X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Marketing społecznościowy: jakie korzyści wynikają ze strategii social media?

Marketing społecznościowy: jakie korzyści wynikają ze strategii social media?

„2013 Social Media Marketing Industry Report” to publikacja przygotowana przez Michaela Stelznera, założyciela i dziennikarza serwisu Social Media Examiner, dotycząca wykorzystywania mediów społecznościowych przez marketerów. Tegoroczne zestawienie to już 5-ta edycja raportu. Na jego potrzeby przepytano ponad 3000 marketerów.

Kluczowe pola analizy to: korzyści płynące z marketingu społecznościowego, ilość czasu, jaką trzeba poświęcić na tego typu działania, najpopularniejsze platformy społecznościowe, a także te serwisy, których potencjał wciąż pozostaje nieodkryty dla speców od reklamy.

Słowa-klucze dla marketerów: strategia, angażowanie, pomiar

Mają one również przełożenie na listę najbardziej palących, z punktu widzenia marketerów, pytań dotyczących social media. Specjaliści z branży chcieliby przede wszystkim wiedzieć jakie są najskuteczniejsze strategie prowadzenia działań na rynku społecznościowym (90%), jak efektywnie angażować fanów marki (88%) i jak mierzyć skuteczność tychże działań (86%).

Im lepiej znasz social media, tym więcej czasu im poświęcasz

Raport potwierdza, że zdecydowana większość marketerów bardzo docenia potencjał drzemiący w platformach społecznościowych. Aż 86% marketerów deklaruje, że social media odgrywają ważną rolę w strategii marketingowej ich firmy (w 2011 r. było to 83%). Dodajmy, że już niemal wszyscy marketerzy (97%) korzystają z mediów społecznościowych, a w tej grupie niemal połowa może pochwalić się co najmniej 2-letnim doświadczeniem w tym obszarze.

Jak czasochłonnym zajęciem jest marketing społecznościowy? Okazuje się, że niemal dwie trzecie ankietowanych poświęca na działania w social media co najmniej 6 godzin tygodniowo, a nieco ponad jedna trzecia – minimum 11 godzin. Nie jest zaskoczeniem, że między „stażem” pracy w social media, a czasem poświęcanym na te działania istnieje ścisła korelacja – marketerzy o dłuższym doświadczeniu w marketingu społecznościowym przeznaczają więcej czasu na opracowanie strategii i jej wdrożenie. Wśród marketerów z co najmniej 2-letnim doświadczeniem, aż 70% poświęca na social media marketing minimum 6 godzin tygodniowo.

fot. Social Media Examiner

fot. Social Media Examiner

Czy social media sprzedają?

Zapytani o największe korzyści płynące z prowadzenia działań w mediach społecznościowych respondenci najczęściej wskazywali na większą rozpoznawalność marki, zwiększony ruch (np. na stronie www) i dostarczanie informacji dotyczących preferencji konsumenckich. Z kolei mniej niż połowa marketerów jest zdania, że social media „sprzedają”, czyli bezpośrednio wpływają na wzrost przychodów i, co za tym idzie, zysków. Z drugiej strony, być może realna i miarodajna ocena wpływu marketingu społecznościowego na wyniki finansowe wymaga czasu. Pokazuje to przykład marketerów z 4-letnim doświadczeniem i wyższym. Wśród nich odsetek tych, którzy zauważają wpływ social media na wzrost przychodów firmy wynosi niemal 60%.

fot. Social Media Examiner

fot. Social Media Examiner

Facebook najpopularniejszy i najważniejszy, ale…

W rankingu popularności serwisów społecznościowych wśród marketerów prowadzi rzecz jasna Facebook. Na kolejnych miejscach znalazły się Twitter, LinkedIn, blogosfera i YouTube. Ze wszystkich wyżej wymienionych platform korzysta ponad połowa marketerów. Na kolejnych miejscach są Google+ i Pinterest, jednak w ich przypadku odsetek spada poniżej 50%.

fot. Social Media Examiner

fot. Social Media Examiner

Facebook to jednocześnie najważniejsza platforma społecznościowa dla blisko połowy marketerów (49%). Co ciekawe, na drugim miejscu w tej kategorii znalazł się… LinkedIn (16%). Wynika to z tego, że odgrywa on znaczącą rolę w relacjach B2B (business-to-business).

Popularność Facebooka nie znaczy, że jego potencjał jest w pełni wykorzystywany. Tylko 37% respondentów jest zdania, że skutecznie prowadzą działania marketingowe na tej platformie. 41% nie było pewnych efektów, a pozostali mieli na ten temat negatywną opinię.

fot. Social Media Examiner

fot. Social Media Examiner

Gdzie są rezerwy?

Nie Facebook, a YouTube – to ta platforma w oczach marketerów ma najwięcej niewkorzystanego potencjału, dlatego 69% z nich planuje zwiększyć aktywność promocyjną w tym serwisie. Facebook i blogosfera znalazły się tuż za liderem (po 66%). Warto dodać, że blogosfera jest tym obszarem, o którym marketerzy w najbliższym czasie chcą dowiedzieć się najwięcej.

Pełna treść raportu dostępna na stronach serwisu Social Media Examiner.


Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail