reklama
Imprezy z influencerami przyciągają tłumy młodych ludzi. Dlaczego warto organizować spotkania z twórcami internetowymi, na których pojawiają się głównie nastolatkowie?
Autorytet pokolenia Z
Zdecydowana większość polskich nastolatków (82,5%) bardzo intensywnie – prawie cały czas w ciągu dnia – korzysta z internetu. Pod tym względem młodzi Polacy wyprzedzają nastolatków ze Stanów Zjednoczonych (65%) i Wielkiej Brytanii (37%)[1]. Nie powinien zatem dziwić fakt, że to właśnie w sieci młodzież spotyka osoby, które stają się ich idolami. Rosnąca popularność twórców internetowych doprowadziła do tego, że influencerzy nie tylko zyskują sympatię nastolatków, ale często są dla nich autorytetami lub wzorami do naśladowania. Zatem jednym z najważniejszych powodów, dla których warto organizować spotkania z twórcami internetowymi, jest troska o zaspokojenie potrzeb pokolenia Z, czyli osób urodzonych po 1995 roku. Młodzież od zawsze stara się naśladować swoich idoli. Teraz, w dobie internetu są nimi przede wszystkim twórcy internetowi.
Spotkania z gwiazdami internetu – popularne nie tylko w Polsce
Influencerzy coraz częściej wychodzą poza sieć – można ich zobaczyć w popularnych programach telewizyjnych lub usłyszeć w audycjach radiowych. Ma to wielki wpływ na wzrost ich rozpoznawalności, co w następstwie przekłada się na dużą frekwencję podczas wydarzeń, w których uczestniczą.
Największa na świecie impreza integrująca influencerów z ich fanami – VidCon została po raz pierwszy zorganizowana w 2010 roku w Los Angeles i zgromadziła wówczas zaledwie 1400 uczestników. Z roku na rok zainteresowanie imprezą rosło. W 2013 roku uczestniczyło w niej ponad 10 tys. osób, a od 2016 roku każda kolejna edycja wydarzenia zgromadziła kilkadziesiąt tysięcy fanów. Warto również dodać, że od 2017 roku jest również organizowane w Europie. Debiut na starym kontynencie miał miejsce 7-9 kwietnia 2017 roku w Amsterdamie.
Co ciekawe, w tym roku, a dokładnie w dniach 3-4 grudnia w Singapurze odbywa się pierwsza azjatycka edycja tego wydarzenia. W Polsce również organizowane są imprezy z udziałem twórców internetowych – największą z nich od trzech lat odbywa się w Krakowie.
VidCon różni się od organizowanego w Polsce wydarzenia przede wszystkim grupą docelową. MeetUp® jest organizowany z myślą o nastolatkach, którzy doskonale znają tą inicjatywę. Natomiast VidCon to impreza, która dociera do znacznie szerszej grupy odbiorców.
Obie imprezy różnią się również formą. Spotkanie z twórcami internetowymi odbywające się w Polsce nastawione jest na rozrywkę – podczas jego trwania twórcy bawią się wspólnie ze swoimi fanami. VidCon z kolei ma charakter konferencji, poświęconej tematyce wideo w internecie. Bez wątpienia dlatego, że jego założycielami są znani twórcy YouTube’a John i Hanka Green (Vlogbrothers), a w 2018 VidCon został przejęty przez Viacom.
Offline na jeden dzień
Niemal każdy nastolatek w Polsce codziennie jest online. W ciągu dnia młodzież w naszym kraju spędza średnio 4 godziny i 12 minut na korzystaniu z internetu. Młodzi Polacy najczęściej internet wykorzystują do: słuchania muzyki (65,4%), oglądania filmów i seriali (62,1%), kontaktu z rodziną i znajomymi (61%) oraz do używania portali społecznościowych (59,4%)[2]. Nastolatkowie są świadomi ilości czasu, który poświęcają na surfowaniu po internecie, ale nie robią nic, aby go ograniczać.
Co więcej, średnia czasu spędzonego w internecie przez statystycznego młodego człowieka z roku na rok się wydłuża. Trzy lata temu średnia ta była o 32 minuty mniejsza niż obecnie. Spotkania z influencerami są zatem dobrym sposobem, aby choć na jeden dzień odciągnąć młodzież od ekranu komputera lub smartfona. Podczas wydarzenia nastolatkowie mogą przekonać się, że ich ulubieni twórcy internetowi również prowadzą życie poza siecią, m.in. poświęcają ten czas na spotkania ze swoimi fanami.
Często sam się zastanawiam, kto ma więcej radości w trakcie MeetUp® – ja z tego, że mogę spotkać się z fanami, czy oni z tego, że mogą mnie zobaczyć na żywo. Niestety nie da się tego dokładnie zmierzyć, ale jedno jest pewne, podczas największej w naszym kraju imprezy integrującej miłośników i twórców YouTube’a wszyscy jesteśmy dla siebie – fani dla twórców, a twórcy dla fanów – mówi Remigiusz „Rezi” Wierzgoń.
Nawiązanie relacji bez używania internetu
Współcześni nastolatkowie urodzili się w czasach, kiedy dostęp do internetu już był powszechny i na porządku dziennym. Obecna młodzież, nieznająca świata bez internetu, komunikację werbalną zastępuje tą prowadzoną za pomocą popularnych komunikatorów lub mediów społecznościowych. Spotkania z twórcami internetowymi cieszą się dużym zainteresowaniem wśród ludzi młodych. Dlatego podczas nich nastolatkowie mogą nawiązać relacje w świecie rzeczywistym, nie tylko ze swoimi idolami, ale przede wszystkim z rówieśnikami z całej Polski. A wiadomo, że łatwiej jest nam rozmawiać z osobą, która ma podobne zainteresowania do naszych lub podobnie jak my, lubi tego samego twórcę internetowego.
Wiemy, że współczesna młodzież bardzo dużo czasu spędza w sieci, dlatego MeetUp®, organizujemy właśnie z myślą o nastolatkach. Podczas tego wydarzenia młodzi ludzie mają szansę spotkać swojego ulubionego influencera, porozmawiać z nim lub zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie. Dla jednych jest to tylko forma rozrywki, ale zdarzają się również takie osoby, które właśnie dzięki tego typu spotkaniom mogą zrealizować swoje marzenia – mówi Paweł Kowalczyk, wiceprezes agencji influencer marketingu GetHero.
Takie inicjatywy mogą być również istotne dla marek. Spotkania z influencerami mogą stać się dla nich formą dotarcia z produktami, które są dedykowane nastolatkom. Podczas wydarzenia partnerzy mają możliwość zaaranżowania swoich stref, w których poprzez dodatkowe atrakcje wzbudzają zainteresowanie młodzieży na oferowane przez siebie produkty. Brandy wykorzystują to również do budowania bezpośrednich relacji ze swoimi potencjalnymi klientami oraz aby lepiej poznać ich potrzeby.
Silna pozycja twórców internetowych
Influencerzy nie tylko dostarczają wartościowych treści swoim odbiorcom, ale bardzo często wchodzą z nimi w interakcje. Takie działania pozwalają odczuć, że są bardziej dostępni dla swoich fanów niż np. aktorzy w reklamach telewizyjnych.
Poprzez budowanie trwałych relacji z odbiorcami twórcy internetowi zyskują zaufanie i sympatię milionów osób. Tak szeroka grupa odbiorców, na którą influencerzy pracują nawet kilka lat, może zostać wykorzystana przez przedsiębiorców do podniesienia efektów sprzedażowych. Nie wszystkie marki mają świadomość potencjału, jaki drzemie w influencer marketingu. Biorąc udział w wydarzeniach łączących te dwa światy, zarówno marketerzy, brand managerowie, indywidualni użytkownicy, jak i sami twórcy mogą przekonać się o sile polskiego internetu.
[1] Raport Państwowego Instytutu Badawczego NASK
[2] NASTOLATKI 3.0 Raport z ogólnopolskiego badania uczniów
O autorze:
Alicja Stefaniak
Group Account Director w agencji GetHero