X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Polscy internauci – jak wypadamy na tle Europejczyków?

Polscy internauci – jak wypadamy na tle Europejczyków?

reklama


„Europe Digital Future in Focus 2013” to najnowszy raport opublikowany przez firmę badawczą comScore. Stanowi dogłębną analizę popularności internetu na Starym Kontynencie, zaobserwowanych trendów, a także widoków na przyszłość. Zawiera szereg danych dotyczących poszczególnych krajów europejskich, w tym Polski.

Ponad 400 milionów internautów w Europie

Przede wszystkim, Europejczycy to już druga największa grupa internautów na świecie. W 2012 r. stanowili oni 27% (408 mln) wszystkich surfujących po sieci. Największą grupą byli, co zrozumiałe, mieszkańcy Azji i regionu Pacyfiku (42%; 637 mln). Mieszkańcy Ameryki Północnej stanowią obecnie już tylko 14% wszystkich internautów (215 mln). Warto zestawić te dane z wynikami z 1996 r. – wówczas sami Amerykanie stanowili aż 66% wszystkich użytkowników internetu.

Jak łatwo zgadnąć, najwięcej internautów w Europie było w Rosji (61 mln), Niemczech (52 mln), Francji (43 mln) i Wielkiej Brytanii (39 mln). Polacy stanowią 8. największą populację internautów na naszym kontynencie. W grudniu 2012 r. było nas niemal 19,5 mln, czyli o 6% więcej niż rok wcześniej. Największy wzrost odnotowały Włochy (17%) i Rosja (15%).

fot. comScore

Liczba internautów w poszczególnych krajach Europy i wzrost rok do roku / fot. comScore

Polacy wśród najbardziej „uzależnionych” nacji

Jednym z obszarów analizy był czas spędzany online przez mieszkańców Europy. Na tym polu liderem są Brytyjczycy, którzy w internecie spędzają średnio 37 godzin w miesiącu. Bardzo wysoko w tej klasyfikacji, bo na 4. miejscu, znalazła się Polska z wynikiem 29,3h. Poza mieszkańcami Wysp, ustępujemy tylko Turkom i Holendrom. Najmniej „uzależnieni” są natomiast Austriacy i Szwajcarzy. Średnia dla całego kontynentu to 27 godzin miesięcznie. Pod tym względem niepodzielnym liderem są Amerykanie i Kanadyjczycy, dla których średnia wynosi aż 42 godziny.

fot. comScore

Czas spędzany online przez europejskich internautów / fot. comScore

Smarftonizacja – gdzie jest największa?

Pogłębioną analizę korzystania z mobilnych urządzeń przeprowadzono dla krajów zaliczonych do tzw. EU5, czyli Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoch i Hiszpanii. Najwięcej mobilnych internautów jest w Niemczech (61 mln) i Wielkiej Brytanii (49,5 mln), ale największa penetracja smartfonów występuje w Hiszpanii (66%), a także w Wielkiej Brytanii (64%). Najpopularniejsze marki smartfonów to oczywiście Samsung i Apple, a dosyć silną pozycję utrzymuje także Nokia. Na rynku systemów operacyjnych zdecydowanie przewodzi Android, z 50-procentowym udziałem w rynku w krajach EU5.

Polacy tradycjonalistami

Wyniki badań comScore wskazują, że Europejczycy stają się powoli „ekranożercami”. Korzystamy z coraz większej ilości urządzeń umożliwiających łączenie się z internetem, a do najbardziej mobilnych nacji, czyli tych, które najwięcej czasu online spędzają dzięki smartfonom czy tabletom, należą Brytyjczycy, Irlandczycy oraz Rosjanie.

fot. comScore

Odsetek liczby wyświetleń stron www przypadający na poszczególne urządzenia / fot. comScore

W każdym z tych krajów mniej niż 75% całkowitej liczby wyświetleń stron internetowych ma miejsce na komputerach PC i laptopach, a w Wielkiej Brytanii jest to jedynie 68%. Aż 24% przypada już na smartfony i telefony komórkowe. Pozostałe kraje mają o wiele mniej zróżnicowany rozkład liczby wyświetleń na poszczególne urządzenia, a na komputery i laptopy przypada co najmniej 86%. Do najbardziej konserwatywnych nacji należą Polacy. Aż 96% całkowitej liczby wyświetleń stron www w naszym kraju przypada na komputery stacjonarne i przenośne, a zaledwie 1% na tablety, co lokuje nas na szarym końcu klasyfikacji „tabletożerców”. Po tym względem liderami są Holendrzy (8,1%). Jeśli chodzi o przywiązanie do komputerów, przebijają nas jedynie Turcy.

Europejczycy, a sprawa social media

Nie sposób pominąć fenomenu mediów społecznościowych, bowiem cieszą się wśród Europejczyków wielką popularnością. Jeśli chodzi o czas spędzany przed ekranem komputera czy laptopa, social media zabierają nam średnio prawie 7 godzin miesięcznie i jest to najpopularniejsza aktywność wśród europejskich internautów.

Facebook.com to druga najpopularniejsza witryna internetowa na Starym Kontynencie. Korzysta z niej każdego dnia 97,5 mln unikalnych użytkowników (dane z grudnia 2012), a w ciągu całego miesiąca to już 275 mln. Pod tym względem imperium Marka Zuckerberga wyprzedza jedynie inne imperium – oczywiście to należące do Larry’ego Page’a. Strony Google codziennie odwiedza 165 mln europejskich internautów, a w ciągu miesiąca aż 375 mln.

fot. comScore

Najpopularniejsze witryny internetowe w Europie / fot. comScore

Poza tym, korzystanie z platform społecznościowych to trzecia najpopularniejsza aktywność wśród użytkowników smartfonów w Europie. 70% z nich deklaruje, że odwiedza Facebooka, Twittera czy bogi. Jedynie sprawdzanie poczty elektronicznej oraz… pogody jest bardziej rozpowszechnione.

Popularność Facebooka widać również w rankingu stron pod względem liczby wyszukujących. Oczywiście na tym polu niepodzielnie rządzi Google, z którego wyszukiwarki korzysta 388 mln Europejczyków. Facebook jest jednak na 2. miejscu, a liczbą blisko 80 mln wyszukujących.

Polacy lubią wyszukiwać informacje i korzystać z bankowości online

Skoro już o wyszukiwarkach mowa, warto wspomnieć, że polscy internauci to jedni z tych, którzy wyszukują w sieci największe ilości informacji. Pod względem liczby zapytań, wpisywanych w wyszukiwarki internetowe, lokujemy się na 2. miejscu z wynikiem 195 zapytań przypadających na jednego internautę w ciągu miesiąca. Liderem tego rankingu są Turcy (242). Średnia europejska to zaś 131 zapytań.

Polska jest również w czołówce rankingu tych krajów, w których internauci najchętniej korzystają z internetowej bankowości. Penetracja bankowości online wśród polskich użytkowników internetu wynosi 52%, przy średniej europejskiej wynoszącej niecałych 40%. Wyprzedzają nas Holendrzy, Francuzi, Finowie, Brytyjczycy i Szwedzi.

fot. comScore

Popularność bankowości online wśród europejskich internautów / fot. comScore

Pełen raport dostępny tutaj (po wypełnieniu stosownego formularza), a w nim jeszcze więcej danych, dotyczących m.in. rynku online video w Europie, reklamy internetowej czy handlu w internecie na rynku europejskim. Dostępne w nim są również dokładne dane dla każdego kraju, dotyczące najpopularniejszych witryn, z podziałem na kategorie (kanały newsowe, sklepy internetowe, serwisy bankowości online).

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail