reklama
Raport dotyczący aktywności Polaków na Twitterze opublikowali Rafał Janik z Think Media i Arek Pietrzyk. To owoc badania przeprowadzonego w okresie 1.10.2012 – 15.01.2013. Autorzy wzięli pod uwagę jedynie tych użytkowników, którzy od czasu założenia konta opublikowali co najmniej dwa tweety w języku polskim. W ten sposób zebrano ponad 9,6 mln tweetów od przeszło 84 tys. użytkowników.
Jego wyniki pokazują, że Twitter to wciąż stosunkowo niszowa platforma na polskim rynku, jednak stale zwiększająca swoją popularność wśród naszych internautów.
Twittera przegląda ponad milion Polaków
Z serwisu korzysta u nas ponad 1,2 mln real users, czyli wszystkich użytkowników – również tych, którzy nie posiadając konta na Twitterze czytają treści publikowane na mikroblogu. Największą grupę (59%) stanowią internauci w wieku 15-34 lat, natomiast biorąc za kryterium płeć, okazuje się, że więcej jest mężczyzn (56%).
Liczba zarejestrowanych użytkowników Twittera w naszym kraju jest znacznie niższa niż 1,2 mln. Autorzy raportu szacują, że jest ich mniej niż 300 tys., z czego aktywni (co najmniej 2 opublikowane wpisy w analizowanym okresie) stanowią zaledwie 15%, czyli ok. 45 tysięcy.
Aktywność wciąż niewielka, ale popularność rośnie
Jednak to właśnie aktywni użytkownicy decydują o obliczu serwisu. Spośród wszystkich zebranych wpisów (9,6 mln) przypadło na nich ponad 56% (5,4 mln). Ponadto ta grupa użytkowników doskonale rozumie swoistość Twittera i prowadzonej na nim komunikacji. Średnia liczba znaków wynosi 92 (przy limicie wynoszącym 140), 62% oznacza innych użytkowników odnosząc się do nich (znaczek „@” przez nazwą użytkownika), a 15% korzysta z hashtagów („#”).
Pomimo wyłaniającego się z powyższych danych obrazu pewnej niszowości Twittera, mikroblog w ostatnim czasie rozwija się w Polsce w szybkim tempie. Poprzedni rok przyniósł zdecydowanie najwyższą liczbę nowo zarejestrowanych użytkowników – ponad 22 tys., podczas gdy w 2011 r. ta liczba oscylowała wokół 10 tys.
Kto „rządzi” polskim Twitterem? Politycy i media
Autorzy wyróżnili również kilka profili o najwyższej liczbie obserwujących. Pozycję lidera na koniec analizowanego okresu okupował TVN24 z ponad 186 tysiącami „followersów”. Obecnie to już przeszło 225 tys.
Znamienne, że w czołówce znajdują się profile dwóch polityków (Janusz Palikot i Radosław Sikorski), co jest dobrym odzwierciedleniem tego, że członkowie naszej sceny politycznej chętnie „ćwierkają”, a wśród użytkowników zapotrzebowanie na ich treści jest całkiem spore. Twitter to również popularna platforma dla mediów, o czym świadczy obecność w Top 10 profili Gazety Wyborczej oraz Newsweeka. Poza tym, polskie gazety są chętnie cytowane przez użytkowników mikrobloga.
– Nasze dane potwierdziły, że Twitter wśród Polaków to medium niszowe, o niewielkiej bazie użytkowników, ale mimo to, cieszące się dużym zainteresowaniem internautów – mówi Rafał Janik. – To niewielkie medium jest jednak bardzo skutecznym narzędziem promocji, skierowanej do odpowiednich grup. Pomimo niewielkiego zasięgu, Twitter ma bardzo duży wpływ na media i opinię publiczną, co pokazują dane monitoringu mediów – podsumowuje Janik.
Pełen raport dostępny tutaj w ramach usługi Pay With a Post/Tweet.