X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Zdjęcia na Facebooku staną się bardziej dostępne dla osób niewidomych i niedowidzących

Gigant mediów społecznościowych zrobił kolejny krok w kierunku dostępności dla osób niewidomych i słabowidzących. Oto efekt wprowadzanych zmian.

Zdjęcia na Facebooku staną się bardziej dostępne dla osób niewidomych i niedowidzącychźródło: about.fb.com/news

reklama


Facebook wprowadził nową technologię, która przy pomocy sztucznej inteligencji, pomoże osobom niewidomym i niedowidzącym w pełnej dostępności do zdjęć. Jak twierdzi sam gigant, social media powinny być dostępne dla każdego.

Automatyczny Tekst Alternatywny (AAT)

Na początku Facebook wprowadził możliwość czytania testu alternatywną poprzez sztuczny, syntetyczny głos. Niestety, w tym celu potrzebował pomocy innych użytkowników, którzy takowy musieliby pierwotnie wprowadzić. Ci z kolei, takiej współpracy się nie podjęli. Dlatego też gigant postanowił wziąć sprawy w swoje ręce i stworzył Automatyczny Tekst Alternatywny (AAT). W dodatku udało się to Facebookowi na tyle dobrze, że został wyróżniony w 2018 roku nagrodą Helen Keller Achievement Award od American Foundation for the Blind.

Zadaniem AAT było generowanie odpowiednich napisów alternatywnych na żądanie. Jak czytamy na stronie medium, od tamtej pory narzędzie to jest cały czas rozwijane. Już najnowsza wersja AAT poprawia jakość zdjęcia, poszerza 10 krotnie swoje możliwości i już coraz mniejsza ilość zdjęć pozostaje bez opisów, a te z kolei, są bardziej szczegółowe.

facebook, 2

źródło: about.fb.com

Jak to działa?

Najnowsza aktualizacja AAT wykorzystuje w tym celu model oparty na maszynowym uczeniu. Dane były zbierane z miliarda zdjęć i obrazków na Instagramie, a także hashtagów. Facebook dopracował ponadto dbałość o wszelkie detale. Dlatego też dane zostały pobrane z każdego obszaru geograficznego. Hashtagi zaś zostały przetłumaczone na wiele języków. Zostały ocenione także różne konfiguracje i koncepcje pod kątem płci, odcienia skóry i wieku. Uwzględniają one zatem najróżniejsze modele kulturowe. Tak ulepszony model AAT, potrafi niezawodnie rozpoznać ponad 1200 koncepcji.

Skąd wiadomo czego potrzebowały osoby niewidome i niedowidzące?

Facebook zapytał o to samych zainteresowanych. W tym celu, przeprowadził rozmowy na temat tego, co dokładnie chcą usłyszeć na temat zdjęcia. I tak powstał koncept bardzo dokładnego opisu, którego efekt jest obecnie widoczny, a właściwie słyszalny, przez osoby niewidome i niedowidzące.

opis zdjęcia

źródło: about.fb.com

Co ciekawe, wszystkie warianty tekstów alternatywnych tłumaczone są obecnie na 45 języków. Takie rozwiązanie z pewnością powinno ucieszyć wszystkich niewidomych i niedowidzących użytkowników Facebooka. A za taki krok i ciągły rozwój AAT, należy się zdecydowanie gigantowi pochwała.

Zapraszamy do wypełnienia ankiety

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail