reklama
Chętniej i częściej sięgamy po statystyki, które w dobie internetu okazują się niezawodną pomocą. Także w przypadku działań w social media monitoring i analiza zachowań stają się naczelnymi zasadami efektywnego marketingu.
IRCenter, z inicjatywy SentiOne, przeprowadził w tym celu badanie „Rynek monitoringu i analiz social media 2013” w październiku bieżącego roku. Zostało przebadanych 241 osób, zawodowo zajmujących się mediami społecznościowymi. I chociaż badanie nie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie, to jednak daje nam spory wgląd w powstające trendy w obrębie analiz mediów społecznościowych.
Monitorujemy, aby przewidywać kryzysy
Po co współcześnie wykorzystujemy monitoring mediów społecznościowych? Jak pokazują wyniki badania IRCenter, niekoniecznie po to, aby wykazać właściwy wskaźnik ROI (Return on investment). Czasy, gdy koniecznie chcieliśmy sprawdzić rentowność inwestycji wydają się przemijać. Teraz respondenci wskazywali, że ważniejsza jest identyfikacja kryzysu lub ocena efektywności komunikacji z klientami, a także pomoc w planowaniu strategii długofalowych.
Użytkownikom stosującym pomiar efektów najbardziej zależy na jakości wyników i ich dokładności. Otrzymywane dane powinny być autentyczne, pochodzić z dobrze dobranych źródeł i być dopasowane do naszych potrzeb analitycznych. Za co użytkownicy cenią narzędzia monitoringu i analityki?
Głównie agencje, ale nie tylko
Z analiz i monitoringu korzystają przede wszystkim agencje interaktywne i specjalizujące się w social media, nie tylko podczas opracowywania efektów, ale także do podejmowania codziennych działań czy długofalowych strategii. Zlecenia monitoringu najczęściej powierzamy też zewnętrznym firmom, jeżeli sami nie posiadamy do tego odpowiednich narzędzi.
Które narzędzie wybrać?
Prezentowana ocena narzędzi jest oczywiście subiektywna i jest wyborem wyłącznie przebadanej grupy osób. Jednakże w tym raporcie najlepiej wypada narzędzie SoTrender, które zostały uznane nie tylko za bardzo proste w obsłudze, ale także w swojej klasie za bardzo dokładne i stosowane przez dużą część użytkowników.
Wyniki nie sumują się do 100, gdyż można było wskazać więcej niż jedno narzędzie. Ocena poszczególnych narzędzi:
Do najprostszych i njdokładniejszych respondenci zaliczyli oprócz wspomnianego SoTrendera (najlepszy w tej kategorii), także Socialbakers oraz SentiOne. Równie prezycyzyjne, ale trudniejsze w obsłudze okazały się: Press-Service, Instytut Monitorowania Mediów, Newspoint. Najgorzej w prezentowanym rankingu wypadł Replise i Napolen Cat.
Podsumowanie
W Polsce stopniowo rośnie zapotrzebowanie na analitykę mediów społecznościowych, wynika to po części z ciągłego braku świadomości, z czym wiąże się obecność w tych kanałach komunikacyjnych. Warto pamiętać, że wyniki badań pozwalają przewidywać nie tylko zachowania konsumenta, a co za tym idzie dobór strategii reklamowej, ale także przeciwdziałają kryzysom i wzmacniają naszą więź z klientem, a pośrednio także wizerunek naszej marki. To wszystko wymaga jednak zsynchronizowanych działań w wielu kanałach komunikacyjnych.
- aklojj