkownik Facebooka w wieku 12-17 lat ma ich ok. 300, natomiast w przypadku Twittera ta liczba wynosi 79.
Prywatność bardziej ceniona na Facebooku
Jednak dostęp do udostępnianych przez użytkownika informacji mogą mieć nie tylko jego znajomi, ale także osoby spoza tego grona. Dlatego bardzo istotne jest dokonanie odpowiednich zmian w ustawieniach prywatności, tak by wiedzieć co i komu pokazujemy. Okazuje się, że w przypadku Facebooka już niemal 2/3 nastolatków całkowicie ogranicza widoczność swojego profilu dla nieznajomych. Kolejnych 25% ma profile częściowo prywatne, umożliwiając dostęp do swoich informacji również znajomym znajomych, a jedynie 14% posiada całkowicie publiczne profile.
Inaczej jest w przypadku Twittera, gdzie tylko 16% nastolatków ogranicza widoczność swojego profilu. Oczywiście w przypadku Twittera ma to znaczenie w zasadzie wyłącznie w odniesieniu do publikowanych tweetów i ich widoczności dla pozostałych użytkowników. Co ciekawe, 12% użytkowników nie wie czy ich profil jest publiczny, czy prywatny.
Zarządzanie ustawieniami prywatności nie przysparza młodzieży problemów
Większość młodych facebookowiczów (56%) jest zdania, że kontrola nad ustawieniami prywatności nie stanowi dla nich żadnego problemu, a dodatkowych 33% uważa, że nie jest to zbyt trudne zadanie. Oczywiście wyższy odsetek ”świadomych” odnotowano wśród nieco starszych przedstawicieli badanej grupy.
Młodzi użytkownicy social media mają również nieźle rozwiniętą świadomość tego, że sposób korzystania z takich serwisów niejako wystawia świadectwo o nich samych. Aż 59% z nich zdarzyło się skasować posty opublikowane w przeszłości, a 53% usunęło komentarze swoich znajomych opublikowane pod ich postami. Prawie połowa użytkowników (45%) odznaczyła się ze zdjęć, aczkolwiek w tym przypadku w grę wchodzi raczej niezadowolenie z tego, jak prezentowali się na fotografii. Aż 74% użytkowników deklaruje, że przynajmniej raz usunęli kogoś z grona znajomych.
”Nigdy się nie widzieliśmy? Nie szkodzi”
Ciekawe dane dotyczą tego, kim są znajomi młodych użytkowników social media. 98% użytkowników zawiera społecznościowe znajomości z tymi osobami, które znają ze szkoły, a 91% z członkami rodziny. Jeśli pojęcie rodziny zawęzić do rodzeństwa i rodziców, okaże się, że skłonność do posiadania takich osób w znajomych jest nieco mniejsza – odpowiednio, 76% i 70%. Niemały odsetek użytkowników (33%) ma w gronie znajomych osoby, których nigdy nie spotkali „na żywo”, a także celebrytów, muzyków czy sportowców.
Badanie przeprowadzono drogą telefoniczną na próbie 802 użytkowników mediów społecznościowych w wieku 12-17 lat, w okresie od 26 lipca do 30 września 2012 r. Margines błędu wynosi 4,5%.
Pełen raport do pobrania tutaj. Poniżej infografika przedstawiające niektóre z wyników badania.
- Rafał Krzyżański