reklama
Pierwsze wzmianki o narzędziu SocialNation pojawiły się w 2012 r. Projekt początkowo przybrał formę listy osób wartych obserwowania na Facebooku, przy czym jej zasięg był ograniczony wyłącznie do polskiego „fejsa”. Użytkownicy mogli zasubskrybować wybraną przez siebie osobę z zaprezentowanej listy, jak również dodać do listy nowego „wpływowca” (ang. influencer) poprzez jej zgłoszenie administratorom SocialNation.
Globalna ekspansja
Kilka dni temu firma Brand24 ogłosiła start nowej wersji narzędzia. Dzięki współpracy z globalną agencją PR MSLGROUP, Brand24 rozszerzyło zakres projektu na cały świat. Lista wpływowych osób będzie więc grupowała liderów opinii również z takich krajów, jak Kenia czy Wenezuela.
Wyszukiwarka…
Jak działa SocialNation? Najprościej mówiąc – jak klasyczna wyszukiwarka, przy czym bazę danych stanowią profile społecznościowe wpływowych osób. W polu wyszukiwarki użytkownik może wpisać imię i nazwisko danej osoby albo odpowiedni hashtag. Ponadto można ograniczyć zasięg wyszukiwania tylko do konkretnego kraju. Warunkiem jest, by profil danej osoby posiadał opcję subskrybowania. Póki co narzędzie wyświetla jedynie profile prywatne, być może jednak wkrótce w bazie SocialNation znajdą się również te spośród znanych osób, które prowadzą swoje fanpejdże.
… i ranking
Z drugiej strony, w szybki i łatwy sposób można również sprawdzić, które osoby w danej branży są potencjalnie warte obserwowania w social media. Wystarczy w szarej kolumnie znajdującej się z lewej strony ekranu wybrać jedną z kategorii tematycznych (np. dziennikarstwo, muzyka lub polityka), a naszym oczom ukaże się lista osób o największej liczbie subskrybentów lub obserwatorów. Po wybraniu z rozwijanego menu konkretnego państwa, każda z list będzie wyświetlała wyłącznie przedstawicieli z danego kraju. Co ważne, SocialNation gromadzi dane już nie tylko z Facebooka, ale również z Twittera i Instagrama.
W nowej wersji narzędzia nie zrezygnowano z możliwości zgłaszania osób, które naszym zdaniem powinny znaleźć się na listach SocialNation.
Opowiedź na zapotrzebowanie i szansa
– SocialNation to projekt zrodzony z potrzeby. Interesując się montażem wideo, chciałem dodać sobie do śledzenia na portalach społecznościowych najpopularniejsze osoby, które zajmują się tym tematem. Brakowało mi miejsca, gdzie mógłbym wybrać sobie kategorię, która mnie interesuje i zwyczajnie w ciągu kilku klików rozpocząć śledzenie osób, które mogą być autorytetem w interesującej mnie dziedzinie – mówi Michał Sadowski, CEO Brand24. – Potrzebę takiej usługi jak SocialNation sygnalizowały też ciągłe zapytania od klientów Brand24, którzy potrzebowali list wpływowych osób, w tematach kluczowych dla ich biznesu. Tak zrodził się pomysł na SocialNation – dodaje.
Komentatorzy już zwrócili uwagę na kilka potencjalnie ciekawych zastosowań nowego narzędzia. Maciej Budzich (mediafun) wymienia SocialNation jako jedno z narzędzi potencjalnie przydatnych dla agencji poszukujących np. blogerów do współpracy.
Wedle zapowiedzi założyciela Brand24, globalna premiera SocialNation ma nastąpić wkrótce na jednej z konferencji branżowych. Do końca roku jego zasięg ma objąć 30 krajów.
Dodajmy, że z okazji premiery nowej odsłony SocialNation MSLGROUP pokusiło się o stworzenie okolicznościowej, dedykowanej infografiki. Dzięki niej dowiadujemy się, którzy liderzy opinii mają najwięcej subskrybentów na Facebooku i Instagramie, obserwujących na Twitterze, a także jacy są najpopularniejsi blogerzy czy youtuberzy.
- Michal Sadowski