X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Lepszy Senior w garści Millenials na Tik Toku

Czym jest NEET i warto przeznaczać budżet reklamowy na dotarcie do seniorów?

Lepszy Senior w garści Millenials na Tik Tokuźródło: shutterstock.com

reklama


Artykuł przygotowany przez eksperta

Marki rozpoczęły wielką gonitwę po reprezentantów Pokolenia Z i Alfa na Tik Toku. Czy warto wydawać budżety reklamowe na nielojalne pokolenia, czy efektywniej jest budować relacje z Baby Boomers?

Nomenklatura

Zacznijmy najpierw od określenia, kim są i czym charakteryzują się pokolenia, które dzielą lata świetlne? Generacja Baby Boomers to osoby, które urodziły się w latach 1946-1964, czyli tuż po drugiej wojnie światowej. Oznacza to, że reprezentanci tego pokolenia doświadczyli na własnej skórze nie tylko ciemnej strony socjalizmu, ale również gospodarki centralnie planowanej. Natomiast w skład tzw. Millenialsów wchodzi Pokolenie Z (1990-2001) oraz Pokolenie Alfa (osoby urodzone po 2002 roku), czyli osoby wychowane w warunkach kapitalizmu i dobrobytu.

Warto zauważyć, że seniorzy i Millennialsi nie tylko zupełnie inaczej konsumują media społecznościowe, ale również są na zupełnie innym poziomie zaawansowania. Baby Boomers nie czują się pewnie online i bardziej ufają papierowemu archiwum niż materiałom zapisanym w wersji elektronicznej. Z kolei tzw. Zetki i Alfa często zanim nauczyli się pisać i czytać, korzystali samodzielnie z internetu.

Różnice pomiędzy poszczególnymi pokoleniami widoczne są też na płaszczyźnie komunikacyjnej. Seniorzy preferują prosty przekaz i klasyczne rozwiązania. Natomiast w przypadku najmłodszych pokoleń marki muszą na bieżąco monitorować wszelkie nowinki technologiczne oraz śledzić modne komunikatory internetowe, gdyż Millenialsi szybko się nudzą i chętnie zmieniają media społecznościowe do codziennej komunikacji.

Rzetelność

W ostatnim roku głośno było o TikToku. Chodziły słuchy, że Milennialsi są na TikToku i tylko ten kanał pozwala dotrzeć do reprezentantów młodego pokolenia. Patrząc wyłącznie na dane demograficzne użytkowników TikToka, największą grupę stanowi Pokolenie Z. Jednakże analizując liczbę użytkowników przez pryzmat poszczególnych pokoleń widać, że bez względu na wiek, niezmiennie króluje Facebook i YouTube.

Lojalność

W mediach coraz częściej widoczne są hasła w stylu „Jak dotrzeć do pokolenia Z?” lub „Młodzieżowe słowo roku”. Szefowie marketingu i reklamodawcy zastanawiają się, gdzie są, czego oczekują i jak zachowują się reprezentanci najmłodszych pokoleń. Jednakże czy warto skupiać działania biznesowe na osobach, które nie są decyzyjne oraz często nie posiadają dochodów? Co więcej, według Eurostat aż 1 na 6 młodych osób w Unii Europejskiej nie pracuje i nie uczy się. Powstało nawet określenie NEET (ang. not in employment, education or training), które opisuje to socjologiczne zjawisko i młode osoby na utrzymaniu innych.W związku z tym, czy nie byłoby rozsądniej skupić się na seniorach?

Dojrzałość

Badania pokazują, że Baby Boomers, czyli osoby urodzone w latach 1946-1964, robią zakupy przez internet tak często jak Milenialsi. Jednakże Baby Boomers wydają jednorazowo najwięcej ze wszystkich generacji.  Co więcej, patrząc na dynamikę mediów społecznościowych w odniesieniu do poszczególnych grup wiekowych, wyraźnie widać, że w ostatnich latach przybyło najwięcej aktywnych użytkowników wśród seniorów[1]. W związku z tym, czy warto gonić Millenialsa bez pieniędzy, czy lepiej budować komunikację skierowaną do dojrzałych osób o stabilnej sytuacji i odkrywających świat digitalu?

Więcej na ten temat w opracowaniu Grupy Roboczej IAB Social Media, które można pobrać: http://bit.ly/2s6AYaw

[1] Coraz więcej seniorów korzysta z internetu i mediów społecznościowych, Nauka, nr 2, s .141-155.

O autorce:

Barbara Drapała

Barbara Drapała

Head of Social Media, Performics (Publicis Groupe)

szefowa Grupy Roboczej IAB Social Media

Ekspert z kilkuletnim doświadczeniem w prowadzeniu działań dla klientów lokalnych i globalnych. Od 2016 roku związana z Performics. Obecnie nadzoruje prace zespołów w zakresie paid social i content marketingu dla ponad 100 klientów. Od 2019 roku szefowa grupy roboczej IAB Social Media. Absolwentka SGH, Université Paris-Dauphine oraz doktorantka Wydziału Zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim. Pracowała dla takich marek jak T-Mobile, Komputronik, L’Oréal, Mercedes-Benz, Triumph.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail