X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Najlepsze kampanie social media 2018 – Polska

Jakie kampanie w mediach społecznościowych realizowane w 2018 roku zasługują na wyróżnienie? Które działania zyskały uznanie ekspertów? Prezentujemy najlepsze kampanie tego roku wraz z komentarzami przedstawicieli agencji.

Najlepsze kampanie social media 2018 – Polskaźródło: shutterstock.com

reklama


Grudzień to czas podsumowań, a więc i moment na to, aby spojrzeć na wszystkie działania podjęte w sieci 2018 roku oraz wybranie tych, które zasługują na szczególne wyróżnienie. Jak co roku poprosiliśmy ekspertów z agencji, aby wskazali najlepsze w ich opinii kampanie social media tego roku. Wśród najczęstszych typów pojawiała się kampanie Netflix, Małomiasteczkowy, Ikea a także EB. Po zestawieniu ich wszystkich, każdy specjalista przygotował komentarz na temat jednej kampanii. Przedstawiamy je wedle chronologii ich uruchomienia. Które marki wyróżniły się na tle innych i zostały wyróżnione przed ekspertów?

Black Mirror

Nie od dziś wiadomo, że Netflix dostarcza widzom nie tylko doskonałych produkcji, ale i oryginalnych form ich promocji. „Czarne lusterko” to projekt promujący kolejny sezon związanego ze światem social media i nowych technologii serialu Black Mirror. Pojawili się w nim znani youtuberzy – Krzysztof Gonciarz z Kasią Mecinski, Martin Stankiewicz, Grupa Filmowa Darwin oraz emce. W styczniu zaprezentowali oni 4 filmy trwające od kilku do kilkunastu minut. Przedstawiono w nich historie inspirowane serialem – historię pary twórców internetowych, którzy muszą zmierzyć się z konsekwencjami rozstania w social media, informację, o tym, że dziecko może mieć w sobie gen zabójcy, odizolowanie się od realnego świata i ucieczkę w wirtualną rzeczywistość, a także aplikację dla związków. Kampania wykorzystująca potencjał influencerów odbiła się echem w social media, a najpopularniejszy z materiałów obejrzano ponad milion razy.

Szymon Ślipko, CEO/Strategy Director – Shake Hands

Szymon Ślipko

O sukcesie projektu „Czarne Lusterko” możemy mówić z kilku powodów. Pierwsze to wykorzystanie influencerów, których świat całkowicie kręci się wokół nowych technologii, like’ów, subów, wirtualnych pochwał, a więc wszystkiego tego co pojawia się w wielu odcinkach Black Mirror i ma w efekcie opłakane konsekwencje. Odbiorcy kampanii na realnych, znanych im osobach widzą jakie są/mogą być konsekwencje bezmyślnego podążania za nowymi technologiami, trendami, bezmyślnymi zmianami w społecznych zachowaniach. To dużo więcej aniżeli pokazanie tych zjawisk poprzez aktorów, wywiady z filozofiami, socjologami, które i tak trafiają do „baniek” bardziej świadomych problemów, a nie zwykłego Kowalskiego. Duże zaangażowanie w dyskusje, liczne głosy, że filmy twórców wystraszyły ludzi, otworzyły im oczy na pewne problemy, pokazuje, że kwestie problemów, które niosą za sobą nowe technologie, można pokazać bez milionowych nakładów na produkcję telewizyjna. To także jasna wskazówka, jak komunikować takie problemy społeczne i kto może szybciej, autentyczniej zwrócić na nie uwagę głównie młodych ludzi. Po obejrzeniu filmów „Czarne Lusterko” można już… nie oglądać Black Mirror na Netflixie. Pewnie nie takie było założenie kampanii, ale moim zdaniem twórcy maksymalnie w swoich realizacjach pokazali zagrożenia, pułapki świata zmienianego przez technologie.

Podlaskie. Zasil się naturą!

Województwo podlaskie zrealizowało kampanię promującą region i zachęcającą do przybycia do niego mieszkańców dużych miast, szczególnie Warszawy, oraz obcujących z nowymi technologiami. W ramach działań w social media zachęcano do bycia offline i skorzystania z walorów tego regionu. Zapewniano, że wyjazd na weekend mógłby zapewnić uzależnionym od technologii cyfrowy detoks. Na Facebooku, Instagramie, a także LinkedInie, gdzie dotąd nie promowało się żadne województwo, pojawiały się specjalne grafiki, m.in. z parafrazami tzw. korpomowy. Wielowymiarowa kampania prezentuje region jako miejsce, w którym wytchnienie wśród natury znajdą zapracowani i chcący odzyskać równowagę warszawiacy.

źródło: facebook.com/podlaskie.travel

źródło: linkedin.com/company/podlaskie-travel

Anna Ledwoń, Co-founder & Creative Director – More Bananas

Anna Ledwoń

To spójna kampania, która wypromowała Podlaskie i zdecydowanie wyróżniła ten region na tle innych w Social Media. Spójna i przemyślana od początku do końca. Skutecznie pokazuje, jak być online, jednocześnie będąc offline i umiejętnie, nienachalnie, bez moralizatorstwa łączy ze sobą te dwa światy. Wykorzystała do tego świetny insight – 90% swojego czasu spędzamy we wnętrzach, więc “zasilenie się naturą” jest kluczowe dla naszego zdrowia. Zresztą to także świetne nawiązanie do obecnych trendów: przystań, odetchnij, odpocznij. Ta kampania stawia człowieka w centrum uwagi – a nie region sam w sobie, co zdecydowanie odróżnia ją na tle innych. Zachwyca również warstwa wizualna (zdjęcia, przygotowane spoty filmy) oraz audio (nagrane dźwięki natury). Bez żadnych udziwnień i ulepszeń, minimalistycznie, tak jak stworzyła to natura.

Tymczasem EB

W lipcu tego roku marka EB wystartowała z projektem „Tymczasem EB”, do którego zaangażowano czterech raperów – Sokoła, Pezeta, Żabsona i Sitka. W ramach kampanii na YouTube prezentowano nie tylko reinterpretacje najważniejszych muzycznych kawałków raperów, których wzajemnie dokonywali, ale i materiału zza kulis ich powstawania pokazujących odbiorcom, jak przebiegała praca nad nimi. Materiały wideo wraz z przearanżowanymi teledyskami publikowano sukcesywnie, we wskazanych terminach sierpniu i wrześniu na YouTube, a liczba ich odsłon jest imponująca. Zwieńczeniem projektu rozbrzmiewającego w social media był wspólny koncert artystów w krakowskim Teatrze Słowackiego, który transmitowano na żywo.

Anna Ortman, Social Media Manager – Insignia

Anna Ortman

Marka EB postawiła, moim zdaniem, najlepiej jak mogła w komunikacji do swojej grupy docelowej. Postawiła na polski rap, wybierając do współpracy 4 raperów tworzących doskonałą muzyczną kolaborację. Pierwszy z serii i zarazem najbardziej efektywny klip – „Chcemy być wyżej” w wykonaniu Sokoła po tygodniu od premiery wykręcił ponad 7 milionów wyświetleń na YouTube. Całość komunikacji osiągnęła blisko 40 milionów wyświetleń, sprawiając, że o Tymczasem EB było głośno w całym internecie, teledyski na stałe gościły na liście jako nr 1 w karcie Na Czasie. Cała kampania była też doskonale zaplanowana w czasie. Marka ciągle przypominała się użytkownikom dzięki przeplatającej teledyski serii docuseries. Pozwoliły one na ciągłość kampanii, wejście użytkownika w środek procesu, pokazanie mu czegoś więcej, czegoś wyjątkowego i skierowanie jego uwagi na kolejny krok, kolejny teledysk, a na finale koncert. Podsumowując: świetna strategia, doskonale odnalezione insighty, dobrze zaplanowane rozłożenie komunikacji kampanii w czasie, nienachalne dotarcie głównie przez kanały artystów i wytwórni, unikalny livestreaming wydarzenia, którego nie da się powtórzyć i przede wszystkim świetny, wyjątkowy i bardzo mocno osadzony na insightach content! Oby więcej takich kampanii!

Besos, kochani!

Po raz drugi w tegorocznym zestawieniu pojawia się Netflix. Tym razem jednak z promocją nowego sezonu serialu Orange Is New Black. Kampania została okrzyknięta przez wielu użytkowników social media jedną z najlepszych reklam serialu . W roli głównej wystąpiła Magda Gessler, która odegrała scenę więźniarki Red. Wideo w którym restauratorka znana z programu „Kuchenne rewolucje” krzyczy i rzuca jedzeniem stało się viralem, a dopasowanie postaci zachwyciło odbiorców. Materiał na YouTube obejrzano blisko 940 tysiące razy, a kluczem do sukcesu wydaje się być dobór bohaterki kampanii i osadzenie jej w serialowej koncepcji.

Nikola Jaruga, Social Media Manager – Kamikaze

Nikola Jaruga

Netflix robi to dobrze! Oprócz tego, że ich seriale pokochały miliony ludzi na całym świecie, niejednokrotnie udowodnili, że potrafią świetnie bawić się swoimi produkcjami. Zapowiedź szóstego sezonu Orange Is The New Black, czyli jednego z hitowych seriali Netflixa, zrobiła prawdziwą furorę w sieci! Wszystko dzięki gościnnemu udziałowi Magdy Gessler, która cała na pomarańczowo, ze swoim charakterystycznym poczuciem humoru i ekspresyjnymi gestami, urządziła w krótkim spocie rewolucję w więziennej kuchni. Nie bez powodu video stało się w kilka dni totalnym viralem. Udział Gessler nie był tutaj przypadkowy, nie ma ona co prawda bezpośredniego związku z amerykańskim serialem, natomiast jej charakter i styl bycia w 100% wpisuje się w klimat serialowych postaci. Ujęcia zmontowano na tyle dobrze, że część widzów dała się oszukać i sądziła, że Magda Gessler wystąpi w 6. sezonie jako więźniarka z Litchfield! Zabawny, przemyślany i dobrze zrobiony spot, oby więcej takich w 2019!

Wyborowa – Przy Stole

Budowanie realnych więzi w erze social media nie należy do zadań łatwych. Wgapieni w smartfony czasami zapominamy, gdzie jest granica pomiędzy światem rzeczywistym, a wirtualnym. W dostrzeżeniu jej ma pomóc kampania Wyborowej, której twarzą jest Maciej Zakościelny. Zwraca ona uwagę na to, że rozmowa przy wspólnym stole to najbardziej uniwersalny kontekst budowania relacji, który funkcjonuje podobnie jak uwielbiane przez nas platformy społecznościowe. Twórcy kampanii, która ujrzała światło dzienne we wrześniu, przypominają jednak, że powstał on jeszcze przed wszystkimi komunikatorami. Podczas wymiany opinii przy nim nie ograniczają nas filtry czy blokady. Reakcje osób zebranych wokół stołu widać zaś już na pierwszy rzut oka. Dzięki temu zrzesza on wokół siebie ludzi i inspiruje do zacieśniania więzi, do czego zachęca producent alkoholu.

Rafał Sowiński, Senior Content Designer – Social Frame

Rafał Sowiński

To może nieco dziwne stwierdzenie jak na osobę, która zawodowo zajmuje się mediami społecznościowymi, ale jednak muszę to powiedzieć: wszyscy mamy chyba czasami wrażenie, że social mediów jest w naszej codzienności po prostu za dużo, a prawdziwe życie dzieje się gdzie indziej. Z takiego założenia wyszli twórcy kampanii „Stół społecznościowy” promującej Wyborową. Wódka to produkt trudny do eleganckiej, a zarazem autentycznej promocji – w reklamach widzimy ją w kontekście spotkań statecznych dżentelmenów, w rzeczywistości… no cóż, sami wiemy, bywa różnie. Kampania Wyborowej dość zachowawczo wpisuje się w koneserski dyskurs wódki, próbując zarazem włączyć ten produkt w znane z rynku piwa pojęcie „kraftowości”. Jednocześnie wykorzystuje jednak interesujący paradoks: poprzez media społecznościowe namawia odbiorców, by od tych mediów społecznościowych odeszli i skupili się na prawdziwych więziach – przy stole. W ten sposób „naturalnie” kontrowersyjny produkt, zostaje osadzony w szeregu pozytywnych wartości – takich, jak gościnność czy przyjaźń, zaś kreacje reklamowe dość swobodnie operują skojarzeniami z „oznaczaniem”, „udostępnianiem” i „akceptowaniem zaproszenia”. Proste, a przyjemne!

Małomiasteczkowy

Dawid Podsiadło, po pewnym czasie działalności i wydaniu dwóch płyt, zdecydował się na przerwę w karierze i obecności w social media. Nikt chyba nie spodziewał się jednak z jakim przytupem wróci on do świata muzyki. Jesienią artysta promował swoją nową płytę oraz trasę koncertową, wykorzystując do tego różne kanały i nietypowe rozwiązania. Kluczową rolę odegrały tutaj media społecznościowe. Na Facebooku i Instagramie pojawiały się grafikami w charakterystycznym dla artysty, nieco humorystycznym, stylu. Wszystkie utrzymywano w podobnej, spójnej konwencji i kolorystyce. W ramach działań i jednej z udostępnionych grafik, na której znajdował się napis „7175PLYTA”, fani artysty, po wybraniu wskazanych cyfr oraz cyfr znajdujących się przy literach „PLYTA” na klawiaturze, mogli dodzwonić się do wróżbity Dawida, który udzielał wskazówek, a czasami nawet i do samego artysty. Co więcej, Podsiadło sprzedawał także swoje płyty w kiosku przed Pałacem Kultury, co wcześniej zakomunikował na swoich kanałach w sieci. Udowodnił tym samym, że dobra kampania nie wymaga ogromnych nakładów finansowych i technologicznych, ale pomysłu spójnego z osobowością artysty.

źródło: facebook.com/podsiadlo.dawid

źródło: instagram.com/dylanwishop

Adam Kozłowski, VP Digital, Account Director – Monday

Adam Kozłowski

Premiera płyty “Małomiasteczkowy” Dawida Podsiadło to kampania, która wygrywa bezpretensjonalnością, prostotą i konsekwencją w narracji, niezależnie od kanału. Social, outdoor, ambient grają w jednym rytmie i tonacji. Nie brakuje tu również kreatywności. Przy czym nie chodzi o prześciganie się w fajerwerkach technologicznych czy odjechanych digitalowych formatach. Narzędzia nie przykrywają przekazu. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że Dawid bawi się digitalowym kanonem, miesza copy z grafiką, ignoruje świętą zasadę 20% tekstu na grafice. Każda kreacja, treść, copy brzmi i wygląda tak, jakby to właśnie Dawid je tworzył. W kampanii mieliśmy Wróżbitę Dawida, który instruował, jak znaleźć tajny małoprofilowy profil na instagramie. Była małomiasteczkowa akcja z Dawidem sprzedającym płyty w zielonym kiosku pod Pałacem Kultury. Były małomiasteczkowo prowadzone profile na Facebooku i Instagramie. Małomiasteczkowy outdoor, który atakował nasze ulice. Małomiasteczkowy marketing, który pociągnął za sobą wielkomiejskie masy. Masno!

Nowa Bovska Skoda

Rewolucyjnym wydarzeniem w świecie reklamy i social media była także emisja spotu… na żywo. Na wielu kanałach, w tym Facebooku i YouTubie, 6 października transmitowano kręcenie 60-sekundowego spotu. Zaraz potem można było obejrzeć także koncert Bovskiej, którą to zaangażowano w promocję. To pierwsza tego typu akcja w Polsce,w  której reklama powstawała na żywo. Nie było miejsca na powtórki, poprawki i modyfikacje graficzne, a wszelkie potknięcia artystki wykonującej utwór Roya Orbinsona „You Got It” lub realizatorów były nieodwracalne. Wydarzeniu towarzyszyły komentarze Rafała Masnego znanego z kanału Abstrachuje TV. Jaki wyglądał efekt finalny?

Marta Janus, Social Media Manager – GoldenSubmarine

Marta Janus

Marka ŠKODA wyemitowała reklamę na żywo, zatytułowaną  „Nowa Bovska Fabia Live”. Wielokanałowa transmisja na żywo została przeprowadzona jednocześnie w telewizji TVN, na portalach Gazeta.pl, WP.pl, na platformach Facebook i YouTube, kanałach influencerów oraz w kinie Cinema City Arkadia i na ekranach telewizyjnych w sklepie MediaMarkt.

Skoda ma pomysł na marketing i konsekwentnie go realizuje. Samochód i muzyka? Według mnie to strategia idealna – to właśnie w nim słuchamy najwięcej muzyki i to takiej której nie słuchamy przy innych ;) Czy dobór artystki był dobry? Nie mnie oceniać – fanką jej nie jestem. Myślę, że ktoś bardziej rozpoznawalny zrobiłby większe „zamieszanie”. Za co należy się jednak wielki szacun? Podobno 15  minut przed wejściem na antenę zgasła połowa scenografii z neonami, ale sytuacja została opanowana. Można? Można.

Ikea – Przyda się

Przy okazji listopadowego święta zakupów, czyli Black Friday, Ikea zaproponowała nieco inne podejście do tegoż wydarzenia. W dniu, kiedy większość zakupów jest spontaniczna i impulsywna, marka postanowiła zwrócić uwagę na ilość oraz wartość posiadanych przez nas już przedmiotów. Tym samym wpisała się w ideę braku marnowania. Zaprezentowano wirtualną, darmową kolekcję „Przyda się”, czyli graficzne wariacje przedmiotów, które kupiono, ale dotąd nie zostały użyte. Działania te miały zachęcić do rozsądniejszych decyzji zakupowych i zainspirować do dania drugiego życia przedmiotom, które już posiadamy w swoim domu. Marka pokazała się jako głos rozsądku wśród szeregu komunikatów krzyczących, aby kupić produkty w specjalnej cenie z okazji Black Friday.

źródło: facebook.com/IKEApl

Agnieszka Sosnowska, CEO – Biuro Podróży Reklamy

Agnieszka Sosnowska

Podczas listopadowego Black Friday niemal wszystkie sklepy krzyczały plakatami o promocjach, korzystnych ofertach i niskich cenach, ale nie IKEA. Zamiast tego najpopularniejsza szwedzka sieć w swoich przekazach na Facebooku proponowała zatrzymanie się na chwilę w tym pędzącym świecie i zastanowienie się nad zakupami oraz konsumpcjonizmem. Akcja miała na celu zwrócenie uwagi na duży problem, jakim jest nadmierne gromadzenie przedmiotów, a następnie ich wyrzucanie. To, że regularnie będziemy opróżniać szafę i robić miejsce na nowe przedmioty, nie oznacza, że te, które wylądowały na śmietniku, znikną z powierzchni Ziemi. Ikea uświadamia i zachęca, aby zamiast spontanicznych zakupów, zastanowić się nad nad ideą “zero waste” i możliwością nadawania przedmiotom drugiego życia. Słuszna idea, ciekawy pomysł na wyróżnienie się na tle działań konkurencji i klasyczne, ikeowskie grafiki dały w rezultacie ciekawą kampanię, obok której ciężko było przejść obojętnie.

Jakie kampanie najbardziej przypadły Wam do gustu? 


Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail