X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Połowa pracowników uważa, że social media zwiększają ich wydajność

Połowa pracowników uważa, że social media zwiększają ich wydajność

reklama


Badanie przeprowadzone na zlecenie Microsoftu przez firmę Ipsos objęło 32 państwa świata i blisko 10 tysięcy tzw. „pracowników wiedzy”. Wedle definicji przyjętej na potrzeby badania, do tej grupy zaliczono pracowników z firm zatrudniających co najmniej 100 osób, którzy jednocześnie co najmniej 75% swojego czasu w pracy spędzają przy komputerze PC, laptopie, tablecie lub smartfonie.

Wyniki badania pokazują, że pracownicy mają coraz lepsze zdanie na temat wpływu mediów społecznościowych na ich pracę. Dla 46% respondentów ten wpływ przejawia się podwyższoną wydajnością, przy czym częściej tego zdania byli panowie. Co charakterystyczne, im młodsza grupa pracowników, tym większa przychylność mediom społecznościowym. W grupie wiekowej 18-24 ponad połowa ankietowanych twierdziła, że social media zwiększają ich produktywność, z kolei w najstarszej grupie (+45) było to 41% pytanych.

Pracowałbym lepiej i efektywniej, gdyby szefowie…

Ponad jedna trzecia badanych była zdania, że kadra zarządzająca w ich firmach nie docenia potencjału mediów społecznościowych. Co więcej, wyrazili oni przekonanie, że wykonywaliby swoje obowiązki lepiej, gdyby szefostwo było bardziej przychylne social mediom. Również w tym przypadku da się zauważyć, że takie opinie najczęściej pojawiały się wśród najmłodszych pracowników.

W jakich celach pracownicy korzystają z serwisów społecznościowych? Ponad dwie trzecie ankietowanych deklaruje, że przede wszystkim do komunikowania się z kolegami z pracy, a połowa udostępnia i przegląda za ich pośrednictwem dokumenty. Popularne jest również wykorzystywanie social media do komunikacji z klientem (47%).

Social media zakazanym owocem dla pracowników

Zapytani o powody, dla których używanie social media w ich firmach jest zabronione lub ograniczone, pracownicy najczęściej wskazywali obawy dotyczące kwestii prywatności (68%) oraz potencjalny spadek produktywności (58%). Oczywiście istnieje grupa pracowników, dla których bariery w korzystaniu z mediów społecznościowych w rzeczywistości nie są żadną przeszkodą. 28% respondentów zadeklarowało, że ktoś z grona współpracowników zignorował politykę firmy dotyczącą używania social media i regularnie odwiedza tego typu portale. Nieco mniej, bo 17% ankietowanych, przyznaje, że sami zdecydowali się na taki krok, a w przypadku pracowników z grupy wiekowej 18-24 ten odsetek wynosi aż 30%.

Więcej technologii to lepsza wydajność i więcej współpracy

Jeszcze lepsze zdanie pracownicy mają o szeroko pojętych nowych technologiach, których social media są jedynie częścią. Aż 77% respondentów deklaruje, że lubi używać technologii, które podnoszą ich wydajność. Co więcej, co trzeci pracownik stwierdził, że byłby w stanie wydać własne pieniądze byleby zwiększyć swoją produktywność.

Ważną kwestią dla pracowników jest również współpraca w ich środowisku. 39% ankietowanych uznało, że w ich firmie jest jej zbyt mało. Również w tym przypadku ujawnia się pozytywna opinia o social media, bowiem 40% respondentów uznało, że poprawiły one współpracę w ich firmie.

Europejczycy: tradycjonaliści czy realiści?

Co ciekawe, wyniki badania wskazują, że znacznie lepsze zdanie o wpływie social media na zwiększoną wydajność i współpracę mieli mieszkańcy regionu Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej niż Europejczycy. Największy odsetek pracowników, których zdaniem media społecznościowe pozytywnie wpłynęły na produktywność odnotowano wśród ankietowanych z Azji i Pacyfiku (60%), ale w Ameryce Łacińskiej było on niewiele niższy (56%). W przypadku respondentów ze Starego Kontynentu wyniósł on tylko 37%. Jeszcze mniej pracowników z Europy stwierdziło, że social media pozytywnie wpłynęły na współpracę w ich firmie (29%). Pod tym względem najlepsze zdanie o mediach społecznościowych mieli ankietowani z Ameryki Łacińskiej (62%). Wśród pracowników zamieszkujących region Azji i Pacyfiku nieco ponad połowa (51%) podzieliła ten pogląd.

Czy to oznacza, że Europejczycy wykazują więcej tradycjonalizmu w swoim podejściu do mediów społecznościowych? Być może takie podejście wynika z bardziej trzeźwej oceny rzeczywistego wpływu mediów społecznościowych na środowisko pracy, jak też innej kultury pracy.

Źródło: Ipsos

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail