X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Jak sprawić, by fanpage Twojego sklepu lub marki przyciągał uwagę?

W jaki sposób prowadzić profil w social media, aby zwracał uwagę odbiorców i wyróżniał się na tle innych?

Jak sprawić, by fanpage Twojego sklepu lub marki przyciągał uwagę?źródło: shutterstok.com

Artykuł stworzony przez eksperta Grupy Domodi

Prowadzisz swój fanpage na Facebooku, ale nadal nie do końca wiesz, co zrobić, by przyciągał jeszcze więcej fanów, którzy systematycznie będą do niego wracać po wartościowe treści? A może stanąłeś w martwym punkcie, w którym obserwatorów wcale nie przybywa, choć Ty starasz się jak możesz? Być może rozwiązanie wcale nie jest takie trudne – czasami kilka prostych zmian może przynieść spektakularne efekty. Pora wypróbować je na swojej stronie.

W tym artykule podamy kilka wytycznych, jakimi warto się kierować, prowadząc swój własny fanpage. Wdrożenie ich nie tylko sprawi, że przyciągniesz uwagę większej ilości odbiorców, ale też zatrzymasz ich na dłużej, kusząc wartościowymi i interesującymi treściami.

Spójność komunikacji

Coraz więcej użytkowników w poszukiwaniu informacji o marce nie zajrzy na naszą stronę internetową, a na profil na Facebooku. Nie trzeba chyba przypominać, że dużo bardziej autentycznie prezentuje się marka, która nie tylko tam jest, ale w dodatku widać, że regularnie zamieszcza wpisy i aktywnie angażuje się w dyskusje z obserwatorami. W oczach usera wyglądasz bardziej profesjonalnie, a on sam wie, że w razie jakichkolwiek pytań, może liczyć na szybką odpowiedź.

Prowadząc stronę na Facebooku warto zamieszczać na niej elementy spójne z naszą identyfikacją wizualną. Warto wypracować sobie taką formę komunikacji, która będzie kojarzyła się konkretnie z naszą marką. Może to być interesujący cykl postów, zdjęcia w podobnej stylistyce, a nawet tak prosta rzecz jak spójny font na grafice czy nasze logo. Postaraj się zachować ducha swojej marki na wszystkich płaszczyznach komunikacji internetowej – również na Facebooku, tworząc przy tym treści, które ciekawią, bawią i oczywiście zwracają uwagę. Twoim celem jest zwiększenie zainteresowania fanpagem, ale przy okazji zbudowanie świadomości marki wśród użytkowników. Postaraj się działać tak, by ktoś widząc tylko Twój post, od razu wiedział, że to właśnie Ty!

Świetnie robi to na przykład Lidl Polska, który na swoim fanpage’u w kreatywny sposób przedstawia produkty z gazetki. Wszystko nawiązuje do stylistyki marki, ale w nowoczesnym wydaniu. Dowcipne grafiki aż zachęcają do tego, by postem podzielić się ze znajomymi, ale przy okazji widzimy na nich charakterystyczne dla Lidla cenówki oraz od czasu do czasu nienachalne logo.

Formaty promowane przez Facebooka

Każdy twórca fanpage’a powinien pamiętać o tym, że istnieją formaty, które Facebook szczególnie lubi oraz te, które z góry skazane są na tzw. ucięcie zasięgu. Ostatnio swój okres świetności przechodzą formaty video i to właśnie takie posty będą dodatkowo promowane przez Facebooka. Pamiętaj tylko, że tworzenie filmów na fanpage rządzi się swoimi prawami. Tutaj walczymy o uwagę widza, więc nasz film już od pierwszej sekundy musi mieć w sobie coś, co przyciągnie innych na dłużej, a równocześnie nie będzie tak długi, by ich znudzić. Pamiętaj też, że znaczna większość użytkowników ogląda takie treści bez dźwięku, więc poczuj się przez chwilę jak w niemym kinie i stwórz video, które będzie mówiło samym obrazem. Możesz też dołączyć do niego napisy – to często stosowany zabieg, który pozwala na “złapanie” uwagi odbiorców.

Bardzo dobrze robią to fanpage marek samochodowych, np. Hondy, gdzie film wciąga nas tak naprawdę już od pierwszej sekundy. Przekaz jest jasny i zrozumiały dla usera (ogromny plus!), więc jest duża szansa, że nie tylko zainteresowani motoryzacją odbiorcy obejrzą video do końca. Warto również zainspirować się takimi fanpage’ami jak 5 minute craft czy Tasty. To prawdziwy majstersztyk, jeśli chodzi o tworzenie wciągającego, angażującego i dobrego contentu.

Bardzo popularne stały się też formaty live, czyli transmisje video na żywo, które pozwalają Ci nie tylko trafić do nowych użytkowników, ale również zbudować trwalszą relację ze swoimi obecnymi fanami. Podczas live’a możesz na bieżąco odpowiadać na pytania uczestników, a przy okazji zaprezentować swój produkt czy usługę.

źródło: shutterstock.com

A za co Facebook może nas zbanować albo zmniejszyć zasięg? Oczywiście na fanpage’u niedozwolone są treści pornograficzne czy wulgaryzmy, jednak czasami powody mogą być bardziej błahe, jak na przykład obce linki. Jeśli więc kusi Cię, by dodać na swój fanpage video, lepiej by nie był to link z Youtube’a, tylko taki dodany bezpośrednio przez Facebook’a lub udostępniony z innego fanpage’a.

Pamiętaj również, że wszelkie treści, które sztucznie wzbudzają zaangażowanie, mogą okazać się dobre tylko na chwilę. Posty, w których prosisz innych o zagłosowanie za pomocą emotikon lub reakcji być może zwiększą aktywność użytkowników, ale mogą też doprowadzić do zbanowania Twojego profilu przez moderatorów Facebook’a.

Jeśli więc zastanawiasz się, jakie typy postów będą najlepsze dla Twojego fanpage’a, to niestety nie dostaniesz jednoznacznej odpowiedzi. Testuj, co najbardziej trafia do Twoich użytkowników. Pamiętaj jednak, że jeden post z pewnością nie wystarczy, by móc wyciągnąć jakieś wnioski. Nie skupiaj się na powtarzaniu jednego schematu, bo i to z czasem się nudzi. Od czasu do czasu zaskocz czymś swoich obserwatorów. Dodaj jakiś śmieszny obrazek, który może stać się viralem lub zadaj pytanie, które zachęci innych do żywej dyskusji.

Grupy odbiorców

Zastanawiasz się, jak zbudować komunikację idealną? Zacznij od tego, by dobrze poznać swoich odbiorców i grupę docelową. Warto pamiętać o tym, że choć czasami mamy wrażenie, że dobrze ich znamy, rzeczywistość może okazać się zupełnie inna i nasze treści mogą docierać do osób, których wcześniej nie braliśmy pod uwagę. Może być to przyczyną niezrozumienia przez nich naszego sposobu komunikacji. By dokładnie poznać swoją grupę docelową warto skorzystać z informacji, których dostarcza nam Facebook. Korzystając z Facebook Analytics możesz wyciągnąć najistotniejsze informacje na temat swojej strony oraz jej użytkowników. Jeśli odrobię poszperamy w danych Facebooka możemy dowiedzieć się nie tylko użytkownicy, jakiej płci przeważają na naszej stronie, ale również, czym się interesują, ile mają lat, gdzie pracują i jakie mają wykształcenie.

Gdy już wiemy co nieco o naszych obserwatorach, co dalej powinniśmy zrobić z taką wiedzą? Oczywiście wykorzystać w praktyce. Tak właśnie robimy na fanpage’ach dedykowanych Domodi. Na przykład Modna w każdym wieku to strona dedykowana paniom w wieku 50+, dlatego też “mówiąc” do swoich obserwatorek posługujemy się ich językiem. Cała narracja brzmi jak miła pogawędka przy herbatce, pozbawiona jest nadmiernej ilości emotikon, a bardziej skupia się na treści. Często wraca się do przeszłości przywołując miłe wspomnienia z lat młodości, zamieszcza się nostalgiczne zdjęcia, a przy okazji promuje produkty dostępne na stronie. Choć jest to fanpage o modzie, to raczej nie znajdziemy tu niebotycznie wysokich szpilek czy kusych spódniczek. Oferta dopasowana jest do dojrzałych kobiet i ich preferencji zakupowych.

źródło: fanpage Modna w każdym wieku

Zupełnie inaczej będzie już w przypadku fanpage’a Modne dziecko mam. Tutaj już sama nazwa wskazuje do kogo kierowany jest przekaz. Są to młode mamy, które poszukują czegoś dla swoich maluszków, chcą dzielić się swoimi przeżyciami z innymi mamami i przy okazji wciąż być na topie. One chętniej oglądają zdjęcia małych dzieci, zachwycają się nimi, a przy okazji poszukują czegoś idealnego dla swojej pociechy. I taki content jest im też serwowany.

źródło: fanpage Modne dziecko mam

Łamanie schematów i zabawa formą

Typowy post, czyli jakieś zdjęcie ze stocka i trochę treści – to najłatwiejszy i najszybszy sposób na prowadzenie swojego fanpage’a, ale czy najlepszy? Niestety, raczej nie. Pamiętaj, że na Facebooku wszyscy konkurują o uwagę, więc Twoje posty powinno coś wyróżniać. Jeśli nie masz w sobie duszy artysty i Twoje umiejętności graficzne raczej ograniczają się do stworzenia prostych projektów w Canvie, postaraj się przynajmniej wybierać takie zdjęcia, które przyciągają uwagę. Postaw na barwne, przykuwające wzrok formaty, które zatrzymają uwagę odbiorcy scrollującego tablicę. Możesz też skorzystać ze wspomnianej już wcześniej Canvy, która daje nam naprawdę wiele możliwości do stworzenia ciekawych grafik, a jest tak prosta w obsłudze, że wystarczy ci nie więcej niż pół godziny, by zrozumieć, o co w ogóle tam chodzi. Wykorzystując kreatywny pomysł i naprawdę niewielką umiejętność pracy z grafiką, możemy stworzyć coś ciekawego!

Dobrym przykładem będzie fanpage popularnej platformy zakupowej – AliExpress. Charakterystyczne dla niej nieudolne tłumaczenia z translatora, zostały wykorzystane na fanpage’u jako element postu, który połączony z prostą grafiką i treścią tworzy całość, obok której nie można przejść obojętnie. Mamy tutaj wszystko – spójność, kreatywność, humor i prezentację produktu.

Czego chcieć więcej? Może jeszcze jednej rzeczy… idealnej moderacji! Czyli regularnego i niesztampowego odpowiadania na komentarze. Świetnie robią to specjaliści McDonald’s, którzy na bieżąco komentują wiadomości pod postami, a do tego robią to w tak dobry sposób, że użytkownik może naprawdę poczuć, że po drugiej stronie jest prawdziwy człowiek, a nie bot. Kreatywna komunikacja zawsze jest doceniana, więc jeśli się postarasz, być może właśnie Twój fanpage stanie się kiedyś przykładem dobrych praktyk na Facebooku, za co trzymam kciuki.

źródło: fanpage McDonald’s

źródło: fanpage McDonald’s

Jak widać, czasami niewiele trzeba, by ulepszyć swoją stronę i sprawić, by stała się ona nieodłącznym elementem Twojej komunikacji internetowej. Postaraj się dostrzec to, co jest w Tobie wyjątkowe i wyeskponuj te cechy, które wyróżniają Cię na tle pozostałych. Wtedy stworzenie komunikacji idealnej z pewnością stanie się łatwiejsze. Myśl nieszablonowo i twórz takie treści, o których będzie głośno (i to w tym pozytywnym tego słowa znaczeniu!).

O autorce:

Natalia Wojtyła

Natalia Wojtyła

Social Media Specialist w Grupie Domodi

Skończyła filologię polską i dziennikarstwo, a obecnie  swoją wiedzę wykorzystuje w praktyce. Na początku zajmowała się tworzeniem artykułów na stronę Domodi.pl, teraz prowadzi fanpage marki. Współpracowała przy tworzeniu contentu video, zdjęć i relacji live. W wolnych chwilach zgłębia swoją wiedzę w dziedzinie marketingu i social media.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail