reklama
Dobrze prowadzona strategia komunikacji w social media to taka, która jest dopasowana do specyfiki odbiorców. W jej przygotowaniu niezbędne jest zrozumienie charakterystyki oraz potrzeb danej grupy docelowej i odpowiedź na pytanie czego potrzebuje nasz konsument oraz jaki serwis jest dla niego najbardziej naturalnym środowiskiem do porozumiewania się. Sprout Social przeprowadziło ankiety wśród 1000 użytkowników – Millenialsów (18-34), generacji X (35-54) oraz Baby Boomersów (+55). Ich wyniki pozwoliły na dostrzeżenie pewnych podobieństw oraz różnic. Jakich?
Każda generacja jest generacją Facebooka
Facebook z ponad miliardem użytkowników gromadzi wokół siebie wszystkie trzy pokolenia – blisko 44 procent wskazało go jako ich wybór spośród serwisów społecznościowych. Popularność serwisu jest niemalże identyczna dla pokolenia X oraz Baby Boomersów i wynosi około 65 procent. Drugą najpopularniejszą platformą wśród tych dwóch generacji jest YouTube. W przypadku Millenialsów wyniki popularności Facebooka nie różniły się tak w perspektywie korzystania z pozostałych serwisów. Podzielili oni swoje odpowiedzi pomiędzy Facebookiem (33 procent), Instagramem (22,2 procent) oraz Snapchatem (15,8 procent). Ulubionym serwisem nieco młodszych Millenialsów, w wieku 18-24 lata jest Instagram.
Jak można wnioskować na podstawie powyższych danych, Facebook jest najbardziej uniwersalnym serwisem wśród wszystkich. Warto jednak pamiętać, że komunikacja w sieci nie powinna opierać się tylko na jednym kanale. Młodsze pokolenia chętnie dzielą swoją uwagę i aktywność na różne serwisy społecznościowe. Stawia to przed markami wyzwanie, ponieważ każda sieć posiada odmienną charakterystykę i rządzi się swoimi prawami. Dlatego, aby efektywnie działać w jej obrębie, nie można stosować takich samych form komunikatów. Przeklejenie tej samej treści do kilku serwisów nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Co przyciąga poszczególne pokolenia?
Istotną kwestią jest także zrozumienie zachowań i motywacji konsumenckich. Okazuje się, że Millenialsi i pokolenie X są blisko dwukrotnie bardziej skłonni do obserwowania marek w mediach społecznościowych, aniżeli starsza generacja. Wszystkie pokolenia wykazują zainteresowanie profilem marki na tym samym etapie customer journey – przed kupnem produktu. Nie szukają jednak tych samych doświadczeń, gdyż Millenialsi podążają za rozrywką (38 procent) i informacją (42 procent). Pokolenie X za konkursami (42 procent) oraz promocjami (58 procent). Z kolei Baby Boomers są gdzieś pośrodku tych motywacji poszukując promocji (60 procent) oraz wiedzy (53 procent).
Generacje różnią się także oczekiwaniami oraz sposobami wchodzenia w interakcję z markami. 1/4 ankietowanych wskazała, że angażuje się za pomocą lajków, udostępnień oraz komentarzy na profilach marek przynajmniej raz w miesiącu. Jednak, gdy uszeregowano dane, okazało się, że robi to 30 procent Millenialsów, 32 procent z generacji X oraz 14 procent klasyfikowanych jako Baby Boomers.
Dlaczego przestają obserwować profile marek?
Każde z pokoleń wykazuje inne przesłanki do zaprzestania obserwowania profilu marki w social mediach. W przypadku X-ów jest to publikacja obraźliwych treści lub takich, które są sprzeczne z ich wierzeniami. Millenialsi robią to ze względu na złe doświadczenia (21 procent) oraz gdy uznają, że działania marketingowe prowadzone przez markę w social mediach są irytujące (22 procent).
Każde z pokoleń także poszukuje na profilach marek w social mediach innych treści, dlatego rozpoznanie demografii odbiorców jest kluczowe dla dystrybuowania odpowiedniego contentu. Musimy zrozumieć kim są nasi konsumenci oraz czego szukają, aby odpowiednio zaspokoić ich potrzeby i zachęcić ich do zakupu.
Zainteresowani w social mediach = zainteresowani zakupem?
Wśród wszystkich generacji średnio 62 procent deklaruje, że jest zainteresowanych produktami marek, które obserwuje w mediach społecznościowych. W podziale na pokolenia robi to 60 procent Millenialsów, 67 procent X-ów, czyli czyli 7 na 10 osób z tej generacji, oraz 51 procent Baby Boomersów. Dlatego tak istotną rolę odgrywają prezentowane na portalach społecznościowych treści – ponad połowa użytkowników, która je śledzi myśli nad zakupem produktu i to właśnie w rękach osób zajmujących się komunikacją w sieci spoczywa odpowiedzialność za to, na ile spełnią one oczekiwania użytkowników.
O czym warto pamiętać? Marki powinny zatem na bieżąco obserwować obowiązujące trendy oraz pamiętać, że komunikacja nie może sprowadzać się do jednego portalu. Młodsze pokolenia korzystają z wielu serwisów, więc warto odnaleźć w nich swoje miejsce i różnicować formę komunikacji odpowiednio do każdego z nich.