reklama
Natalia Hatalska autorka bloga internetowego hatalska.com we współpracy z Replise Poland oraz Izmałkowa Consulting przeprowadziła w styczniu 2014 badanie zachowań polskich internautów pod kątem rosnącej tendencji do publicznego chwalenia się w sieci. Nie jest to oczywiście zjawisko nowe, bo konsumpcja zawsze szła w parze z imponowaniem innym posiadanymi dobrami, ale w dobie mediów społecznościowych to zjawisko nabrało zawrotnego tempa zwłaszcza wśród młodych ludzi.
Prawdopodobnie zatem także w polskim internecie kształtuje się pokolenie Show off (osoby najczęściej w wieku 20-30 lat), w którym coraz bardziej intensyfikuje się potrzeba pokazywania i demonstrowania swoich dóbr czy swojej osoby. Najczęściej zamieszczanymi treściami z kategorii show off są ubrania, buty, kosmetyki, sposoby spędzania wolnego czasu, a także technologie i jedzenie. Z przeprowadzonych badań wynika, że różne są motywacje użytkowników sieci.
Z analizy zjawiska show off dostarczonej przez Replise Poland na zlecenie hatalska.com wynika, że większość badanych nie przyznaje się, że zależy im na komentarzach, lajkach i opinii innych, chociaż w rzeczywistości tak jest. W Polsce wciąż ze względu na aspekt kulturowy chwalenie postrzegane jest jako złe i nieakceptowane. Tymczasem na Facebooku czy Instagramie internauci chętnie publikują posty z widocznymi markami, które uznawane są za modne i ważne dla danej społeczności. Punktem odniesienia są często gwiazdy i celebryci, a między użytkownikami powstaje niejako mała rywalizacja o zdobycie palmy pierwszeństwa. Trend ten obecnie widoczny jest wyraźniej na Instagramie, ale wielu użytkowników na każdym z portali podświadomie tworzy swoją autoprezentację.
5 typów użytkowników pokolenia Show Off
Izmałkowa Consulting na zlecenie autorki bloga hatalska.com przebadało z kolei użytkowników portali społecznościowych, wydzielając 5 skodyfikowanych segmentów typowych internautów, którzy wykazali wspominane zachowania z różnym skutkiem i różną motywacją.
Profesjonały
To użytkownicy internetu, którzy wykorzystują swoje profile do chwalenia się swoją pracą zawodową, niejako budowania swojego wizerunku. Często są nimi przedstawiciele „wolnych zawodów”.
Jak siebie postrzegają?
Aktywny, przedsiębiorczy i odnoszący sukcesy.
Kim są najczęściej?
Mężczyźni powyżej 25 r.ż., z dużych miast i z wyższym wykształceniem.
Co publikują?
Dokumentują działania i wydarzenia w swojej pracy oraz sukcesy z branży na zasadzie “ręka rękę myje…”.
Alternatywni lanserzy
Swój status budują nie w oparciu o posiadane rzeczy, ale o to, jakimi są ludźmi. Pozostają poza kulturą masową, mają szerokie zainteresowania i bywają w wielu miejscach. Robią wiele nieszablonowych rzeczy, ale sprawiają wrażenie osób mających mało do powiedzenia.
Jak siebie postrzegają?
Kreatywni, aktywni, niebanalni.
Kim są najczęściej?
Kobiety i mężczyźni, najczęściej po 25 r.ż. pracujący w zawodach wymagających kreatywności.
Co publikują?
Zapisy chwil, ważnych i spontanicznych momentów, sytuacji oraz informacje o wydarzeniach, w których brali udział.
Beauty Queens
Budują status osoby wyglądającej atrakcyjnie fizycznie. Uwielbiają publikować zdjęcia dokumentujące swój wygląd i jego zmiany. Zapewniają, że dbałyby o wygląd nawet, gdyby nikt nie patrzył.
Jak siebie postrzegają?
Atrakcyjne, naturalne, piękne.
Kim są najczęściej?
Kobiety, 20-30 lat, nieco częściej z małych miast i średnim wykształceniem.
Co publikują?
Zdjęcia swojej stylizacji, paznokci, włosów, figury oraz zdjęcia z wakacji.
Million Dollar Babies
Przykładają wagę do wyglądu, ale najważniejsze jest podążanie za współczesnymi trendami oraz idolami. Budują swoje poczucie wartości poprzez posiadanie markowych rzeczy, co pozwala im czuć się bardziej luksusowo. Marka musi być rozpoznawalna a oni czuć się jak gwiazdy.
Jak siebie postrzegają?
Modni, ekskluzywni, prestiżowi.
Kim są najczęściej?
Mężczyźni i kobiety (częściej), 20-30 lat, duże i małe miasta, częściej osoby ze średnim wykształceniem.
Co publikują?
W co są ubrani i za jaką cenę. Zdjęcia kolekcji ubrań, butów, kosmetyków i innych drogich artykułów.
Wannabes
Silnie uzależnieni od akceptacji rówieśników próbują dorównać Million Dollar Babies, ale posiadają mniej finansów. Starają się wyróżniać i budować swoją tożsamość przez zakupowanie markowych rzeczy.
Jak siebie postrzegają?
Wyjątkowi, nietuzinkowi.
Kim są najczęściej?
Młode osoby 15-20 lat.
Co publikują?
Podobnie jak Million Dollar Babies.