X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Biznesplan sklepu internetowego – krok po kroku

Co powinno znaleźć się w biznesplanie sklepu internetowego?

Biznesplan sklepu internetowego – krok po krokuźródło: shutterstock.com

reklama


Założenie sklepu internetowego jest dziś niezwykle proste. Jednak czy przetrwa on próbę czasu? Wiele zależy od tego jak zaczniesz. Pora zatem na biznesplan sklepu internetowego!

Ustrukturyzowany dokument, jakim jest biznesplan, najczęściej kojarzy się ze stertą papierów szykowanych po to, by pozyskać dofinansowanie lub dobrego inwestora. W naszym wyobrażeniu to wielostronicowy dokument, którego być może nikt nawet dokładnie nie przeczyta! Ale czy słusznie? Zdecydowanie nie!

Biznesplan sklepu internetowego powinniśmy stworzyć przede wszystkim na własny użytek. To właśnie on pozwoli określić podstawowe założenia firmy, przyjrzeć się własnym pomysłom, dokonać rzetelnej analizy konkurencji, a także zidentyfikować zagrożenia i przygotować się na scenariusze, które mogłyby pokrzyżować wspaniałe plany. Dlatego potraktuj biznesplan jako fantastyczne narzędzie do osiągania celów. Jako swoisty klucz do sukcesu.

Biznesplan sklepu internetowego – wzór?

Nie ma jednego, uniwersalnego wzoru na idealny biznesplan. Oczywiście ubiegając się o dofinansowanie musisz stworzyć dokument o określonej strukturze i treści, zgodnie z wymogami danej instytucji, ale w pozostałych przypadkach nie musisz trzymać się sztywnej formy. Niemniej jednak, zarówno biznesplan sklepu internetowego z odzieżą, sprzętem elektronicznym, zabawkami, jak i biznesplan sklepu internetowego z kosmetykami, ze sprzętem sportowym albo z książkami, musi mieć pewne stałe elementy.

Kwestie formalne

Pierwsza część biznesplanu, szczególnie ważna w dokumencie przedstawianym urzędnikom lub inwestorom, zaczyna się od… podsumowania! Dlaczego masz umieścić streszczenie przedsięwzięcia na samym początku? Ponieważ osoba, która weźmie do ręki Twój biznesplan powinna w kilka chwil zapoznać się z najważniejszymi informacjami dotyczącymi działalności, którą rozpoczynasz. Dalej przychodzi czas na formalne informacje, począwszy od danych teleadresowych, na niezbędnych pozwoleniach i koncesjach kończąc.

Oczywiście takie wprowadzenie można ograniczyć do minimum jeśli tworzysz biznesplan na własny użytek. Kwintesencją dokumentu są bowiem kolejne strony, poświęcone samej działalności, analizie rynku i konkurencji, strategii marketingowej i budżetowi.

Założenia biznesowe

Tworząc biznesplan e-sklepu musisz się zastanowić:

  • jaka forma prawna będzie odpowiednia dla Twojej firmy?
  • czy działalność wymaga szczególnych uprawnień, koncesji bądź licencji?
  • jakie masz cele biznesowe
  • jak będzie wyglądać oferta sklepu?

Warto przemyśleć kwestie zatowarowania, magazynowania, logistyki, struktury zatrudnienia, obsługi rachunkowej, opieki informatycznej i prawnej, obiegu dokumentów etc.

źródło: unsplash.com

Analiza rynku i konkurencji

Rozpoznawanie otoczenia biznesowego firmy to zapewne część najważniejsza. Skupiając się na analizie rynku i konkurencji należy sobie zadać wiele istotnych pytań. Oto niektóre z nich:

  • czy istnieje zapotrzebowanie na wybrany przez Ciebie rodzaj działalności gospodarczej?
  • czy wybrałeś właściwą niszę/segment rynku? czym ona/on się charakteryzuje?
  • jakie problemy klientów rozwiąże Twój e-sklep?
  • kim są Twoi potencjalni klienci? jakie mają oczekiwania?
  • kim są i jaką pozycję mają najważniejsi konkurenci na rynku?
  • czym wyróżni się Twój sklep internetowy na tle konkurencji?
  • jakie działania musisz podjąć, aby wejść do branży?

Odpowiedzi na te pytania powinieneś szukać w badaniach marketingowych ale też stosując narzędzia do monitoringu internetu. SEMrush, Similar Web czy Brand24 sprawdzą się doskonale.

Analiza SWOT

Tworzenie biznesplanu sklepu internetowego to dobry moment, by przeprowadzić tzw. analizę SWOT. Dzięki niej można określić słabe i mocne strony firmy, a także zidentyfikować szanse i zagrożenia.

Strategia marketingowa

Mając wybraną grupę docelową, znając swoje mocne i słabe strony, a także będąc świadomym działań konkurencji możesz podjąć się planowania strategii marketingowej.

Zastanów się, w jaki sposób możesz dotrzeć do swoich klientów? Jakie kanały komunikacji sprawdzą się najlepiej? Po jakie narzędzia marketingowe sięgniesz? Podstawisz na płatne reklamy w wyszukiwarkach, kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, współpracę z influencerami, a może ważniejsze dla Ciebie okaże się pozycjonowanie strony lub content marketing? Zabierzesz się za to samodzielnie czy skorzystasz z pomocy agencji?

Budżet

Oczywiście Twój biznesplan nie będzie kompletny bez rzetelnej analizy finansowej. Zastanów się, jakimi źródłami finansowania dysponujesz. Weź pod uwagę wszystkie planowane wydatki i koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Postaraj się też oszacować, na jaki zysk możesz liczyć w najbliższych miesiącach i latach. Pamiętaj, że plan finansowy powinien zawierać zarówno optymistyczny, jak i pesymistyczny wariant.

Pochylenie się nad biznesplanem sklepu internetowego pozwoli Ci stworzyć podstawę pod dochodowy sklep internetowy. Jedynym warunkiem jest rzetelne podejście do tego tworzenia, tak aby jak najlepiej odzwierciedlał rzeczywistość.

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail