X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Blogi w erze social media. Jak zmienia się ich rola?

Obchodzony 31 sierpnia Międzynarodowy Dzień Bloga to dobra okazja do refleksji nad tym, jak w czasach wszechobecnych mediów społecznościowych zmienia się rola bloga.

Blogi w erze social media. Jak zmienia się ich rola?fot. bank zdjęć shutterstock.com

reklama


Początki blogowania sięgają lat 90. – to wówczas pojawiali się pierwsi prekursorzy prowadzenia pamiętników internetowych, w których opisywano swoje życie i pasje. Ustalenie pierwszego blogera jest jednak zadaniem niełatwym – niektóre źródła podają, że był to Justin Hall, który już w 1994 roku, będąc studentem, rozpoczął blogowanie i nazywany jest “ojcem osobistego blogowania”.

Blogspot.com, wordpress.com, blox.pl, bloog.pl, blog.onet.pl czy blog.pl to najpopularniejsze serwisy blogowe. Obecnie sama forma blogów i ich charakter są zmienione, bowiem mamy do czynienia nie tylko z blogami osobistymi, ale i firmowymi, fotoblogami czy wideoblogami.

Na przestrzeni lat zmieniła się również blogosfera, czyli cała sieć społeczna blogów. Pewnym wyznacznikiem tej zmiany może być to, w jaki sposób rywalizowali ze sobą ich autorzy. Od 2005 roku Onet organizuje konkurs na Blog Roku, w ramach którego wyłaniany jest najlepszy polskojęzyczny blog. Wedle danych z Wikipedii, w pierwszych dwóch latach organizacji konkursu zgłoszono do niego odpowiednio 40 i 60 tysięcy blogów. Z biegiem czasu liczba zgłoszeń malała, a wedle ostatnich dostępnych danych, w 2014 roku zgłoszono zaledwie 2693 blogi.

Blogi w social media

Pisząc na temat obecnego stanu blogów i blogerów nie sposób nie wspomnieć o social mediach, które odegrały niezwykle istotną rolę. Wielu znanych i lubianych dziś influencerów stało się liderami opinii i zyskało na popularności właśnie dzięki działalności blogowej, którą wypromowali także na portalach społecznościowych. W serwisach takich jak Facebook, Instagram czy Snapchat mogą oni pokazać swoje życie prywatne i również w taki sposób zbudować zaufanie u swoich odbiorców. Dało im to także nowe możliwości komunikacji z czytelnikami i prezentacji nowych treści, nie tylko pisanych, ale i w formie znikających zdjęć, filmów czy zajawek zachęcających do lektury bloga.

Już w 2014 roku pojawiały się pierwsze wzmianki od Sotrendera wskazujące na to, że profile blogów i blogerów na Facebooku czy Twitterze są często bardziej popularne i angażujące niż profile marek konsumenckich, które posiadają znaczne budżety i współpracują z agencjami.

Jak więc prezentują się blogi i vlogerzy na Facebooku? Wedle ostatnich danych Sotrendera z czerwca tego roku na temat blogów i vlogów, we wspomnianym okresie szczególnie dużo storytellersów, czyli osób, które mówiły o stronie, odnotowano na Facebooku dla bloga Blog Ojciec, który notabene zwyciężył w konkursie #Hashtagi Roku 2018 w kategorii Bloger, dla bloga Oczami Mężczyzny oraz bloga szczesliva.pl.

źródło: sotrender.com

źródło: sotrender.com

Blogi te mogą pochwalić się także wysoką liczbą aktywnych użytkowników. Liczba aktywności na Facebooku dla Blog Ojciec to ponad 404 tysiące, dla szczesliva.pl ponad 285 tysięcy, a Oczami Mężczyzny ponad 261 tysięcy.

Co więcej, pięć wpisów Blog Ojciec oraz dwa posty szczesliva.pl znalazły się w rankingu najlepszych postów. W danym okresie wspomniane blogi cieszyły się znaczną popularnością w social media i angażowały swoich odbiorców.

Kiedyś blog, dziś…?

Niegdysiejszą blogosferę i czasy jej świetności możemy porównywać do aktualnej popularności youtuberów. Boom na prowadzenie blogów zostało zastąpione przez masowe zakładanie kont na YouTube. Pisanie tekstów zaś zastępowane jest materiałami wideo, w którym twórcy opowiadają o wybranych zagadnieniach.

źródło: maffashion.pl

źródło: maffashion.pl

Wydaje się także, że u wielu influencerów, którzy nierzadko rozpoczynali swoją działalność w sieci właśnie od bloga, środek ciężkości został przeniesiony na kanały w social media i to tam głównie prowadzą swoje działania, publikując przy tym teksty na blogu od czasu do czasu lub w zmienionej formie.

Przykładem tego może być Maffashion. Przeglądając archiwum bloga Julii Kuczyńskiej można dostrzec, że na początku 2016 roku na jej blogu z kilkudniową częstotliwością pojawiały się wpisy prezentujące ją w różnych stylizacjach i odsłonach. W tym roku zaś przeważają treści przeglądowe na temat trendów, stylizacji gwiazd, wydarzeń, kosmetyków czy modnych dodatków. Influencerka jest jednak niezwykle aktywna w social media i prężnie rozwija swój profil na Instagramie, a także Facebooku.

Niemniej jednak wciąż to właśnie na blogach znajdziemy te wartościowe, pełnowymiarowe treści, które będą tzw. evergreen contentem, o czym może świadczyć np. ogromna popularność blogów kulinarnych. Wszelkie materiały poradnikowe mogą być wyszukiwane przed internautów w dowolnym momencie, a publikowane na blogach teksty nie znikną w otchłani newsfeedów.

Motywacje twórców

Należy pamiętać także, że pierwsze blogi powstawały, ponieważ internauci chcieli prowadzić swoje dzienniki i przede wszystkim dzielić się swoimi przeżyciami czy wiedzą. Korzystali z nieskomplikowanych, nierzadko nawet takich samych szablonów, bo kluczowy był sam przekaz, a nie jego forma.

Dziś blogi stały się na tyle ważnym narzędziem, że rozpatruje się je także pod kątem korzyści finansowych i potencjalnych współprac z markami, a także content marketingu. Twórcy chcą pokazać się światu, myśli nie tylko o tym, czym podzieli się ze światem, ale jak to zrobi – jakich zdjęć użyje, w jaki sposób obuduje przekaz, co przyciągnie uwagę czytelnika i pomoże dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

Media społecznościowe i blogi

Niegdyś social media i blogowanie były zupełnie oddzielnymi obszarami do komunikacji. Blogi kojarzyły się z długimi, często poważnymi czy osobistymi treściami. Były pierwszym miejscem, w którym twórcy dzielili się bieżącymi informacjami. Wraz ze wzrostem popularności mediów społecznościowych to one przejęły tą ostatnią rolę, kojarząc się z krótkimi i spontanicznymi postami. Dają one także możliwości promocji treści z bloga i w ten sposób przekierowywania do internetowych pamiętników. Co więcej, mogą być także motywatorem do tworzenia takich materiałów, odnośniki do których warto udostępnić na kanałach takich jak Facebook, Twitter czy Instagram. Obecnie media społecznościowe i blogi zdają się więc uzupełniać.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail