
reklama
Dobrze prowadzona strategia komunikacji w social media to taka, która jest dopasowana do specyfiki odbiorców. W jej przygotowaniu niezbędne jest zrozumienie charakterystyki oraz potrzeb danej grupy docelowej i odpowiedź na pytanie czego potrzebuje nasz konsument oraz jaki serwis jest dla niego najbardziej naturalnym środowiskiem do porozumiewania się. Sprout Social przeprowadziło ankiety wśród 1000 użytkowników – Millenialsów (18-34), generacji X (35-54) oraz Baby Boomersów (+55). Ich wyniki pozwoliły na dostrzeżenie pewnych podobieństw oraz różnic. Jakich?
Każda generacja jest generacją Facebooka
Facebook z ponad miliardem użytkowników gromadzi wokół siebie wszystkie trzy pokolenia – blisko 44 procent wskazało go jako ich wybór spośród serwisów społecznościowych. Popularność serwisu jest niemalże identyczna dla pokolenia X oraz Baby Boomersów i wynosi około 65 procent. Drugą najpopularniejszą platformą wśród tych dwóch generacji jest YouTube. W przypadku Millenialsów wyniki popularności Facebooka nie różniły się tak w perspektywie korzystania z pozostałych serwisów. Podzielili oni swoje odpowiedzi pomiędzy Facebookiem (33 procent), Instagramem (22,2 procent) oraz Snapchatem (15,8 procent). Ulubionym serwisem nieco młodszych Millenialsów, w wieku 18-24 lata jest Instagram.
Jak można wnioskować na podstawie powyższych danych, Facebook jest najbardziej uniwersalnym serwisem wśród wszystkich. Warto jednak pamiętać, że komunikacja w sieci nie powinna opierać się tylko na jednym kanale. Młodsze pokolenia chętnie dzielą swoją uwagę i aktywność na różne serwisy społecznościowe. Stawia to przed markami wyzwanie, ponieważ każda sieć posiada odmienną charakterystykę i rządzi się swoimi prawami. Dlatego, aby efektywnie działać w jej obrębie, nie można stosować takich samych form komunikatów. Przeklejenie tej samej treści do kilku serwisów nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Co przyciąga poszczególne pokolenia?
Istotną kwestią jest także zrozumienie zachowań
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej reklamy

Nowy żołnierz: Służba w epoce dronów, sztucznej inteligencji i cyberwojny
Ten przewodnik to kompendium wiedzy o tym, jak rozwijać kompetencje, które już dziś zmieniają oblicze armii. Dzięki lekturze ebooka zyskasz wskazówki do świadomego rozwoju umiejętności, które mogą zaprocentować zarówno w mundurze, jak i poza nim.
Kup ebooki motywacji konsumenckich. Okazuje się, że Millenialsi i pokolenie X są blisko dwukrotnie bardziej skłonni do obserwowania marek w mediach społecznościowych, aniżeli starsza generacja. Wszystkie pokolenia wykazują zainteresowanie profilem marki na tym samym etapie customer journey – przed kupnem produktu. Nie szukają jednak tych samych doświadczeń, gdyż Millenialsi podążają za rozrywką (38 procent) i informacją (42 procent). Pokolenie X za konkursami (42 procent) oraz promocjami (58 procent). Z kolei Baby Boomers są gdzieś pośrodku tych motywacji poszukując promocji (60 procent) oraz wiedzy (53 procent).
Generacje różnią się także oczekiwaniami oraz sposobami wchodzenia w interakcję z markami. 1/4 ankietowanych wskazała, że angażuje się za pomocą lajków, udostępnień oraz komentarzy na profilach marek przynajmniej raz w miesiącu. Jednak, gdy uszeregowano dane, okazało się, że robi to 30 procent Millenialsów, 32 procent z generacji X oraz 14 procent klasyfikowanych jako Baby Boomers.
Dlaczego przestają obserwować profile marek?
Każde z pokoleń wykazuje inne przesłanki do zaprzestania obserwowania profilu marki w social mediach. W przypadku X-ów jest to publikacja obraźliwych treści lub takich, które są sprzeczne z ich wierzeniami. Millenialsi robią to ze względu na złe doświadczenia (21 procent) oraz gdy uznają, że działania marketingowe prowadzone przez markę w social mediach są irytujące (22 procent).
Każde z pokoleń także poszukuje na profilach marek w social mediach innych treści, dlatego rozpoznanie demografii odbiorców jest kluczowe dla dystrybuowania odpowiedniego contentu. Musimy zrozumieć kim są nasi konsumenci oraz czego szukają, aby odpowiednio zaspokoić ich potrzeby i zachęcić ich do zakupu.
Zainteresowani w social mediach = zainteresowani zakupem?
Wśród wszystkich generacji średnio 62 procent deklaruje, że jest zainteresowanych produktami marek, które obserwuje w mediach społecznościowych. W podziale na pokolenia robi to 60 procent Millenialsów, 67 procent X-ów, czyli czyli 7 na 10 osób z tej generacji, oraz 51 procent Baby Boomersów. Dlatego tak istotną rolę odgrywają prezentowane na portalach społecznościowych treści – ponad połowa użytkowników, która je śledzi myśli nad zakupem produktu i to właśnie w rękach osób zajmujących się komunikacją w sieci spoczywa odpowiedzialność za to, na ile spełnią one oczekiwania użytkowników.
O czym warto pamiętać? Marki powinny zatem na bieżąco obserwować obowiązujące trendy oraz pamiętać, że komunikacja nie może sprowadzać się do jednego portalu. Młodsze pokolenia korzystają z wielu serwisów, więc warto odnaleźć w nich swoje miejsce i różnicować formę komunikacji odpowiednio do każdego z nich.
Reklama