reklama
Obecność marek w social media wiąże się nie tylko z działalnością marketingową. To również bez wątpienia dbałość o wizerunek i podtrzymywanie dobrych relacji z klientami. Jednym z elementów takich działań jest obsługa klienta za pośrednictwem stron w serwisach społecznościowych. Firma Simply Measured sprawdziła, jak największe marki radzą sobie z tym na Twitterze.
Dobór marek do badania oparto o listę Top 100 przygotowywaną co roku przez Interbrand. Analizę przeprowadzono w I kwartale 2013 r.
Co trzecia marka posiada konto do obsługi klienta
Wyniki pokazują, że z Twittera korzystają już niemal wszystkie marki – aż 99% posiada strony firmowe na mikroblogu. Jednakże tylko co trzecia marka zdecydowała się na uruchomienie specjalnego konta, na którym będzie prowadzona wyłącznie obsługa klienta. To i tak wyraźny wzrost (7 pkt proc.) w porównaniu do danych na koniec grudnia 2012 r.
Pytania bez odpowiedzi
Samo założenie takiego konta to jednak mniej niż połowa sukcesu. Trzeba jeszcze bowiem regularnie monitorować pojawiające się skargi i zapytania, a także na nie odpowiadać. Pod tym względem marki nadal mają sporo do poprawy. Statystyka dotycząca współczynników responsywności pokazuje, że mniej niż połowa marek odpowiada na co drugie zapytanie, a zaledwie 10% marek udziela odpowiedzi na więcej niż 70% zapytań. Średni response rate wyniósł 42%.
Oczywiście nie ulega wątpliwości, że nie wszystkie tweety użytkowników „adresowane” do marek wymagają odpowiedzi, niemniej powyższe dane nie stawiają marek w dobrym świetle. Zwłaszcza jeśli spojrzymy na dane dotyczące tego, jak długo zajmuje markom udzielenie odpowiedzi.
Marki do użytkowników: „cierpliwości…”
Zaledwie 10% marek potrzebuje na odpowiedź mniej niż 60 minut. Znacząca ilość marek potrzebuje na to mniej niż 16 godzin, a zdecydowanej większości „wystarczają” dwie doby. Średnia dla wszystkich badanych marek wyniosła 5,1 godziny, a najlepszy odnotowany wynik to 42 minuty. To znak, że być może warto pomyśleć o powiększeniu zespołu pracowników odpowiedzialnych za działania customer service na Twitterze.
Podejście marek do obsługi klienta na Twitterze wymaga więc poprawy. Oczekują tego sami użytkownicy. Aż 42% z nich oczekuje, że uzyskają odpowiedź na zadane pytanie w ciągu zaledwie godziny.
Nike ma najlepszą obsługę klienta
Analitycy Simply Measured podali również przykłady marek, które są „zasypywane” największą ilością zapytań (w postaci oznaczeń w tweetach). Pod tym względem zdecydowanie najbardziej zapracowani są konsultanci BlackBerry. Być może dlatego potrzebuje statystycznie prawie 20 godzin na udzielenie odpowiedzi. Najszybciej odpowiadali natomiast przedstawiciele Microsoftu, American Express i UPS.
Na szczególne wyróżnienie, zdaniem twórców raportu, zasługuje Nike. Konto @Nike Support odnotowało drugą najwyższą liczbę wzmianek, a prowadzące je osoby udzielały odpowiedzi znacznie szybciej (2,5h) niż ich odpowiednicy z BlackBerry. Co więcej, marka udzieliła największej liczby odpowiedzi, notując 3-krotnie większą ich liczbę niż kolejna marka w rankingu! Response rate osiągnięty przez Nike również wypada bardzo dobrze na tle konkurencji – 73%.
Zobacz pełną treść raportu Simply Measured na Slideshare
- Bartek Juszczyk