reklama
Do szkoły Filmowej w Łodzi przybyło wielu prelegentów reprezentujących znane marki oraz media. W tym roku byli to m.in. Villads Spangsberg (LEGO), Lovisa Sunnerholm (Electrolux), Oscar Colombo (illycaffè) czy Amanda Farnsworth (BBC News).
Historie klocków LEGO
Villads Spangsberg, Senior Art Director LEGO, w charyzmatyczny sposób przedstawił proces kreatywny tworzenia filmów i seriali dla dzieci. Przygotowywanie treści dla najmłodszych wymaga szczególnego podejścia – młodzi odbiorcy nie przywiązują się do marki, tylko do koncepcji bajkowego świata, wyrazistych bohaterów i atrakcyjnie opowiedzianej historii. Villads za główny przykład podał realizację The Legends of Chima, serial animowany który na stale zagościł na ekranach telewizorów dzieci całego świata, a co za tym idzie bohaterowie bajki i elementy świata przedstawionego… zagościły na półkach z zabawkami.
Green Washing
Lovisa Sunnerholm (Electrolux), producent wykonawczy filmu „The Next Black” zaczęła swoją prezentację od tego, że każdy z nas ma kiedyś takie momenty w życiu, że nie może zasnąć i rozmyśla o tym, że nazajutrz zostanie wyrzucony z pracy. Dlaczego nachodziły ją takie myśli? Miała dobry, innowacyjny produkt i mogła zrobić kolejną poprawną i nudną kampanię. Ale zaryzykowała i postawiła na swoim realizując koncepcję promocji pralek, w której skupiono się na trendzie green washingu, a lokowanie produktu było bardzo delikatne. Czym skutkowało takie podejście? Sprzedaż pralek wzrosła o 17% a zasięg kampanii po kilku miesiącach trwania oszacowano na 190 milionów odbiorców.
BBC od kuchni
Amanda Farnsworth uchyliła nieco kuchni newsroomu najbardziej cenionego medium w świecie jakim jest BBC. Dziennikarz XXI wieku musi patrzyć o wiele szerzej na przekaz medialny, który trafia do odbiorcy w telewizji, internecie, a także i jak pokazują statystyki – przede wszystkim – do użytkowników mobilnych, których ciągle przybywa.
Okazuje się także, że Brytyjczycy nadal uwielbiają podziały klasowe i wszelkiego rodzaju testy typu „do jakiej klasy należę” cieszą się tam nadal sporą popularnością, prawie tak samą jak… śledzenie na żywo w internecie życia kotów, którym zamontowano miniaturowe kamery i nadajniki GPS.
Oryginalnie i interaktywnie
Drugi dzień Filmteractive należał do młodych twórców z całego świata. Dziesięcioro z nich podczas sesji pitchingowych przedstawiło swoje pomysły na projekty interaktywne. Warto tutaj wspomnieć o Digital Stories, koncepcie polegającym na interaktywnej formie komiksowej narracji czy Createrri, która udostępnia użytkownikom urządzeń mobilnych platformę do tworzenia własnych gier wewnątrz platformy. Spore uznanie widowni zyskała także aplikacja Morphosis, która została oficjalnie zatwierdzona przez Ministerstwo Edukacji we Francji i z powodzeniem jest wdrażana jako narzędzie edukacyjne do szkół.
Bierzcie i dzielcie się – Infindie
Z kolei do mnie najbardziej przemówił mnie koncept portalu barterowego Infindie, który to zresztą startup (będący w fazie betatestów) dostał wyróżnienie od Jury. Platforma, której idee przedstawiał Ignacio Perez ma za zadanie zrzeszać niezależnych filmowców z całego świata umożliwiając im wspólne realizowanie projektów i dzielenie się różnego typu materiałami. Infindie skupia się na budowaniu starannie wyselekcjonowanej społeczności niezależnych filmowców, tworzących ogromną bazę materiałów video licencjonowanych do wolnej dystrybucji (Creative Commons). W projekcie uwzględniono także przestrzeń dla marek, które będą mogły udostępniać swoje materiały filmowcom (pacshoty, multimedia itp.) a także śledzić wykorzystanie materiałów w konkretnych realizacjach.
Nagrodzeni
Po burzliwych naradach jury uznało za najlepsze i nagrodziło dwie polskie produkcje: Digital Stories oraz Createrria: Craft Your Games. Doceniono także wspomniane hiszpańsko-szwedzkie Infinidie oraz włoskie Mash&Co.
Jak mówi Maciej Binkowski wybór nie był łatwy: Poziom zgłoszonych prac był niezwykle wysoki, dlatego bardzo długo i zażarcie dyskutowaliśmy na temat tego, kto powinien wygrać. Uznaliśmy, że „Digital Stories” i „Createrria: Craft your games!” potrzebują naszej pomocy bardziej niż inne projekty.
Festiwal zakończył się pokazami filmowymi. Widzowie najpierw obejrzeli najlepsze prace zgłoszone na konkurs Discovery: „Zawsze ciekawi. Ojciec i syn”, następnie mieli okazję zobaczyć dokumenty, o których opowiadali prelegenci Filmteractive.
Dlaczego warto?
Filmteractive jest wydarzeniem, które z roku na rok przyciąga ludzi działających w zróżnicowanych branżach, począwszy od reklamodawców, media, a skończywszy na przedstawicielach przemysłów kreatywnych. Ta oryginalna mieszanka nadaje konferencji wyjątkowy i oryginalny smak, a samo wydarzenie to obowiązkowa pozycja w kalendarium każdego, kto chce być na bieżąco z trendami, nie tylko content marketingowymi.