X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Co zmieniło się na Facebooku w roku 2019

Jakie zmiany zaszły w roku 2019 na Facebooku?

Co zmieniło się na Facebooku w roku 2019źródło: shutterstock.com

reklama


Nadszedł czas na wielkie podsumowanie tego, co wydarzyło się w roku 2019 na Facebooku. Specjalnie dla Was, pogrupowaliśmy i opisaliśmy najważniejsze zmiany.Dotyczą one polityki prywatności, ustawień, nowych funkcji, itd. Zobaczcie jak wyglądał rok 2019 dla tego serwisu.

Facebook z nowym logo

źródło: Facebook.com

Mówiąc o roku 2019 i zmianach na Facebooku, nie można zacząć inaczej, niż od logo. To ważna decyzja, która ułatwi identyfikację aplikacji należących do jednej rodziny. Od teraz, włączając Instagrama, WhatsAppa, widzimy logo Facebooka, a tym samym mamy pewność, iż te aplikacje do niego należą.

Nowy wygląd serwisu

W rok 2019, Facebook wkroczył z nową zakładką “Page Quality”. Jej zadaniem była pomoc osobom zarządzającym stroną zrozumieć pewne zachowania i działania, a także uzyskania wglądu do usuwanych treści. To jednak nie jedyne zmiany w wyglądzie i mobilności serwisu. Od niedawna bowiem, każdy użytkownik Androida może przesyłać zdjęcia 3D, co wcześniej było możliwe jedynie dla użytkowników iOS-a.

Pojawił się również pomysł na zakładkę “ulubieni” na naszym stories, o czym dość niedawno poinformowała nas Jane Manchun Wong:

Ale to nie wszystko w kwestii Stories. Obok ulubionych, mamy także nowy layout. Pozwolił on moderować nasze stories nawet z głównego ekranu, co, nie ukrywamy, ułatwiło użytkowanie serwisu.

Zmieniła się również dynamika zdjęć, które umieszczamy w swoich postach. Obrazy są bardziej kolorowe, bardziej dynamiczne lub wyróżniające wybraną grafikę. Co ciekawe, naciskając przycisk like lub komentując, nasza aktywność jest zapisywana w historii aktywności i to nie jest nowością. Jednak całkiem nową opcją jest możliwość jej wyczyszczenia, czy chociażby usuwanie like’ów i reakcji pod postem.

źródło: wersm.com

Facebook zwrócił również uwagę na fakt, że nasze tablice przepełnione są zdjęciami małych dzieci i w tym roku stworzył wtyczkę, która pozwoli je zablokować.

Zmiany w ustawieniach grup

Mówiąc o zmianach w grupach tematycznych, trzeba zacząć od tej, która miała pomóc lepiej zrozumieć jej poziom prywatności. Użytkownicy skarżyli się, że nie do końca są pewni tego, jakie ustawienie co oznacza. Od tego roku, mamy wpływ nie tylko na to, kto może zobaczyć posty w grupie, ale również na to, czy znajdzie się ona w wyszukiwarce, czy nie. I tak, wszystko stało się przejrzyste i jasne, gdyż obecnie wygląda to w następujący sposób:

źródło: newsroom.fb.com

Serwis zajął się również filtrami w związku ze słowami kluczowymi w grupach. Gdy nieodpowiednie słowa zostana użyte w “delikatnych” dyskusjach, zostanie wysłana informacja do administratora, który zdecyduje, czy pozwolić na publikację danemu członkowi.

Zmiany w reklamach i ich formatach

Na Facebooku w tym temacie działo się naprawdę dużo. Jedną z istotniejszych okazało się być ograniczenie możliwości reklamy pseudoleków. Od niedawna, serwis sprawdza rzetelność informacji o lekach i suplementach i likwiduje te, które nie są zgodne z prawdą lub wprowadzają użytkowników w błąd.

Sam format reklam również uległ zmianie. Nasze oczy od niedawna mogą cieszyć reklamy interaktywne, będące grami, czy wykorzystujące technologię AR.

W dodatku, testowana była również możliwość dokonania ich zakupu od razu z poziomu aplikacji. Niestety, jest ona dostępna tylko dla wybranych firm.

Format reklamy w wersji mobilnej również uległ zmianie. Od tego roku, długość linijek wyświetlanego nad postem tekstu zmniejszyła się z 7 do 3. Gdy chcemy przeczytać cały opis, musimy kliknąć “zobacz więcej”. Rozmiary zdjęć również zredukowano do 4:5.  Gdy treść wizualna będzie większa – zostanie zakryta.

źródło: facebook.com/business

Facebook nie przygotował jednak ułatwień tylko dla firm, ale także konsumentów. I tak, od 2019 roku, możemy bardziej kontrolować dane, które są wykorzystywane przez odwiedzane przez nas strony. I tak, możemy zupełnie odłączyć się od reklam z naszymi preferencjami, a nasze dane zostaną zapisane na serwerze Facebooka lecz nie będą wykorzystywane, albo przesłać zgodę na przetwarzanie naszych danych osobowych do konkretnych firm.

Troska o innych

Obok pomocy weteranom, bezdomnym czy małym firmom, Facebook zwrócił też uwagę na ważne problemy. Co więcej, za większość z nich odpowiedzialny jest rozwój portali społecznościowych. I tak, w trosce o młodsze dzieci i ograniczenie komentarzy i treści nacechowanych seksualnie, wprowadził zakaz używania emoji właśnie w takim kontekście.

Serwis postanowił również wykorzystać AI w walce z tzw. revenge porn. Revenge porn, to intymne zdjęcia byłych partnerów, które wykorzystywane są w zemście. Facebook aktywnie wykryje nagie obrazy lub filmy udostępniane bez zgody na Facebooku i Instagramie. Uruchomiono także centrum pomocy: “Nie bez mojej zgody“, gdzie ofiary mogą szukać wsparcia. Dodatkowo, stało się również miejsce bardziej przyjaznym kobietom, gdzie ich prawa stały się jeszcze bardziej zaznaczone w kontekście działania i użytkowania Facebooka.

2019 – bez problemów się nie obyło!

Niewątpliwie Facebook wprowadził dużo nowych, ciekawych rozwiązań. Jednak wciąż z tyłu głowy mogą siedzieć nam trzy najważniejsze wpadki. Pierwsza z nich, to wyciek 419 mln numerów telefonu użytkowników Facebooka. Prawdopodobnie, były one również połączone z identyfikatorami użytkowników. W wielu przypadkach owe dane zawierały prawdziwe imię i nazwisko.

źródło: techcrunch.com

Co prawda, sam Facebook mówi, że wyciek ten dotyczył starego zbioru. Jednak pamiętajmy, że wciąż na pewno wielu użytkowników pozostało przy tym samym numerze telefonu.

Kolejna wpadka miała miejsce podczas awarii serwisu społecznościowego. Wówczas, zamiast zdjęć zostały ukazane algorytmy sztucznej inteligencji. Pokazało to tym samym, w jaki sposób AI widzi nasze zdjęcia, a wiele osób zaczęło rozkładać na czynniki pierwsze sposób działania algorytmów na Facebooku.

I w końcu nadszedł czas na ulubiony temat ekonomistów, finansistów, marketerów i w ogóle użytkowników serwisu – waluta Libra. Właściwie na temat jej problemów można by pisać godzinami. W momencie, gdy Facebookowi udało się uregulować sporne kwestie, zaczął się inny, poważny problem – odeszli od niego partnerzy. W dodatku, zaczęło się tez mówić o zagrożeniach dla waluty będącej w obiegu oraz kwestiach etycznych i prawnych. Jak podaje Facebook, nikt nie zamierza się jednak w tym temacie poddać. Pozostaje tylko jedno pytanie: co w tej kwestii przyniesie nam rok 2020?

Promuj biznes na łamach SOCIALPRESS.pl!

Zobacz możliwości reklamy w portalu

Reklama


Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail