X

Zapisz się na darmowy newsletter SOCIALPRESS

Dlaczego warto się zapisać
Nasz newsletter subskrybuje już 15 000 osób!

Kryptowaluty w rozliczeniach i płatnościach. Co warto wiedzieć, żeby nie stracić?

Bitcoin i inne kryptowaluty to tematy, obok których trudno przejść zupełnie obojętnie. Ich popularność rośnie, a przykłady wykorzystania znajdziemy już m.in. w branży marketingowej.

Kryptowaluty w rozliczeniach i płatnościach. Co warto wiedzieć, żeby nie stracić?źródło: unsplash.com

Kryptowaluty to gorący temat, a ich kursy zmieniają się pod wpływem różnych czynników. Wiosną Elon Musk poinformował, że Bitcoinami zapłacimy za Teslę. Kilka dni temu, ze względu na wpływ kryptowalut na środowisko, za pomocą Twittera zadeklarował, że nie będzie to już możliwe. Poskutkowało to spadkiem wartości Bitcoina. Dalsze dyskusje Elona Muska na temat kryptowalut na Twitterze także sprawiły, że ten potaniał. Wiele mówi się także o negatywnym wpływie kryptowalut na środowisko.

Mniej więcej w ciągu tygodnia waluta straciła na wartości około 25 tysięcy dolarów. Jak czytamy na money.pl, przewiduje się, że przyczynami tej sytuacji jest wspomniane wycofanie się Elona Muska z płatności w taki sposób za Teslę oraz decyzja chińskich władz, które zakazały instytucjom finansowym oraz firmom płatniczym świadczenia usług związanych z kryptowalutami.

Tego typu sytuacje pokazują nam, że kryptowaluty tracą na wartości pod wpływem różnych czynników zewnętrznych oraz opinii. Mimo to coraz więcej firm oferuje płatności w tejże formie za swoje produkty lub usługi. Czy tak niestabilna waluta może odgrywać istotną rolę także w marketingu?

Forma płatności: kryptowaluty

Płatności za pomocą kryptowalut zyskują na popularności. Jak wspomnieliśmy, przez chwilę możliwy był zakup Tesli za Bitcoiny. W tym tygodniu pojawiła się informacja, że wielokrotnie nagradzane walijskie kino Sol Cinema przyjęło pierwszą płatność w kryptowalutach. Rośnie także liczba restauracji, które umożliwiają uiszczenie w taki sposób opłaty za posiłek. W ich gronie znajdują się m.in. Nexx Burger, Bubba Gump Shrimp czy Morton’s The Steakhouse. Z kolei miasto Miami Lake na Florydzie akceptuje płatności za usługi miejskie. Jego mieszkańcy za pozwolenia, wynajem czy licencje mogą zapłacić za pomocą Bitcoina, Litecoina i Ethereum. Argentyńska firma nieruchomości Mercado Libre wystawiła na sprzedaż 75 nieruchomości. Są wśród nich domy, mieszkania i inne, za które akceptowaną formą płatności są również Bitcoiny. Przykłady nie brakuje więc na różnych obszarach. Także w branży marketingowej.

burger

źródło: unsplash.com

Kryptowaluty a usługi marketingowe

Na rynku pojawia się coraz więcej firm, które umożliwiają rozliczanie się za pomocą kryptowalut. W lutym mogliśmy przeczytać o tym, że agencja RankWorks oferująca usługi PPC, social media marketing oraz influencer marketing dołączyła do grona firm akceptujących takie płatności. Jej klienci mogą rozliczać się w ten sposób za kampanie cyfrowe. W kwietniu pojawiła się informacja, że agencja Volume Digital akceptuje płatności od swoich klientów za pomocą BitCoina, LiteCoina, Ethereum, Doge Coina i innych. Na podobne rozwiązania zdecydowała się agencja SEO Web Daytona oferująca usługi z zakresu digital marketingu i SEO. Przyjmuje ona płatności za usługi Bitcoinach oraz Doge Coinach. Kilka dni temu globalna agencja Influencer Marketing Factory poinformowała o pierwszej płatności od klienta w postaci kryptowalut.

To zaledwie kilka przykładów takich form rozliczanie w branży marketingowej. Nie brak ich także w Polsce. Alpaca Studio jest pierwszą agencją w Polsce akceptującą reklamę za… Bitcoiny i inne waluty, w tym Ether (ETH), Polkadot (DOT) i Cardano (ADA). Wybrane usługi są opłacane w ten sposób, z uwzględnieniem obowiązków podatkowych dla takich transakcji.

Grzegorz Nowak

Kryptowalutom przyglądamy się od kilku dobrych lat. Technologię blockchain (w szczególności Ethereum) wykorzystujemy w wielu projektach technologicznych budując na ich fundamencie zaawansowane aplikacje i systemy informatyczne. Jednocześnie stale poszukujemy innowacyjnych rozwiązań, które usprawnią współpracę z naszymi klientami i zbudują przewagę konkurencyjną naszej agencji na rynku. Akceptacja kryptowalut w rozliczeniach B2B okazała się strzałem w dziesiątkę – mówi Grzegorz Nowak, CEO Alpaca Studio.

Jak dowiedzieliśmy się od przedstawiciela firmy, po informacji w mediach agencja otrzymała wiele pozytywnych informacji od klientów, zainteresowanych taką formą rozliczeń. Ekspert wyjaśnia nam, że dzięki nowym możliwościom rozliczeń pozyskanymi coinami i tokenami, może finansować usługi marketingowe, bez konieczności wymiany ich na walutę FIAT. Co więcej, Nowak opowiada, że aprobatywne opinie wyszły również od organizacji, które z kryptowalutami nie miały dotychczas żadnej styczności. Agencje doceniono za innowatorskie podejście, a w kilku przypadkach wyrażono chęć szczegółowego zgłębienia tematu w niedalekiej przyszłości.

Swoją opinią na temat takiej formy rozliczenia podzielił się z nami także Wiktor Wróbel, Wiceprezes Fundacji Rex Support Group, który od 2 lat współpracuje z Alpaca Studio. Powstała z myślą o wspieraniu nowoczesnych rozwiązań oraz innowacji. W swoim statucie posiada ona zapis, że akceptuje wpłaty w kryptowalutach. Jej wiceprezes wyjaśnia, że kryptowaluty dobrze wpisują się w ten model działalności jako nowa, dynamicznie rozwijająca się forma wymiany pieniężnej.

Wiktor Wróbel

W czasie ogólnoświatowej globalizacji szybkość procesów ma kluczowe znaczenie, dlatego technologia blockchain może zrewolucjonizować rynek. Zmienia się również pojęcie wartości, ponieważ jest ona nadawana przez użytkowników danego tokenu. Wspólnie z Alpaca Studio prowadzimy często dyskusję na temat nowych możliwości pojawiających się w tematyce krypto. Liczba użytkowników kryptowalut rośnie w postępie logarytmicznym, co powoduje, że na rynku krypto pojawiają się niesamowite nisze rynkowe, zarówno w sektorze prywatnym, jak i w trzecim sektorze.

Istotnym wyzwaniem dla Fundacji było zastosowanie procedury przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML). Procedura ta wymaga zbierania danych osobowych powiązanych z adresem portfela, z jakiego ma przyjść datek. Waluty, jakie obsługuje fundacja to Bitcoin (BTC) oraz Ethereum (ETH).

Jak od strony technicznej wyglądają tego typu transakcje?

Ciekawość może budzić to, w jaki sposób przebiegają transakcje w kryptowalutach. Wsparcie dla kryptowalut oferuje już PayPal, a do grona firm obsługujących takie transakcje dołączają kolejne. Jakiś czas temu pojawiły się doniesienia, że tego typu procesy jeszcze w tym roku będą wspierali tacy giganci jak VISA oraz Mastercard. Co warto wiedzieć na temat technicznej strony takich transakcji?

Podobnie, jak w przypadku rozliczeń w walucie obcej, do celów podatkowych przyjmuje się wartość transakcji w oficjalnej walucie danego kraju. Następnie określamy w jakiej kryptowalucie możliwe jest dokonanie płatności wraz z podaniem aktualnego kursu przeliczenia. Na końcu podajemy unikatowy numer portfela, na który zostanie wysłana płatność. Transakcji po drugiej stronie można dokonać z portfela kryptowalutowego, bezpośrednio z giełdy lub kantoru obsługującego daną kryptowalutę – tłumaczy Grzegorz Nowak.

okrag swietlny

źródło: unsplash.com

Niestabilność kursów – jak uniknąć jej skutków?

Choć popularność kryptowalut rośnie, wątpliwości może budzić ich niestabilność. Trudno nie zgodzić się z porównaniem w utworze TACONAFIDE “wahania jak kryptowaluty”. Doniesienia o wzrostach i spadkach kursów poszczególnych coinów mogą budzić obawę o to, czy to dobry sposób rozliczania. Dlatego też Grzegorz Nowak z Alpaca Studio wyjaśnił nam, że aby zminimalizować ryzyko związane z wahaniami kursowymi po obu stronach, określa się wartość produktu lub usługi w walucie fiducjarnej. Kiedy więc następuje przeliczenie?

Przeliczanie na docelową kryptowalutę następuje dopiero w momencie wystawienia faktury za dostarczony produkt bądź wykonaną usługę lub nawet w momencie wykonywania fizycznej płatności. Kursy kryptowalut określane są na podstawie średnich notowań z najpopularniejszych giełd o dużych wolumenach obrotu. Dzięki temu ryzyko jest zredukowane do minimum – wyjaśnia CEO Alpaca Studio.

Jak podkreśla, w przeciwieństwie do tradycyjnej bankowości, w której na przelew (szczególnie zagraniczny) możemy czekać kilka dni, transakcje kryptowalutowe trwają zazwyczaj kilka-kilkanaście minut. Po tym czasie można wymienić je na dowolną walutę FIAT lub zatrzymane jako aktywa cyfrowe przedsiębiorstwa.

Rozliczanie kryptowalut – kwestie księgowe

Wzrost popularności takiej formy cyfrowych rozliczeń może budzić szereg pytań wśród zainteresowanych. Między innymi o to, jak wyglądają kwestie księgowe dla takich transakcji. Czy to skomplikowane? Jak wyglądają kwestie podatkowe? Jak odpowiednio je udokumentować? Więcej na ten temat powiedział nam w obszernych komentarzu ekspert inFakt.


Piotr Ciszewski, ekspert ds. podatków w firmie inFakt

Ze względu na mnogość transakcji, koszty i wydatki na zakup kryptowalut są współmiernie wysokie do przychodów i muszą być właściwie udokumentowane. Urzędy skarbowe wielokrotnie próbowały kwestionować prawo do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, np. z uwagi na sposób dokumentowania transakcji lub brak potwierdzeń, że rzeczywiście miały one miejsce. Gdy dochody pochodzą z nieujawnionego źródła, Urząd Skarbowy ma prawo nałożyć podatek w wysokości 75% dochodu. Stawka ta nie będzie jednak miała zastosowania, jeżeli podatnik wykaże i udowodni źródło dochodów.

Od 2019 roku przychody uzyskane z obrotu kryptowalutami są rozliczane jako dochody z kapitałów pieniężnych. Oznacza to, że aby rozliczyć się z fiskusem, podatnik powinien złożyć do US formularz PIT-38, wypełniając sekcję E. DOCHÓD / KOSZTY – ART. 30B UST. 1A USTAWY, dotyczącą odpłatnego zbycia walut wirtualnych. Przepisy obowiązujące od 2019 roku określają przychody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jako przychody z kapitałów pieniężnych – co oznacza, że są objęte 19% stawką podatku obliczonego od dochodu (przychody minus koszty), pomniejszonego o ewentualne koszty uzyskania przychodów poniesione w latach ubiegłych i nieodliczone w poprzednim roku podatkowym.

Przed 2019 rokiem część przedsiębiorców rozliczała kryptowaluty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Należy pamiętać, że przychody z kryptowalut nie stanowiły odrębnego źródła przychodów – były to przychody z działalności gospodarczej. Wówczas, jeżeli forma opodatkowania była na zasadach ogólnych, przychody z kryptowalut uzyskane w ramach działalności gospodarczej były opodatkowane stawką 18% lub 32% po przekroczeniu II progu podatkowego (zgodnie ze stawkami obowiązującymi w tamtym czasie). Dla tej drugiej grupy ujednolicenie stawki do 19% oczywiście było korzystne.


Kryptowaluty są i z pewnością będą tematem, wokół którego pojawiać się będzie wiele emocji. Nowe doniesienia o możliwościach płatności, zmiany w kursach czy wpływ na środowisko powodują, że zainteresowanie nimi nie słabnie. Nic więc dziwnego, że w branży marketingowej także pojawiają się firmy otwarte na taką formę rozliczenia. I mimo wczorajszego krachu na rynku kryptowalut, Alpaca Studio nie planuje zrezygnować z tej formy rozliczeń. Jak wyjaśnia CEO Alpaca Studio, są to normalne sytuacje dla tak innowacyjnego rynku i tak jak w akcjach czy kursie złota, zdarzają się tu zmiany oraz cykle koniunkturalne. Dlatego firma bierze pod uwagę takie sytuacje i spodziewano się, że wspomniany spadek może nastąpić. Pozostaje nam obserwować rozwój sytuacji i to, w jaki sposób poszczególne branże będą reagować na kryptowalutowe upadki i wzloty.

Polecamy raport

Raport redakcji SOCIALPRESS

Reklama

Newsletter

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na bezpłatny newsletter.

free newsletter templates powered by FreshMail