reklama
Badanie przeprowadzone na zlecenie Microsoftu przez firmę Ipsos objęło 32 państwa świata i blisko 10 tysięcy tzw. „pracowników wiedzy”. Wedle definicji przyjętej na potrzeby badania, do tej grupy zaliczono pracowników z firm zatrudniających co najmniej 100 osób, którzy jednocześnie co najmniej 75% swojego czasu w pracy spędzają przy komputerze PC, laptopie, tablecie lub smartfonie.
Wyniki badania pokazują, że pracownicy mają coraz lepsze zdanie na temat wpływu mediów społecznościowych na ich pracę. Dla 46% respondentów ten wpływ przejawia się podwyższoną wydajnością, przy czym częściej tego zdania byli panowie. Co charakterystyczne, im młodsza grupa pracowników, tym większa przychylność mediom społecznościowym. W grupie wiekowej 18-24 ponad połowa ankietowanych twierdziła, że social media zwiększają ich produktywność, z kolei w najstarszej grupie (+45) było to 41% pytanych.
Pracowałbym lepiej i efektywniej, gdyby szefowie…
Ponad jedna trzecia badanych była zdania, że kadra zarządzająca w ich firmach nie docenia potencjału mediów społecznościowych. Co więcej, wyrazili oni przekonanie, że wykonywaliby swoje obowiązki lepiej, gdyby szefostwo było bardziej przychylne social mediom. Również w tym przypadku da się zauważyć, że takie opinie najczęściej pojawiały się wśród najmłodszych pracowników.
W jakich celach pracownicy korzystają z serwisów społecznościowych? Ponad dwie trzecie ankietowanych deklaruje, że przede wszystkim do komunikowania się z kolegami z pracy, a połowa udostępnia i przegląda za ich pośrednictwem dokumenty. Popularne jest również wykorzystywanie social media do komunikacji z klientem (47%).
Social media zakazanym owocem dla pracowników
Zapytani o powody, dla których używanie social media w ich firmach jest zabronione lub ograniczone, pracownicy najczęściej wskazywali obawy dotyczące kwestii prywatności (68%) oraz potencjalny spadek produktywności (58%). Oczywiście istnieje grupa pracowników, dla których bariery w korzystaniu z mediów społecznościowych w rzeczywistości nie są żadną przeszkodą. 28% respondentów zadeklarowało, że ktoś z grona współpracowników zignorował politykę firmy dotyczącą używania social media i regularnie odwiedza tego typu portale. Nieco mniej, bo 17% ankietowanych, przyznaje, że sami zdecydowali się na taki krok, a w przypadku pracowników z grupy wiekowej 18-24 ten odsetek wynosi aż 30%.
Więcej technologii to lepsza wydajność i więcej współpracy
Jeszcze lepsze zdanie pracownicy mają o szeroko pojętych nowych technologiach, których social media są jedynie częścią. Aż 77% respondentów deklaruje, że lubi używać technologii, które podnoszą ich wydajność. Co więcej, co trzeci pracownik stwierdził, że byłby w stanie wydać własne pieniądze byleby zwiększyć swoją produktywność.
Ważną kwestią dla pracowników jest również współpraca w ich środowisku. 39% ankietowanych uznało, że w ich firmie jest jej zbyt mało. Również w tym przypadku ujawnia się pozytywna opinia o social media, bowiem 40% respondentów uznało, że poprawiły one współpracę w ich firmie.
Europejczycy: tradycjonaliści czy realiści?
Co ciekawe, wyniki badania wskazują, że znacznie lepsze zdanie o wpływie social media na zwiększoną wydajność i współpracę mieli mieszkańcy regionu Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej niż Europejczycy. Największy odsetek pracowników, których zdaniem media społecznościowe pozytywnie wpłynęły na produktywność odnotowano wśród ankietowanych z Azji i Pacyfiku (60%), ale w Ameryce Łacińskiej było on niewiele niższy (56%). W przypadku respondentów ze Starego Kontynentu wyniósł on tylko 37%. Jeszcze mniej pracowników z Europy stwierdziło, że social media pozytywnie wpłynęły na współpracę w ich firmie (29%). Pod tym względem najlepsze zdanie o mediach społecznościowych mieli ankietowani z Ameryki Łacińskiej (62%). Wśród pracowników zamieszkujących region Azji i Pacyfiku nieco ponad połowa (51%) podzieliła ten pogląd.
Czy to oznacza, że Europejczycy wykazują więcej tradycjonalizmu w swoim podejściu do mediów społecznościowych? Być może takie podejście wynika z bardziej trzeźwej oceny rzeczywistego wpływu mediów społecznościowych na środowisko pracy, jak też innej kultury pracy.
Źródło: Ipsos