Smartfon stał się nieodłącznym elementem naszego codziennego funkcjonowania, a często wręcz naszym trzecim okiem na świat. Już 25% społeczeństwa nie potrafi wyobrazić sobie funkcjonowania bez telefonu. Co więcej, co czwarty z nas wolałaby zostać przyłapany nago, niż poruszać się bez smartfona w kieszeni.
Przy okazji Świąt gwiazdy i influencerzy przekonują do sprawdzonego sposobu na oderwanie się od telefonu. Lekarstwem ma być… szary ekran!
Uzależnienie od barw
Jak się okazuje, za uzależnienie od telefonu odpowiadają głównie emitowane przez ekran kolory. Nasycenie barw aplikacji jest zabiegiem zamierzonym. Ma na celu przykucie uwagi użytkownika, sprawienie, że nie przeoczy on ikon i zechce z aplikacji regularnie korzystać. Nie bez znaczenia jest też temperatura barwowa. Im więcej ciepłych kolorów, tym częściej do aplikacji wracamy. Bo im barwy cieplejsze, tym bardziej atrakcyjne dla mózgu.
Zbliżające się Boże Narodzenie nie bez powodu uchodzi za najbardziej kolorowy czas w roku. Bliskość, rodzinna atmosfera – to bezpośrednie skojarzenia z magicznym grudniowym okresem. Niestety, jak zauważają organizatorzy i uczestnicy akcji „Szary Ekran”, zbyt często te ważne emocje i przeżycia są zastępowane przez smartfon i nieustanne zaangażowanie w media społecznościowe. Właśnie z tego powodu narodził się pomysł na świąteczną akcję, której uczestnicy zniechęcają do używania telefonu. Wspomagają ich celebryci, słynni sportowcy i kluby.
Lekarstwo na smartfon to… szarość
Jak dowiedziono, lekarstwem jest… skala odcieni szarości. Przestawienie telefonu na tryb „monochrom” pozwala, by nasz mózg przestał myśleć, że konkretna aktywność w obrębie jednej z aplikacji jest w danej chwili ważniejsza niż cokolwiek innego. Niezajmujące treści to mniejsza częstotliwość korzystania ze smartfona. Możliwość powrotu do epoki telefonów bez kolorów daje w zasadzie każde urządzenie na Androidzie lub iOS. I właśnie taki „zniechęcacz” na Święta proponują pomysłodawcy „Szarego Ekranu”.
Oni włączyli #SzaryEkran
Do udziału w akcji licznie przyłączyli się celebryci i sportowcy. Wśród nich – słynny rajdowiec Rafał Sonik, który od lat znany jest z tego, że wciąż korzysta ze starego kultowego telefonu marki Nokia. Oczywiście, nadal z czarno-białym ekranem. Nominował on do udziału Rezigiusza oraz Magdę Gessler.
Telefon towarzyszy nam współcześnie na każdym kroku, ale nie zawsze musimy po niego sięgać. Czasem to tylko przyzwyczajenie – odruch, który warto sobie uświadomić. Mój telefon, to “prehistoryczna” już Nokia, której ekran jest biało-granatowy. Nie zachęcam Was do porzucenia smartfonów i powrót do przeszłości, bo nie każdy widzi w tym tyle korzyści co ja. Na pewno jednak warto wyłączyć na czas Świąt kolory w swoich smartfonach, żeby przekonać się ile zyskamy czasu dla siebie i bliskich – ocenia tryumfator Rajdu Dakar.
Do wydarzenia włączyli się także piłkarscy reprezentanci Polski, w tym Łukasz Teodorczyk. Nie brakuje również gwiazda estrady – kabareciarz Adam Grzanka, wybitny szpadzista i olimpijczyk, Radosław Zawrotniak, trenerka i influencerka Ada Palka, youtuber Flip Nowobilski, a także hokeiści zrzeszeni w Stowarzyszeniu Zawodników Hokeja na Lodzie. Co ciekawe, inicjatywę poparł także Zbigniew Boniek, a idea akcji zjednoczyła dwa rywalizujące ze sobą krakowskie kluby piłkarskie – Cracovia, Wisła Kraków, a także GKS Tychy.
Inicjatywę poparły również takie firmy i organizacje jak SMSAPI, Freshmail, Izba Gospodarki Elektronicznej, HR Embassy czy Sotrender.
Jak wziąć udział w akcji?
Zasady akcji są bardzo proste:
- Podejmij wyzwanie i korzystając z ustawień w telefonie, zmień kolor ekranu na czarno-biały. Instrukcja, jak ustawić szary ekran w telefonach z Androidem i iPhone’ach dostępna jest w dwóch wariantach na stronie akcji.
- Wrzuć do sieci zdjęcie prezentujące telefon w niecodziennych barwach. W poście w mediach społecznościowych dodaj hashtag #szaryekran.
- Nominuj 3 osoby, które Twoim zdaniem powinny wziąć udział w akcji.
Szczegóły i informacje znajdują się na stronie internetowej https://szaryekran.pl/.
W ramach serwisu szaryekran.pl dostępny jest też chatbot, który rozmawia z internautami na temat akcji, przekonuje do udziału niezdecydowanych oraz pomaga we włączeniu szarości w telefonie użytkownika.
Porozmawiaj z chatbotem na temat #SzaryEkran: