reklama
W czasie konferencji Imagination Day 9, która odbyła się 3 grudnia br., uczestnicy dowiedzieli się, jak na kreatywność oraz na obecne trendy w marketingu patrzą międzynarodowi eksperci.
Choć nadążanie za nowymi narzędziami jest istotne, to uchwycenie tego, co naprawdę jest skuteczne powinno iść w parze z impactem społecznym. Współczesnemu odbiorcy nie wystarczy wyłącznie promocja produktu, ważne jest przekazywanie idei, dobrze dopasowana rozrywka, a jej formy powinny być oderwane od dotychczas znanych nam schematów.
Przebieg wydarzenia
Tegoroczna edycja konferencji Imaginaton Day była wyjątkowa, a rekordowa frekwencja w sali premierowej Multikino Warszawa Złote Tarasy, pokazała, że branża komunikacji marketingowej i kreatywnej potrzebuje takich wydarzeń. Blisko 800-osobowa publiczność pozostała do ostatniej prelekcji, by poznać punkt widzenia wszystkich światowych gości. Ich determinacja wynikała z chęci poszerzenia własnych horyzontów, znalezienia inspiracji oraz motywacji do dalszej, kreatywnej pracy.
W tym roku udział w konferencji wzięli m.in.: Pia Af Hällström, Creative Director & Partner z Works Finland, Chris Chapman, Art. Director, Droga 5, Jeff Nelson, Chief Technology Officer z Blavity oraz albański artysta Vasjen Katro. Konferencję poprowadził Maciej Sawicki.
Start Making Sense!
Występujący podczas Imagination Day mówili o olbrzymim potencjale i mocy sprawczej agencji. To przecież tam pracują jedne z najbardziej kreatywnych umysłów. Co więcej, mają oni coraz większą potrzebę doświadczania sensowności swoich działań. Kreatywni zmieniają myślenie, dbają o swoją swobodę i przestrzeń, aby móc tworzyć nowe, wartościowe rzeczy. Szczególnie, że ze sceny nawoływano, aby nie retuszować rzeczywistości. Jak wskazywano, działania reklamowe powinny stać po stronie prawdziwego życia, tylko z niego wynikać, a nie ukazywać je poprzez retusz i ingerencję Photoshopa.
Odbiorcy są coraz bardziej świadomi i oczekują od marek czegoś więcej. Jak wskazuje Łukasz Skalik, idee nie tylko tworzą przekazy, ale zmieniają także nastawienie i postawy. Dlaczego bowiem słysząc Św. Mikołaj widzimy Mikołaja z reklamy Coca-Coli, a nie Świętego z ikony? Na tym właśnie polega siła przekazu reklamowego. Reklama Coli pojawiła się w 1930 roku, a my mamy wrażenie, że tak było zawsze. Czy marki mogą więc zmienić świat? Czasami nie najprostsze rozwiązania, które zwiększą sprzedaż są najlepsze, a te, które są holistyczne, które będą miały siłę zmieniania zachowań.
Dla Łukasza Skalika zauważalne było także przenikanie się różnych porządków, wychodzenie poza granice obecnych form. W tym jednym, lekko pompatycznym zdaniu można byłoby według niego pomieścić ten zauważalny trend w myśleniu środowisk kreatywnych. Transgresja nie tylko zachowań, nośników i form, ale także podejścia i myślenia o reklamie oraz działaniach interaktywnych. Reklama przenika się ze sztuką, a formy statyczne łączące się z dynamicznymi (statyczny plakat z płynącymi formami 3D ukazującymi ruch i zmienność świata social mediów). Jak tłumaczył Skalik:
To, co robimy w branży kreatywnej, to nie są proste recepty. Rzeczy, które robimy są skomplikowane i są odbiciem naszych czasów. Ludzie potrzebują czegoś więcej, a działania reklamowe muszą odpowiedzieć na ich potrzeby.
Czy Polska jest gotowa na transgresję? Czy twórcy i klienci są gotowi na takie myślenie? Czy może to już się dzieje, ale dzieje się tak offowo, że nie mamy tego świadomości? I czy w ogóle nasz rynek i odbiorcy są gotowi na wielowymiarowość przekazów? Do takich refleksji skłoniono uczestników Imagination Day.
Istotnym wątkiem było także spojrzenie na ogólne funkcjonowanie branży kreatywnej. Według danych z 2019 roku już 60% przedstawicieli branży jest na granicy wypalenia zawodowego. Prelegentka z agencji Wörks z Finlandii mówiła o swoich ambicjach, aby jej pracownicy dotrwali w branży reklamowej do emerytury. Pomóc w tym ma m.in. praca nie dłużej niż po 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu (a być może nawet i przez 4 dni), przeznaczanie czasu na przebywanie z rodziną i rozwój osobisty, a także kreatywne otoczenie i przestrzeń, które pomogą im utrzymać tą kreatywność. Dzięki temu pracownicy są mniej znużeni i bardziej efektywni.
The Ads They Are a-Changin’
Zapomnijmy o utartych schematach, o tym co znamy. Mimo znaczących zmian wynikających ze wciąż unowocześnianych narzędzi komunikacji, nieustannie powielamy te same wzory – w wizualizacji, sposobie przekazu itd. Zapomnijmy o nich już teraz, by zacząć tworzyć od nowa – całkiem nowe kampanie.
– nawoływał w pierwszej prelekcji Tom Goodwin, Head of Innovation – Zenith New Jork.
Podejście do reklamy powinno być bardziej empatyczne, a nie wyłącznie oparte na statystykach, tabelach. Zapominamy o emocjach i instynktach – a to właśnie one są ważne, aby stworzyć skuteczną komunikację z ludźmi
– mówiła Amaya Coronado, CEO z LOLA Mullen Lowe Spain, Madryt.
Amaya w swojej prezentacji pokazywała efekty naszych bezwiednie dawanych lajków i reakcji w social mediach.
Ilu z nas ma plany na weekend, a kiedy przychodzi sobota rano decydujemy się zostać w domu i zamówić jedzenie?
– pytała retorycznie Lauren, ze sceny tegorocznej konferencji Imagination Day.
Współautor artykułu: Łukasz Skalik