reklama
„2013 Social Media Marketing Industry Report” to publikacja przygotowana przez Michaela Stelznera, założyciela i dziennikarza serwisu Social Media Examiner, dotycząca wykorzystywania mediów społecznościowych przez marketerów. Tegoroczne zestawienie to już 5-ta edycja raportu. Na jego potrzeby przepytano ponad 3000 marketerów.
Kluczowe pola analizy to: korzyści płynące z marketingu społecznościowego, ilość czasu, jaką trzeba poświęcić na tego typu działania, najpopularniejsze platformy społecznościowe, a także te serwisy, których potencjał wciąż pozostaje nieodkryty dla speców od reklamy.
Słowa-klucze dla marketerów: strategia, angażowanie, pomiar
Mają one również przełożenie na listę najbardziej palących, z punktu widzenia marketerów, pytań dotyczących social media. Specjaliści z branży chcieliby przede wszystkim wiedzieć jakie są najskuteczniejsze strategie prowadzenia działań na rynku społecznościowym (90%), jak efektywnie angażować fanów marki (88%) i jak mierzyć skuteczność tychże działań (86%).
Im lepiej znasz social media, tym więcej czasu im poświęcasz
Raport potwierdza, że zdecydowana większość marketerów bardzo docenia potencjał drzemiący w platformach społecznościowych. Aż 86% marketerów deklaruje, że social media odgrywają ważną rolę w strategii marketingowej ich firmy (w 2011 r. było to 83%). Dodajmy, że już niemal wszyscy marketerzy (97%) korzystają z mediów społecznościowych, a w tej grupie niemal połowa może pochwalić się co najmniej 2-letnim doświadczeniem w tym obszarze.
Jak czasochłonnym zajęciem jest marketing społecznościowy? Okazuje się, że niemal dwie trzecie ankietowanych poświęca na działania w social media co najmniej 6 godzin tygodniowo, a nieco ponad jedna trzecia – minimum 11 godzin. Nie jest zaskoczeniem, że między „stażem” pracy w social media, a czasem poświęcanym na te działania istnieje ścisła korelacja – marketerzy o dłuższym doświadczeniu w marketingu społecznościowym przeznaczają więcej czasu na opracowanie strategii i jej wdrożenie. Wśród marketerów z co najmniej 2-letnim doświadczeniem, aż 70% poświęca na social media marketing minimum 6 godzin tygodniowo.
Czy social media sprzedają?
Zapytani o największe korzyści płynące z prowadzenia działań w mediach społecznościowych respondenci najczęściej wskazywali na większą rozpoznawalność marki, zwiększony ruch (np. na stronie www) i dostarczanie informacji dotyczących preferencji konsumenckich. Z kolei mniej niż połowa marketerów jest zdania, że social media „sprzedają”, czyli bezpośrednio wpływają na wzrost przychodów i, co za tym idzie, zysków. Z drugiej strony, być może realna i miarodajna ocena wpływu marketingu społecznościowego na wyniki finansowe wymaga czasu. Pokazuje to przykład marketerów z 4-letnim doświadczeniem i wyższym. Wśród nich odsetek tych, którzy zauważają wpływ social media na wzrost przychodów firmy wynosi niemal 60%.
Facebook najpopularniejszy i najważniejszy, ale…
W rankingu popularności serwisów społecznościowych wśród marketerów prowadzi rzecz jasna Facebook. Na kolejnych miejscach znalazły się Twitter, LinkedIn, blogosfera i YouTube. Ze wszystkich wyżej wymienionych platform korzysta ponad połowa marketerów. Na kolejnych miejscach są Google+ i Pinterest, jednak w ich przypadku odsetek spada poniżej 50%.
Facebook to jednocześnie najważniejsza platforma społecznościowa dla blisko połowy marketerów (49%). Co ciekawe, na drugim miejscu w tej kategorii znalazł się… LinkedIn (16%). Wynika to z tego, że odgrywa on znaczącą rolę w relacjach B2B (business-to-business).
Popularność Facebooka nie znaczy, że jego potencjał jest w pełni wykorzystywany. Tylko 37% respondentów jest zdania, że skutecznie prowadzą działania marketingowe na tej platformie. 41% nie było pewnych efektów, a pozostali mieli na ten temat negatywną opinię.
Gdzie są rezerwy?
Nie Facebook, a YouTube – to ta platforma w oczach marketerów ma najwięcej niewkorzystanego potencjału, dlatego 69% z nich planuje zwiększyć aktywność promocyjną w tym serwisie. Facebook i blogosfera znalazły się tuż za liderem (po 66%). Warto dodać, że blogosfera jest tym obszarem, o którym marketerzy w najbliższym czasie chcą dowiedzieć się najwięcej.
Pełna treść raportu dostępna na stronach serwisu Social Media Examiner.