X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Polscy internauci – jak wypadamy na tle Europejczyków?

Polscy internauci – jak wypadamy na tle Europejczyków?

reklama


„Europe Digital Future in Focus 2013” to najnowszy raport opublikowany przez firmę badawczą comScore. Stanowi dogłębną analizę popularności internetu na Starym Kontynencie, zaobserwowanych trendów, a także widoków na przyszłość. Zawiera szereg danych dotyczących poszczególnych krajów europejskich, w tym Polski.

Ponad 400 milionów internautów w Europie

Przede wszystkim, Europejczycy to już druga największa grupa internautów na świecie. W 2012 r. stanowili oni 27% (408 mln) wszystkich surfujących po sieci. Największą grupą byli, co zrozumiałe, mieszkańcy Azji i regionu Pacyfiku (42%; 637 mln). Mieszkańcy Ameryki Północnej stanowią obecnie już tylko 14% wszystkich internautów (215 mln). Warto zestawić te dane z wynikami z 1996 r. – wówczas sami Amerykanie stanowili aż 66% wszystkich użytkowników internetu.

Jak łatwo zgadnąć, najwięcej internautów w Europie było w Rosji (61 mln), Niemczech (52 mln), Francji (43 mln) i Wielkiej Brytanii (39 mln). Polacy stanowią 8. największą populację internautów na naszym kontynencie. W grudniu 2012 r. było nas niemal 19,5 mln, czyli o 6% więcej niż rok wcześniej. Największy wzrost odnotowały Włochy (17%) i Rosja (15%).

fot. comScore

Liczba internautów w poszczególnych krajach Europy i wzrost rok do roku / fot. comScore

Polacy wśród najbardziej „uzależnionych” nacji

Jednym z obszarów analizy był czas spędzany online przez mieszkańców Europy. Na tym polu liderem są Brytyjczycy, którzy w internecie spędzają średnio 37 godzin w miesiącu. Bardzo wysoko w tej klasyfikacji, bo na 4. miejscu, znalazła się Polska z wynikiem 29,3h. Poza mieszkańcami Wysp, ustępujemy tylko Turkom i Holendrom. Najmniej „uzależnieni” są natomiast Austriacy i Szwajcarzy. Średnia dla całego kontynentu to 27 godzin miesięcznie. Pod tym względem niepodzielnym liderem są Amerykanie i Kanadyjczycy, dla których średnia wynosi aż 42 godziny.

fot. comScore

Czas spędzany online przez europejskich internautów / fot. comScore

Smarftonizacja – gdzie jest największa?

Pogłębioną analizę korzystania z mobilnych urządzeń przeprowadzono dla krajów zaliczonych do tzw. EU5, czyli Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Hiszpanii. Najwięcej mobilnych internautów jest w Niemczech (61 mln) i Wielkiej Brytanii (49,5 mln), ale największa penetracja smartfonów występuje w Hiszpanii (66%), a także w Wielkiej Brytanii (64%). Najpopularniejsze marki smartfonów to oczywiście Samsung i Apple, a dosyć silną pozycję utrzymuje także Nokia. Na rynku systemów operacyjnych zdecydowanie przewodzi Android, z 50-procentowym udziałem w rynku w krajach EU5.

Polacy tradycjonalistami

Wyniki badań comScore wskazują, że Europejczycy stają się powoli „ekranożercami”. Korzystamy z coraz większej ilości urządzeń umożliwiających łączenie się z internetem, a do najbardziej mobilnych nacji, czyli tych, które najwięcej czasu online spędzają dzięki smartfonom czy tabletom, należą Brytyjczycy, Irlandczycy oraz Rosjanie.

fot. comScore

Odsetek liczby wyświetleń stron www przypadający na poszczególne urządzenia / fot. comScore

W każdym z tych krajów mniej niż 75% całkowitej liczby wyświetleń stron internetowych ma miejsce na komputerach PC i laptopach, a w Wielkiej Brytanii jest to jedynie 68%. Aż 24% przypada już na smartfony i telefony komórkowe. Pozostałe kraje mają o wiele mniej zróżnicowany rozkład liczby wyświetleń na poszczególne urządzenia, a na komputery i laptopy przypada co najmniej 86%. Do najbardziej konserwatywnych nacji należą Polacy. Aż 96% całkowitej liczby wyświetleń stron www w naszym kraju przypada na komputery stacjonarne i przenośne, a zaledwie 1% na tablety, co lokuje nas na szarym końcu klasyfikacji „tabletożerców”. Po tym względem liderami są Holendrzy (8,1%). Jeśli chodzi o przywiązanie do komputerów, przebijają nas jedynie Turcy.

Europejczycy, a sprawa social media

Nie sposób pominąć fenomenu mediów społecznościowych, bowiem cieszą się wśród Europejczyków wielką popularnością. Jeśli chodzi o czas spędzany przed ekranem komputera czy laptopa, social media zabierają nam średnio prawie 7 godzin miesięcznie i jest to najpopularniejsza aktywność wśród europejskich internautów.

Facebook.com to druga najpopularniejsza witryna internetowa na Starym Kontynencie. Korzysta z niej każdego dnia 97,5 mln unikalnych użytkowników (dane z grudnia 2012), a w ciągu całego miesiąca to już 275 mln. Pod tym względem imperium Marka Zuckerberga wyprzedza jedynie inne imperium – oczywiście to należące do Larry’ego Page’a. Strony Google codziennie odwiedza 165 mln europejskich internautów, a w ciągu miesiąca aż 375 mln.

fot. comScore

Najpopularniejsze witryny internetowe w Europie / fot. comScore

Poza tym, korzystanie z platform społecznościowych to trzecia najpopularniejsza aktywność wśród użytkowników smartfonów w Europie. 70% z nich deklaruje, że odwiedza Facebooka, Twittera czy bogi. Jedynie sprawdzanie poczty elektronicznej oraz… pogody jest bardziej rozpowszechnione.

Popularność Facebooka widać również w rankingu stron pod względem liczby wyszukujących. Oczywiście na tym polu niepodzielnie rządzi Google, z którego wyszukiwarki korzysta 388 mln Europejczyków. Facebook jest jednak na 2. miejscu, a liczbą blisko 80 mln wyszukujących.

Polacy lubią wyszukiwać informacje i korzystać z bankowości online

Skoro już o wyszukiwarkach mowa, warto wspomnieć, że polscy internauci to jedni z tych, którzy wyszukują w sieci największe ilości informacji. Pod względem liczby zapytań, wpisywanych w wyszukiwarki internetowe, lokujemy się na 2. miejscu z wynikiem 195 zapytań przypadających na jednego internautę w ciągu miesiąca. Liderem tego rankingu są Turcy (242). Średnia europejska to zaś 131 zapytań.

Polska jest również w czołówce rankingu tych krajów, w których internauci najchętniej korzystają z internetowej bankowości. Penetracja bankowości online wśród polskich użytkowników internetu wynosi 52%, przy średniej europejskiej wynoszącej niecałych 40%. Wyprzedzają nas Holendrzy, Francuzi, Finowie, Brytyjczycy i Szwedzi.

fot. comScore

Popularność bankowości online wśród europejskich internautów / fot. comScore

Pełen raport dostępny tutaj (po wypełnieniu stosownego formularza), a w nim jeszcze więcej danych, dotyczących m.in. rynku online video w Europie, reklamy internetowej czy handlu w internecie na rynku europejskim. Dostępne w nim są również dokładne dane dla każdego kraju, dotyczące najpopularniejszych witryn, z podziałem na kategorie (kanały newsowe, sklepy internetowe, serwisy bankowości online).

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail