reklama
Smartfony stały się integralną częścią naszego życia. Mamy je ze sobą w pracy, w restauracji czy kinie. Piszemy wiadomości, robimy zdjęcia, korzystamy z GPS. Nasze oczy są nieustannie wpatrzone w ekran telefonu. Jednak czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego wybraliście telefon akurat tej marki?
Przy zakupie telefonu kierujemy się głównie takimi kryteriami jak parametry techniczne, cena czy wygląd. Jednak to nie wszystko – istnieje jeszcze druga strona medalu. Zaprezentowane 1 września na konferencji w Cardiff badania British Psychological Society Social Psychology Section wykazały, że wybór smartfona mówi o naszej osobowości.
Cechy kojarzone z markami
Heather Shaw wraz z Lancaster University przeprowadziła podzielone na dwie części studium osobowości użytkowników iPhone i Androida. W pierwszym etapie 240 użytkowników telefonów wypełniło kwestionariusze na temat cech kojarzących się im poszczególnymi markami telefonów. W drugim etapie na grupie 530 użytkowników iPhone’a i Androida wobec rzeczywistych cech testowano powstałe stereotypy.
Użytkownicy Android pokorni i uczciwi
Badanie wykazało, że użytkownicy Androida są postrzegani jako bardziej uczciwi i pokorni, ugodowi oraz posiadający otwarty typ osobowości (w mniejszy stopniu niż u użytkowników iPhone). Jednak druga część badania obaliła fakt o ugodowości i otwartości, z czego wynika, że w rzeczywistości użytkownicy smartfonów z Androidem są pokorni i uczciwi.
Posiadacze iPhone stawiają na jakość
Z ankiety wynika także, że kobiety decydują się na zakup iPhone’a dwa razy częściej aniżeli Androida. Ponadto użytkownicy iPhone ceną sobie dwa razy bardziej posiadanie telefonu wysokiej jakości. Ogólny wniosek z badania jest taki, że wybór telefonu jest zależny od osobowości użytkownika, może o nim wiele powiedzieć i jest podstawowym krokiem ku personalizacja smartfona.
Mając iPhone częściej romansujemy w pracy
Kwestią psychologiczną posiadania telefonu zainteresowała się także Kimberly Moffit, psychoterapeuta i doradca, która zauważa powiązanie naszej osobowości, smartfona i romansowania. Wedle jej badań użytkownicy iPhone są znani z “biurowego randkowania” i częściej spotykają się w tym celu prywatnie z osobami z otoczenia zawodowego. Co więcej, blisko 1/4 posiadaczy smartfonów z systemem iOS w przeciągu ostatnich pięciu lat miała romans w biurze.
Właściciele Androida uwodzą
Tymczasem użytkownicy Androida są znani jako “uwodziciele” i najbardziej prawdopodobne jest, że będą uprawiali seks na pierwszej randce. 62 procent użytkowników deklaruje, że kochało się po pierwszej randce i jest to o 5 procent więcej niż dla posiadaczy iPhone. Ponadto aż 72 procent korzysta z serwisów randkowych – dla porównania w przypadku użytkowania iPhone jest to 58 procent.
W czasach łatwiej dostępności i różnorodności telefonów wybór spośród setek innych urządzeń może być podyktowany osobistymi przekonaniami. Przeprowadzająca badania osobowościowe Heather Shaw deklaruje, że jest także ciekawa jakie odzwierciedlenie osobowości mają ściągane przez nas aplikacje. Możemy zatem w niedalekiej przyszłości spodziewać się narzędzia badającego jakie aplikacje pobieramy oraz wyników takiej analizy.